پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۴۷۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
محمدمهدی تندگویان در مورد قتل های ناموسی اخیر در کشور و وجود پرونده های روانشناسی در خانواده ها توضیحاتی را ارائه کرد.
شعار سال: محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اتفاقات جنایی که طی یک ماه اخیر تحت عنوان پرونده رومینا در کشور رخ داد، گفت: بسیاری از دستگاه‌ها قبل از این اتفاق باید به وظایف خود عمل می‌کردند. متاسفانه با وقوع این گونه حوادث فقط به بررسی ماجرا پرداخته می‌شود و ریشه‌یابی مدنظر قرار نمی‌گیرید.
او تاکید کرد: از روز نخست بروز این حادثه در مجموعه وزارت ورزش و جوانان برای اعتمادسازی و فعالیت‌های رسانه‌ای اقدامات ریشه‌ای انجام شد.
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به پرونده قتل‌های ناموسی طی یک ماه اخیر در کشور گفت: جهت بررسی دلایل این گونه حوادث دو تیم مشاوره‌ای بر پرونده‌های مشابه تمرکز کردند تا بتوانند آسیب‌های بعدی را رصد کنند تا دیگر شاهد این موضوعات تلخ در خانواده‌ها نباشیم.
تندگویان اظهار کرد: هدف این است که در ممانعت از این آسیب‌ها بتوانیم همچون منجی عمل کنیم. در گام نخست بحث روانی این موضوعات و روحیات حاکم به این گونه خانواده‌ها باید بررسی شود. بر اساس بررسی‌های انجام شده پدر در این خانواده‌ها عموما سوء سابقه در زمینه خشونت ندارد، اما اعضای خانواده از این پدر‌ها می‌ترسند.
تندگویان ادامه داد: عموما در این گونه موارد پدر خانواده رفتار‌های توام با خشونت دارد، اما این رفتار‌ها برای خانواده به شدت عادی است. در واقع سیستم این خانواده‌ها مردسالارانه است و نقش تعصبات قومی و قبیله‌ای در این خانواده‌ها پررنگ است.
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اظهار کرد: در کنار این مقوله نقش مادر به شدت کم رنگ است. مادر در این زمینه تصمیم گیرنده نیست به گونه‌ای که در بسیاری از روستاها، خانواده به این شکل اداره می‌شوند. در خانواده‌های مردسالار به دلیل کم رنگ بودن نقش مادر چنین حوادثی رخ می‌دهد.
تندگویان تصریح کرد: از نظر روانشناسان بهترین حامی دختر در سنین نوجوانی پدر است. اگر پدر در این شرایط نقش حامی را نداشته باشد چنین اختلافاتی بروز می‌کند.
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: در این خانواده‌ها پس از وقوع حادثه مادر و فرزندان به شدت آسیب می‌بینند چرا که آنان از فقدان خواهر یا فرزند و همچنین پدر در رنج هستند. در این شرایط روانشناسان باید فعالیت‌های کاملا عملی داشته باشند و به بررسی شرایط بپردازند.
تندگویان افزود: از دیگر نهاد‌های مربوطه انتظار می‌رود تا ترس، وحشت، دلهره و اضطراب را برای خانواده‌ها کاهش دهند. همچنین اقدامات اساسی برای کاهش اضطراب دختران از پدر را در دستور کار خود قرار دهند.
تندگویان ادامه داد: با ظرفیت موجود نمی‌توان به شکل گسترده فعالیت‌ها در این زمینه را پوشش داد. در کشور نیز روحیات مردسالارانه وجود دارد و ما نگران تبعات ترس موجود هستیم.
به گفته او رسانه‌ها و صدا و سیما باید در این زمینه ورود پیدا کنند. رسیدگی به این بخش از آسیب فقط برعهده یک نهاد نیست. در برخی مناطق ترس دختران از پدر کاملا مشهود است.
تندگویان با اشاره به نقش مهم دفاتر مشاوره گفت: دفاتر مشاوره فعال زیر نظر معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به شکل تخصصی در حوزه ازدواج و خانواده به فعالیت می‌پردازد.
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه شرح وظایف هر سازمان مشخص است، افزود: هر گونه ورود به این زمینه بر اساس حس نوع‌دوستی از سوی معاونت ورزش و جوانان است. حرفی هم در این زمینه نداریم. این در حالی است که دفاتر مشاوره وابسته به سازمان بهزیستی چندین برابر دفاتر مشاوره زیر نظر معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان هستند.
تندگویان ادامه داد: برای مثال معاونت امور جوان وزارت ورزش و جوانان تنها ۴۰۰ دفتر مشاوره دارد، اما سازمان بهزیستی ۵ هزار دفتر مشاوره در سطح کشور دارد.
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه اختصاص مددکاران اجتماعی برای همه خانواده‌ها الزامی است، گفت: باید یک مددکار اجتماعی ثابت برای خانواه‌‎ها وجود داشته باشد تا به مشاوره و انجام تست‌های روانشناسی بپردازد.
تندگویان افزود: متاسفانه پایشی در خصوص ویژگی روانی مردم وجود ندارد. برای مثال در برخی از این حوادث، مادر حتی قبل از بروز حادثه نیز دچار افسردگی است در صورتی که این فرد باید تحت پوشش یک روانشناس قرار بگیرد و با چنین اقداماتی می‌توان مانع از حوادث احتمالی شد.
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: باید فعالیت‌ها به سمتی برود که هر خانواده دارای پرونده روانشناسی باشد و تحت بررسی‌های روانشناسی قرار بگیرد.
تندگویان با بیان اینکه حتی پس از برخورد قانونی با این خانواده‌ها شاهد افزایش آسیب هستیم، اظهار کرد: با دستگیری پدر در این خانواده‌ها منبع اقتصادی از بین می‌رود چرا که در این خانواده‌ها پدر نان‌آور است. حال این سوال مطرح است که در این شرایط چه کسی مسئولیت مخارج این خانواده‌ها را بر عهده می‌گیرد؟
معاون وزیر ورزش و جوانان با اشاره به ابعاد خاص پرونده‌های ناموسی و با اشاره به نقش رسانه‌ها تصریح کرد: رسانه‌ها در پرونده‌های خانوادگی باید به جای درگیری شدن با مسائل جنایی و خبرسازی حوزه جنایی به فکر آبروی خانواده‌ها نیز باشند. همچنین پیشگیری، التیام بخشی و جلوگیری از ایجاد ترس و اختلافات خانواده هم باید مدنظر قرار بگیرد.
او در پایان تاکید کرد: بخشی از ظلمی که به این خانواده‌ها می‌شود از سوی جوسازی‌های رسانه‌ای است، چون خبرسازی‌های اشتباه مشکلات متعدد به دنبال دارد و بدین ترتیب باید آسیب‌های رسانه‌ای در این گونه پرونده‌ها هم مدنظر قرار بگیرد تا در موارد مشابه به درستی عمل کرد بدین ترتیب ضمن پیشگیری از اتفاقات بعدی، امنیت روانی خانواده‌ها را هم در نظر بگیریم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۰۲۱۰۱۹، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Italy
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
0
0
هر چی که باشه و هر دلیل و منطقی که بیاریم باز هم زنان مظلوم واقع شدن و باید جور غیرت مردا رو بکشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین