پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۵۵۱۹
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹
رفتار غیرحرفه ای یک رسانه که نشان از کم اطلاعی و اغراض سیاسی-جناحی آن دارد،متاسفانه به ایجاد فضایی منجرشده که رهبرمعظم انقلاب در سخنانشان در جمع اعضای مجلس خبرگان به آن واکنش نشان دادند و آن را نهی کردند.
شعار سال :چندروز پیش  کیهان در مطلبی با حمله به یک مقاله درج شده در خبرگزاری خبرآنلاین،برای اثبات ادعاهای خود به حرف های مقامات امریکایی متمسک شده  و اظهارات آنها را موثق و مستند دانست..
بماند که برای رسیدن به نتیجه مطلوب خود حتی اظهارات مقامات امریکایی را وارونه جلوه می دهد، چرا که در چند جلسه اخیر FATF کشوری که تلاش بسیاری کرد تا ایران را به لیست سیاه بازگرداند امریکا بوده که با مخالفت اکثریت کشورهای عضو FATF مواجه شده است. مقامات امریکایی  برای تکمیل پازل تحریم های خود در تلاش هستند تا آخرین راههای مبادلات بانکی و مالی ایران را از طریق بازگشت به لیست سیاه ببندند و بوسیله FATF دوباره یک اجماع بین المللی علیه ایران ایجاد کنند. اینجا است که عده ای در داخل در تکمیل این پازل به امریکا کمک می کنند.
چرا  کیهان بجای استناد به حرف این و آن یکبار به صورت مستند نمی گوید که چگونه و براساس کدام بندهای کنوانسیون ها قرار است  اطلاعات مالی ما به خارج منتقل شود؟
مسئول دور زدن تحریم ها مسئولین اجرایی کشور هستند یا کیهان؟ وقتی که مسئولین دولتی عنوان می کنند که برای دور زدن تحریم ها باید روابط ما با کشورهای جهان که همگی استانداردهای FATF را اجرا می کنند عادی باشد تا بتوانیم تحریم ها را دور بزنیم چگونه روزنامه کیهان همصدا با مقامات امریکا، عربستان و اسرائیل تلاش می کند که زمینه ساز بازگشت ایران به لیست سیاه شود؟
چرا کیهان یکبار مستندات خود را از خیانت هایی که به کشور شده است و بنابر ادعای این روزنامه ، اطلاعات 400 صرافی به خارج منتقل شده است را به مقامات قضایی ارائه نمی دهد؟ چرا کیهان یکبار به صورت مستند نمی گوید که بر اساس کدام توصیه FATF باید اطلاعات خود را به این نهاد بدهیم؟ چرا یکبار نمی گوید که کجا FATF گفته است حزب الله و سپاه تروریست اند؟ اینها مصداق نشر اکاذیب نیست؟

در قسمت دیگری ازنوشته کیهان آمده است که : «نویسنده توضیح نداده چگونه از یک سو می‌گوید توصیه‌های FATF برای تنظیم قوانین و رویه‌های داخلی کشورهاست و قرار نیست به حاکمیت کشورها آسیب وارد کند و از طرف دیگر می‌نویسد اگر خواسته FATF عقب بیفتد، اقدامات مقابله‌ای در مقابل دور زدن تحریم‌ها آغاز می‌شود؟»  از تحریف سخنان که بگذریم (چه اینکه هیچگاه گفته نشده بازگشت  اقدامات مقابله ای برای جلوگیری از دور زدن تحریم هاست بلکه بازگشت آنها به صورت خودکار دورزدن تحریم ها را دشوارتر خواهد کرد )اگر نویسنده کیهان کمی به ساختار FATF آشنا بود می دانست که یکی از مولفه های اصلی مبارزه با پولشویی مراقبت ویژه اعضا در تعامل با افراد یا کشورهایی است که بخاطر عمل نکردن به توصیه ها و بنابر تشخیص FATF ریسک پولشویی در آنها بالا است. لذا در اینجا هم FATF صرفا از اعضای خود می خواهد که در قوانین داخلی خود، بخاطر  ریسک پولشویی کشورهایی که در لیست سیاه قرار دارند، مقرراتی پیش بینی کنند که روابط مالی را با این کشورها محدود کند. لابد نویسنده کیهان انتظار دارد FATF در مقابل اجرا نکردن مقرراتش به کشورهایی که مخالفت می کنند جایزه اهدا کند!
سخن نادرست دیگر کیهان این  ادعا است که FATF اعلام کرده شروط ایران را نمی پذیرد! اساسا FATF نمی تواند  به شروط ایران برکنوانسیون ها ورود کند و صرفا از ما می خواهد که به این کنوانسیون ها بپیوندیم و پس از آن نمی تواند دخالتی در شروط ما داشته باشد. شاهد این ادعا نیز شروط مشابه ای است که کشورهای عربی مانند مصر برکنوانسیون ها گذاشته اند و هم اکنون روابطشان در FATF کاملا عادی است.
در نهایت، برای فهمیدن سخنان کذب این روزنامه لازم است اکشن پلن ایران را که در واقع مطالبات FATF از ایران است یکبار مطالعه کنند تا متوجه شوند که تمام اکشن پلن اصلاح قوانین و رویه های داخلی کشور برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم است که تقریبا تمام آنها به جز دو کنوانسیون پالرمو و تامین مالی تروریسم اجرا شده اند و فقط بخاطر این دو کنوانسیون ممکن است ایران به لیست اقدامات مقابله ای بازگردد. این دو کنوانسیون هم صرفا برای اصلاح قوانین داخلی هستند و در کنوانسیون پالرمو بیش از 50 بار بر اصلاح قوانین داخلی تاکید شده است.
هزینه سازی برای نظام در جایی که هیچ هزینه ای برای نظام ندارد نامش چیست؟

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبر آنلاین،تاریخ انتشار:24 اسفند 1397،کدخبر:621881،www.khabaronline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین