پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۹۳۳۹۸
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰
عابدی جعفری اظهار داشت: در شرایطی که کشور با جنگ اقتصادی دست به گریبان است باید هرگونه سوءاستفاده از بیت‌المال و حقوق مردم آشکار شود، چه کسی اجازه این آشکار شدن را نمی‌دهد؟ چرا ما این حاشیه امنیت را ایجاد کرده‌ایم که افرادی جرات فساد داشته باشند؟ باید دید آنهایی که از سیستم یله دفاع می‌کنند مشکل‌شان کجاست.
شعارسال:عابدی جعفری اظهار داشت: در شرایطی که کشور با جنگ اقتصادی دست به گریبان است باید هرگونه سوءاستفاده از بیت‌المال و حقوق مردم آشکار شود، چه کسی اجازه این آشکار شدن را نمی‌دهد؟ چرا ما این حاشیه امنیت را ایجاد کرده‌ایم که افرادی جرات فساد داشته باشند؟ باید دید آنهایی که از سیستم یله دفاع می‌کنند مشکل‌شان کجاست.

حسن عابدی جعفری در گفت‌وگو با ایلنا در مورد مصوبه اخیر مجلس در استفاده از کالابرگ برای توزیع کالاهای اساسی گفت: کشور در حال حاضر در جنگ اقتصادی است و ویژگی این شرایط همانند دوران هشت سال جنگ نظامی محدودیت در ورود ارز به کشور است که باعث می‌شود عرضه و تقاضا در تعادل نباشند، بنابراین دولت باید تلاش کند تا از طرق گوناگون اساسی‌ترین کالاهای مورد نیاز مردم را تامین کند.

وی ادامه داد: بنابراین باید برای کالاهای اساسی، ضروری و استراتژیک مردم یک سیستم توزیع منظم، دقیق و بدون درز در نظر گرفته شود، این همانند لوله‌کشی یک خانه است و باید مطمئن شد که از ابتدا تا انتهای مسیر هیچ درز و شکافی وجود ندارد. پس مهمترین راه تضمین سبد کالا در حوزه‌ی توزیع، کاربست کالابرگ برای اقلام اساسی است و اگر ما واقعیت اقتصاد ایران را بپذیریم در استفاده از آن لحظه‌ای درنگ نخواهیم کرد.

عابدی جعفری تصریح کرد: اگر در این روند تاخیر شود اولا عدالت اجرا نخواهد شد و ثانیا عده‌ای سودجو از این مسیر سوءاستفاده خواهند کرد، از همین روی دولت باید با اطمینان کامل ‌و قوت قلب اقدام کند و نباید به دنبال راهکارهای دیگر باشد. البته به مرور و بهتر شدن شرایط می‌توان به تدریج کالاها را وارد چرخه اقتصاد رقابتی کرد و کالابرگ را حذف کرد همانطور که در زمان جنگ نیز همین کار صورت گرفت و با فراوانی کالاها بدون هیچ مشکلی از سیستم کالابرگ خارج شدند. در مجموع تضمین عدالت، حفظ بیت‌المال و جلوگیری از رانت موکول به استفاده از سیستم توزیع کاملآ منظم است.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا سیستم کالابرگ فسادزا نیست؟ گفت: امروز که این سیستم اعمال نمی‌شود آیا فساد و رانت وجود ندارد؟ حالا که فساد ما را خفه کرده است، اتفاقا این روش مانع فساد است. ما در حال حاضر فساد داریم و عدالت هم نداریم، وقتی کالابرگ مانع فساد و بی‌عدالتی است چرا باید تعلل کنیم؟ چرا بسیاری از مردم ایران از اداره اقتصاد در دوران جنگ راضی هستند؟ بنابراین رعایت عدالت و مبارزه با فساد دو شرط اساسی در این سیستم منظم توزیع هستند. باید توجه داشت که دیگر سیستم یله در شرایط کنونی جواب نمی‌دهد و باید نظمی باشد تا تمام عملیات از مرحله تامین ارز تا مصرف را کاملا شفاف کند.

وی افزود: در شرایطی که کشور با جنگ اقتصادی دست به گریبان است باید هرگونه سوءاستفاده از بیت‌المال و حقوق مردم آشکار شود، چه کسی اجازه این آشکار شدن را نمی‌دهد؟ چرا ما این حاشیه امنیت را ایجاد کرده‌ایم که افرادی جرات فساد داشته باشند؟ باید دید آنهایی که از سیستم یله دفاع می‌کنند مشکل‌شان کجاست.

وزیر بازرگانی دوران دفاع مقدس در مورد مزیت استفاده از کالابرگ بر افزایش یارانه نقدی در حمایت از اقشار فرودست جامعه گفت: توزیع کالا از طریق افزایش عرضه باعث کنترل تورم و مانع رشد قیمت‌ها است در حالیکه توزیع نقدی پول عکس این اثر را دارد و با افزایش تقاضا، تورم را افزایش می‌دهد. در ضمن هیچ تضمینی برای دادن یارانه به مردم وجود ندارد و اگر دولت مشکلی داشته باشد آن را در محل‌های دیگر صرف خواهد کرد کمااینکه در طرح هدفمندی یارانه‌ها براساس مصوبه مجلس قرار بود بخشی از درآمد به مردم و بخش دیگر به تولیدکنندگان پرداخت شود، حالا پس از چند سال از اجرای آن تولیدکنندگان چه بهره‌ای برده‌اند؟ بنابراین در این روش علاوه بر اینکه پول تخصیصی به دست مردم نمی‌رسد، تورم بالا را نیز تجربه می‌کنند.

وی خاطرنشان ساخت: استفاده از کالابرگ و تامین معاش مردم موجب تقویت اعتماد عمومی نیز می‌شود. نباید فراموش کرد اعتماد مهمترین سرمایه بین دولت و مردم است که این گونه اقدامات آن را افزایش یا حداقل کاهش نمی‌دهد. در دوران جنگ تحمیلی اکثر مسولین کشور پاک بودند، در واقع آمده بودند چیزی بگذارند نه اینکه چیزی ببرند و این اعتماد مردم به دولت را تقویت کرده بود،

در حال حاضر هم دولت می‌تواند با جدا کردن دستان ناپاک این سرمایه را افزایش دهد، اگر اینگونه شود دیگر کسی جرات فساد نخواهد داشت و فضا برای آن تنگ خواهد شد اما در حال حاضر فضا برای فساد باز است و هزینه‌های فساد بسیار کمتر از درآمدهای آن است.

عابدی جعفری در مقایسه شرایط کنونی با دوران دفاع مقدس گفت: در دوران جنگ مردم بطور فیزیکی مورد اذیت قرار می‌گرفتند و برای گریز از موشک‌باران به کمپ‌های خارج از شهر پناه می‌بردند و این مدیریت توزیع را مشکل می‌کرد بعلاوه در آن زمان ابزارهای الکترونیکی، آمار و اطلاعات امروزی وجود نداشت یعنی در شرایط کنونی تمام ابزارهای مبارزه وجود دارد بجز سرمایه اجتماعی و اعتماد که امتیاز آن دوران بود. همچنین مدیران شجاع و نهادهای نظارتی پشتیبان آنها بودند که در حال حاضر مشاهده نمی‌شود.

وی افزود: همانطور که بازسازی اعتماد عمومی یک پروژه جدی است بازسازی اعتماد مسولین و مدیران برای اتخاذ تصمیم هم یک بازسازی جدی را می‌طلبد. بنابراین نهادهای نظارتی باید کمک کنند تا فضا برای تصمیم‌‌های شجاعانه مدیران فراهم شود نه اینکه دل مدیران را خالی کنند، البته نتیجه آن را می‌توان در ارجاع امور به تصمیم سران قوا مشاهده کرد در حالی که مدیران رده‌های پایین می‌توانستند آن را اتخاذ کنند.

وزیر بازرگانی دفاع مقدس در مورد استفاده از تجارب ایشان در این شرایط گفت: وقتی انقلاب شد بنده ۲۹ سال داشتم بنابراین تجربه امروز من مربوط به چهل سال انقلاب و نظام است از همین روی جوانمردی ایجاب می‌کند این تجربه را خرج انقلاب و نظام کنم، کسی مثل بنده طلب‌کار نظام نیست بلکه احساس بدهکاری نسبت به آن هم دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت قطره نیوز، تاریخ انتشار14 اسفند 97، کدخبر: nn46514325، www.ghatreh.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین