پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۵۳۸۹
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۸
یکی از معضلات جامعه امروزما روابط فرا زناشویی است. به گفته بسیاری از منابع حقوقی دلایل طلاق‌های بسیاری در دادگاه‌های خانواده، خیانت یکی از زوجین اعلام شده است. اتفاقی که می‌توان ریشه‌های آن را در زمین آسیب‌ها اجتماعی و بسیاری از ضدفرهنگ‌های عصرجدید جست وجو کرد.

شعارسال: یکی از معضلات جامعه امروزما روابط فرا زناشویی است. به گفته بسیاری از منابع حقوقی دلایل طلاق‌های بسیاری در دادگاه‌های خانواده، خیانت یکی از زوجین اعلام شده است. اتفاقی که می‌توان ریشه‌های آن را در زمین آسیب‌ها اجتماعی و بسیاری از ضدفرهنگ‌های عصرجدید جست وجو کرد.

خانواده مهمترین نهاد اجتماعی است که برجامعه ارتباط موثر و متقابلی دارد، بطوری که اختلال و یا بقای خانواده اثراتی را متوجه جامعه خواهد کرد؛ از این رو رابطه بین زوجین در جهت تحکیم خانواده از جمله عوامل موثر در حفظ بنیان خانواده محسوب می‌شود و نقص آن به‌طور قطع بنیان خانواده را تحت تاثیر قرار خواهد داد، برهمین اساس هنگامی که دو شخص با ازدواج؛ موجب شکل گیری رابطه زوجیت می‌شوند، در طول این رابطه‌ وفاداری ‌زوجین نسبت به یکدیگر، موجب ثبات و آرامش در بین آنان می‌شود. ‌

اساسا در روابطی که اشخاص با هم شریک می‌شوند انتظار دارند که طرف مقابل آنها از لحاظ جسمی و جنسی وفادار باشد و هنگامی که این تعهد در قالب ازدواج و زندگی مشترک باشد؛ قطعا مسئولیت بیشتری را متوجه اشخاص می‌کند، بدین سان بی‌‌‌وفایی زوجین نسبت به همدیگر یا به عبارتی خیانت زناشویی از جمله مهمترین چالش‌های زندگی مشترک محسوب می‌شود که در روابط بین زن وشوهر تبعات منفی را بوجود می‌آورد و این امر برای فرزندان حاضر در این خانواده‌ها نیز به شدت تاثیرگذار است، لذا درپی طلاق قانونی و عاطفی و همچنین ‌قتل‌های ناموسی که به موجب خیانت زوجین شکل می‌گیرند، همچنین نرخ قابل توجه اینگونه روابط، لازم است جامعه شناسان به‌ طور خاص و به‌طور ویژه به این آسیب بپردازند. لازم است دولت نیزراهکارهایی برای تقویت بنیان خانواده درسطح جامعه ارائه کند، به‌طوری که انتظار می‌رود زوجین نیز روش‌های علمی، قانونی را در پیش گیرند تا خانواده‌ها از آبستن آسیب‌های اجتماعی دور بمانند.

یکی از معضلات جامعه امروزما روابط فرا زناشویی است. به گفته بسیاری از منابع حقوقی دلایل طلاق‌های بسیاری در دادگاه‌های خانواده، خیانت یکی از زوجین اعلام شده است. اتفاقی که می‌توان ریشه‌های آن را در زمین آسیب‌ها اجتماعی و بسیاری از ضدفرهنگ‌های عصرجدید جست وجو کرد. از طرفی وقوع خیانت، باعث آینده‌ای مبهم و نامعلوم همراه با بیماری‌های روانی برای فردی که مورد خیانت قرار گرفته خواهد شد و همچنین این مساله جامعه را نیز مورد هدف قرار داده و آسیب‌های بیشتری را هم متوجه آن خواهد کرد.

با این همه اما آمار و ارقام رسمی و غیررسمی خبر از افزایش روزافزون روابط فرازناشویی در کشور می‌دهند. در جست وجوی علل این اتفاق و همچنین تاثیر آن بر زندگی فردی و اجتماعی نظر یک روانشناس و کارشناس این حوزه مورد پرسش قرارگرفت. اصغرکیهان نیا، دراین باره به «برنا» گفت: فضای مجازی و سریال‌های ماهواره‌ای متاسفانه درسالهای اخیربرروابط غالب خانواده‌های ایرانی تاثیر داشته است و قبح روابط نامشروع با نمایش این ضدفرهنگ‌ها از بین رفته است.

دلایل روابط فرا زناشویی

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل روابط فرا زناشویی اقتصاد بیماری است که باعث شده است عده‌ای نوکیسه وارد جامعه شوند و از این موقعیت استفاده کنند. وی نگاه مصرف گرایانه در خانواده‌ها را دلیل دیگری برای این اتفاق برشمرد و افزود: تجمل گرایی و نیاز به سبک زندگی لاکچری باعث افزایش این دست ازروابط بوده است. وی درباره عقاید مختلف افرادی که اقدام به داشتن روابط فرا زناشویی می‌کنند، گفت: تصورعمومی این بود که افراد معتقد ومذهبی کمتر به سمت داشتن روابطی خارج از رابطه زناشویی خود کشیده می‌شوند اما در این جامعه نیز با توجیه شرعی اقدام به ازدواج موقت درعین متاهل ‌بودن می‌زنند که این اتفاق نیز با توجه به تغییر فرهنگ امروز ایران تفاوتی با رابطه فرا زناشویی ندارد و از سوی جامعه قبیح شمرده می‌شود. وی با اشاره به مراجعان خود در مرکز مشاوره، گفت: می‌توان گفت از ده زوجی که به ما مراجعه می‌کنند، 6 تن از آنها اعتراض راجع به خیانت می‌کنند.

پیامدهای خیانت در خانواده

وی درباره پیامدهای خیانت در خانواده گفت: این خیانت‌ها باعث بوجود آمدن تشنج در خانواده می‌شود که تاثیر مستقیمی بر کودکان و روابط زن و شوهرخواهد داشت. کیهان نیا با تاکید بر اینکه کودکان در جر و بحث‌های پدرومادر صدمه‌های بسیاری می‌بینند، تصریح کرد: این کودکان وقتی به ما مراجعه می‌کنند از ناراحتی‌های خود که مربوط به جنگ کلامی والدینشان می‌شود صحبت می‌کنند. این روانشناس درباره اتفاقات معمول بعد از خیانت در زندگی زناشویی اظهار داشت: خیانت باعث جدایی‌های طولانی، طلاق و جنگ بین خانواده‌های طرفین می‌شود.

خشونت‌های کلامی نیز در بین این زوج‌ها اتفاق می‌افتد. وی در پایان افزود: زنان خشونت کلامی، اعتیاد و بسیاری دیگر از مشکلاتی را که زوج داشته باشد می‌توانند تحمل کنند اما بدون شک هیچ‌زنی حاضر به زندگی با مردی که شریک جنسی دیگری داشته باشد نخواهد بود. این حساسیت باعث می‌شود که وقتی دررابطه زناشویی ای خیانت از سوی مرد اتفاق بیفتد بدون شک نمی‌توان آن رابطه را به روز اول برگرداند.

در نهایت...

بدون شک امنیت روانی در جامعه متاثر از وضعیت افراد در خانواده است. آینده کشور را نیز کودکانی رقم خواهند زد که امروز اکثر زمان روزانه خود را در خانه و در کنار والدین خود می‌گذرانند. بدون شک خیانت منجر به آسیب‌های متعدد به کودکان می‌شود و در نهایت نیز آینده کشور با مشکلات متعددی همراه خواهد شد. علاج واقعه قبل از وقع درمورد خیانت و دیگر مشکلات زندگی زناشویی بنظر تغییر فرهنگ ازدواج در جامعه است. پسران ودختران پیش از ازدواج ضمن آنکه باید بتوانند مراحل آشنایی را تفصیلا و جزئی بگذرانند همچنین باید دوره‌های روانشناسی و مشاوره را نیز جدی گرفته و آن را نادیده نگیرند. این امر بدون تسهیل نهاد‌های ذیصلاح امکانپذیر نخواهد بود.

برگزاری دوره‌های آموزشی مهارت‌های جنسی زناشویی برای جوانان و میانسالان، نقش مؤثری درکاهش این روابط دارد. شیوه‌هایی مانند کتاب‌درمانی و فیلم‌درمانی نیز دراین زمینه مؤثر است؛ فیلم‌هایی که از آغاز خیانت تا تمام‌شدن آن را نشان می‌دهند مثل فیلم‌های بی‌وفا، ماری آنتوانت، مادام بووآری و… . مورد دیگر، آموزش تخصصی مشاوران است که بدانند چگونه زوج‌درمانی کنند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازسایت خبری اسکان نیوز ، تاریخ انتشار: 22اسفند 1397 ، کدخبر:18139 ،www.eskannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین