پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۴۸۲۳
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به علل و عوامل بروز قتل‌های خانوادگی گفت: براساس مطالعاتی که در سال‌های 85 و 86 انجام شده بود، قتل‌های خانوادگی حدود 40 درصد از قتل‌های عمد پایتخت را تشکیل می‌داد که این میزان از قتل‌های خانوادگی در میان قتل‌های عمد، محل تأمل و اندیشه جدی است.

شعار سال: دکتر محمدرضا رهبرپور،حقوقدان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در مورد وقوع قتل‌های خانوادگی اخیر در کشور اظهار کرد: قتل‌های خانوادگی در واقع، تعبیر شناخته شده‌ای است که در ادبیات مباحث جرم شناسانه به تمام قتل‌هایی گفته می‌شود که در یک خانواده با روابط خویشاوندی نزدیک، اعم از سببی و نسبی صورت می‌گیرد و انواع و مصادیق متعددی را در بر می‌گیرد.

وی در مورد مجازات پیش‌بینی شده در قانون برای چنین جرمی افزود: در خصوص مجازات این نوع قتل عمد باید گفت که کیفر اصلی قتل عمد در حقوق کیفری ایران، فارغ از اینکه این قتل عمد با چه انگیزه‌ای صورت پذیرد و از منظر جرم‌ شناختی در قالب چه نوعی طبقه‌بندی شود، قصاص تعیین شده است. از این رو، میان قتل‌های ناموسی و خانوادگی با سایر قتل‌ها از حیث مجازات، تفکیکی صورت نپذیرفته است.

رهبرپور یادآور شد: رسیدگی و مجازات کردن قاتل یا قاتلین عمد در این قبیل قتل‌ها تابع اصول کلی و قواعد عمومی حاکم بر قتل عمد است. در اجرای قصاص به عنوان کیفر قتل عمد، آنچه که اهمیت دارد، مطالبه و تقاضای اولیاء دم است، از این رو امکان گذشت و بخشش از مطالبه حق قصاص وجود دارد. در صورت گذشت اولیاء دم، مجازات حبس تعزیری تا ده سال در انتظار مرتکب قتل عمد خواهد بود.

آمار قتل‌های خانوادگی حاکی از بحران در جامعه است

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به اینکه آیا آمار قتل‌های خانوادگی در کشور میزان قابل توجهی دارد یا خیر، گفت: برخی از پژوهشگران، از افزایش آمار قتل‌های خانوادگی در سال‌های اخیر سخن گفته و آن را نمادی از بحران روز افزون در جامعه و نهادهای آن به ویژه خانواده دانسته‌اند.

وی افزود: با این حال برخی‌ها، در نقطه مقابل، افزایش محسوس و چشمگیر این آمار را در نسبت با رشد جمعیت، رد کرده و بزرگنمایی این نوع قتل‌ها را ناشی از پوشش وسیع خبری رسانه‌ها، مطبوعات و شبکه‌های اجتماعی مجازی و متعاقباً بالا رفتن حساسیت‌ها نسبت به این قبیل اخبار می‌دانند. به هر حال چه آمار این نوع قتل‌ها را رو به رشد بدانیم یا خیر، در حال حاضر با معضل و واقعه آزاردهنده‌ای به نام قتل‌های خانوادگی روبه‌رو هستیم که واکنش در برابر آن و پیشگیری از آن نیازمند پژوهش‌های علت شناسانه عمیق‌تر و گسترده‌تری است

رهبرپورادامه داد: در پژوهشی که در سال‌های 85 و 86 انجام شده است، قتل‌های خانوادگی حدود 40 درصد از قتل‌های عمد پایتخت را تشکیل داده است که این میزان از قتل‌های خانوادگی در میان قتل‌های عمد، خود محل تأمل و اندیشه جدی است. خانواده‌ای که باید محل آرامش و آسایش افراد جامعه باشد به محل نزاع، درگیری و ارتکاب شدیدترین جرم انسانی یعنی قتل عمد تبدیل شده است.

علل بروز قتل‌های خانوادگی

این استاد دانشگاه در مورد علل و عوامل بروز چنین قتل‌هایی در کشور یاد آور شد: در مورد علت قتل‌های خانوادگی باید به این نکته توجه کرد که این قتل‌ها خود طیف وسیعی را در بر می‌گیرند. برخی از قتل‌های خانوادگی ریشه در مسائل ناموسی دارد و در واقع واکنشی در برابر رفتارهای جنسی خارج از چهارچوب یک عضو خانواده است. برخی دیگر از قتل‌های خانوادگی نیز با هدف حذف عضو دیگر و تسهیل در برقراری رابطه جنسی با فرد بیگانه صورت می‌گیرد. قتل‌های خانوادگی با انگیزه مالی و کسب ثروت از طریق ارث و تصاحب اموال شخص متوفی از دیگر انواع این قبیل قتل‌هاست.

رهبرپور تصریح کرد: همچنین تعداد زیادی از قتل‌های خانوادگی از روی کینه و دشمنی و بالارفتن مسائل حادّ خانوادگی انجام می‌شود. چه بسا بتوان این قبیل قتل‌ها را «قتل‌های انتقام جویانه و ناشی از نفرت» تلقی کرد که حاصل تجمیع کینه و دشمنی در طول سال‌ها و مشاجره‌های مستمری است که در خانواده و در روابط میان اعضاء جریان دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: تلاش برای حفظ و ارتقاء ارزش‌های بنیادین فرهنگی، دینی و اخلاقی در خانواده و روابط حاکم بر این نهاد اجتماعی و نیز اتخاذ تدابیر و برنامه‌های پیشگیرانه اجتماعی و رشدمدار از طریق آگاهی بخشی و بهبود وضعیت فردی و روانی اعضاء خانواده و جامعه که محصول یک سیاست جنایی کارآمد و منسجم تلقی می‌شود، می‌تواند تا حد زیادی در کاهش این نوع قتل‌ها موثر واقع شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار 22 مرداد 96، کدمطلب: 263612:www. ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین