پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۳۳۴۲
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۸
محمدرضا صفایی فر در خصوص اهمیت بازآفرینی شهری، اظهار کرد: اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس‌جمهور است که به‌طور ویژه از سوی وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌شود.

شعارسال: معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از بازآفرینی شهری ۹ محله استان در سال آینده خبر داد.

محمدرضا صفایی فر در خصوص اهمیت بازآفرینی شهری، اظهار کرد: اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس‌جمهور است که به‌طور ویژه از سوی وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ورود به حوزه بازآفرینی شهری و رسیدگی به وضعیت بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی نیازمند داشتن امکانات اولیه در این حوزه است، گفت: به‌عنوان نمونه در پروژه‌های مسکن مهر نبود چنین امکاناتی مشکل‌ساز شد.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان البرز بابیان اینکه یکی از مشکلات پروژه مسکن مهر را نبود امکانات زیرساختی دانست و گفت: مسکن مهر در مناطقی فاقد زیرساخت‌های لازم احداث شد که این موضوع خود موجب تحمیل هزینه‌های زیادی به دولت شد.

صفایی فر با تأکید بر اینکه مسئله بازآفرینی شهری در شهرهای کشور موردبررسی قرار می‌گیرد، گفت: در برخی مناطق زیرساخت‌ها نیازمند به‌روزرسانی است.

وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه در ذیل فعالیت‌های ستاد ملی بازآفرینی کشور در استان‌ها نیز ستاد استانی به ریاست استاندار و با دبیری اداره کل راه و شهرسازی فعالیت می‌کند، گفت: همه دستگاه‌های اجرایی و عملیاتی استان‌ها جزو این ستاد هستند.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان البرز با اشاره به اهمیت مصوبات ستاد بازآفرینی استانی، گفت: مصوبات این ستاد لازم‌الاجرا است، در این میان نقش ستادهای بازآفرینی شهری در شهرستان‌ها به ریاست فرمانداران پررنگ است

دستگاه‌های اجرایی موظف هستند از طریق سازمان برنامه‌وبودجه ۳۰ درصد از اعتبارات خود را به حوزه بازآفرینی شهری اختصاص دهند .

صفایی فر هدف از اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری را ساماندهی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی دانست که ناخواسته شکل‌گرفته و از قوانین شهری تبعیت نداشته‌اند و افزود: در این میان هدف مهم سوق دادن ساخت‌وسازهای موجود در این محلات به سمت مبانی اصولی شهرسازی و برخورداری مردم ساکن این مناطق از ایده آل های یک زندگی شهری استاندارد است.

وی با اشاره به محدودیت‌های مالی دولت، گفت: در کنار اعتباراتی که دولت برای حوزه بازآفرینی لحاظ کرده یکی دیگر از پارامترها به‌کارگیری ظرفیت‌های دیگر بخش‌ها ازجمله بخش خصوصی و شهرداری‌ها است.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان البرز با تأکید بر اینکه خوشبختانه دست دولت برای تدوین قوانین در پیشبرد اهداف بازآفرینی شهری باز است، گفت: برای دستگاه‌های اجرایی استانی که زیرمجموعه دولت هستند تکالیفی مشخص‌شده که در این حوزه ورود کنند، طبق یکی از مصوبات ستاد ملی بازآفرینی کشور، تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف هستند از طریق سازمان برنامه‌وبودجه ۳۰ درصد از اعتبارات خود را به حوزه بازآفرینی شهری اختصاص دهند.

صفایی فر به اعتبارات تخصیصی حوزه بازآفرینی شهری در استان‌ها اشاره کرد و گفت: بخشی از این اعتبارات به پروژه‌های سرای محله، کتابخانه، برق‌رسانی و یا آب‌رسانی اختصاص دارد.

در استان البرز ۴۲ محله مصوب و تعریف‌شده به‌عنوان نقاط هدف اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری وجود دارد وی با تأکید بر اینکه در استان البرز ۴۲ محله مصوب و تعریف‌شده به‌عنوان نقاط هدف اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری وجود دارد، گفت: در سال‌های ۹۶ و ۹۷ تعداد هشت محله برای اجرای طرح بازآفرینی شهری تعیین شد همچنین برای سال آینده پیش‌بینی می‌شود که ۹ محله دیگر برای این منظور انتخاب شود.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان البرز با تأکید بر اهمیت مشارکت بخش خصوصی در حوزه بازآفرینی شهری، گفت: ارائه تسهیلات خرید مسکن ازجمله این موارد است، یکی از اهداف مهم ستاد بازآفرینی شهری فرهنگ‌سازی مناسب، ایجاد یک زندگی خوب و فراهم کردن شرایط زندگی ایده آل برای شهروندان است.

صفایی فر در بخش دیگری بابیان اینکه یکی از برنامه‌های مهم در حوزه بازآفرینی شهری پیشبرد اقدامات مشترک است، گفت: برای این مهم اعتبار در نظر گرفته می‌شود و این اعتبار برای تزریق در بخش‌های لحاظ می‌شود، در اقدامات مشترک دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه موظف هستند به همان اندازه که ستاد بازآفرینی شهری در استان متعهد می‌شود اعتباراتی را برای اجرای پروژه‌ها به‌صورت سهمی و مشارکتی لحاظ کنند.

وی تأکید کرد: در سال جاری حدود ۴۲ میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به استان البرز برای اجرایی شدن اقدامات مشترک با سایر نهادهای اجرایی تعیین‌شده که تاکنون ۲۰ درصد آن یعنی هشت میلیارد تومان تخصیص‌یافته است.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان البرز در ادامه بابیان اینکه نقش شهرداری‌ها در اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری پررنگ است، گفت: شهرداری‌ها با مردم ارتباط مستقیم دارند به همین دلیل در فاز اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری نقش آن‌ها برجسته است.

حمام مصباح

حمام تاریخی مصباح برای کرج یک ظرفیت گردشگری محسوب می‌شود صفایی فر بابیان اینکه خوشبختانه با فعال شدن حوزه بازآفرینی شهری در طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ تعاملات خوبی میان اداره کل راه و شهرسازی البرز و شهرداری‌های استان برقرارشده است، افزود: در حوزه اقدامات مشترک فعالیت‌های ارزنده‌ای با شهرداری کرج انجام شد در این خصوص تفاهم‌نامه‌ای منعقد و بر اساس آن با تأمین اعتباراتی مشخص به‌صورت سهم مشارکتی با شهرداری کرج این امور را پیش می‌بریم.

وی با تأکید بر اینکه محله مصباح یکی از محلات هدف اجرای طرح بازآفرینی شهری است، بیان کرد: پروژه‌های زیادی در این محل تعریف‌شده و طرح‌های خوبی توسط شهرداری کرج دنبال می‌شود.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان البرز با اشاره به حمام تاریخی مصباح که برای شهر کرج یک ظرفیت گردشگری محسوب می‌شود، گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان پیشنهاد کرده است برای ایجاد محیط تفرجگاهی مناسب برای مردم در اطراف حمام مصباح اقداماتی مؤثری انجام و برای حضور گردشگران آماده شود.

صفایی فر اضافه کرد: طبق تفاهمی که ستاد بازآفرینی شهری با شهرداری کرج دارد مقرر است در این محله قدیمی و محوطه این اثر تاریخی طرح پیاده راه‌سازی به طول یک هزار و ۸۰۰ متر اجرایی شود، برای اجرای این مهم به یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است. طبق تفاهم‌نامه موجود مقرر است همه طراحی‌ها و تهیه اسناد مناقصه توسط شهرداری کرج انجام و اداره کل راه و شهرسازی استان نیز در تأمین اعتبار سهیم باشد.

اجرای طرح پیاده راه‌سازی در محله مصباح کرج

وی گفت: با اجرای طرح پیاده راه‌سازی در محله مصباح که دارای بافت تاریخی است به‌یقین اهالی از ظرفیت‌های ایجادشده بهره‌مند می‌شوند، نمونه بارز این مهم را شهرداری تهران در خیابان سپه‌سالار عملیاتی کرد که مورد استقبال مردم قرار گرفت.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان البرز افزود: قدیمی بودن محله مصباح باعث شده که شهرداری در این محله به‌صورت پایلوت اقدام به فعالیت‌های بازآفرینی شهری ازجمله پیاده راه‌سازی کند.

صفایی فر در بخش دیگری به تأثیر اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: اجرای چنین طرح‌های به‌یقین در محلاتی چون خط چهار حصار تأثیرگذار خواهد بود، دولت بر آن است در این حوزه وزارت کشور نیز ورود کند بدین منظور اعتباراتی در اختیار این وزارتخانه قرار داده‌شده است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور در استان‌ها توسط ادارات کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری‌ها دنبال می‌شود، گفت: یکی از این اقدامات راه‌اندازی دفاتر تسهیل گری در محلاتی ازجمله خط چهار حصار است، دفاتر تسهیل گری وظایف مهمی را عهده‌دار هستند زیرا ارتباط تنگاتنگی با مردم و معتمدین محل دارند، مشکلات مردم در ستاد بازآفرینی شهری از طریق این دفاتر پیگیری می‌شود.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان البرز اضافه کرد: به‌منظور اجرای طرح توانمندسازی در محلات هدف، بانوان بد سرپرست یا خودسرپرست در کارگاه‌هایی که با هماهنگی و مشارکت بخش خصوصی ایجادشده، مشغول به کارشده‌اند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ :14 اسفند 1397 ، کدخبر: www.mehrnews.com،4559477

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین