پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۶۱۰
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۶
خاموش‌کردن برق اضافه در ذهن عامه‌مردم آنطور که باید مهم جلوه‌ نکرده و در برخی مواقع طنز‌هایی نیز به نشانه بی اهمیت بودن این مساله در فضای مجازی منتشر می‌شود، اما اگر واقعیت‌های این بحران‌ آشکار شود شاید دیگر چراغ اضافه‌ای روشن نماند.

شعارسال: بر اساس گفته‌های عالی‌ترین مقام وزارت نیرو در تابستان امسال ۲ هزار مگاوات میزان مصرف برق بیش‌از میزان تولید خواهد بود لذا پیش‌بینی‌شده که امسال بعد از ۱۴ سال نداشتن خاموشی، کشور دچار این بحران شود.

این تفاسیر در حالی است که‌می‌توان تنها با خاموش‌کردن برق‌های اضافی و رعایت میزان مصرف در دوره‌های پیک خاموشی را دور زد و کشور را از این بحران نجات داد.

طبق آمارهای موجود از مجموع برق تولیدشده در کشور تا ۳۳.۷ درصد در بخش خانگی، ۳۱.۵ درصد در بخش صنعت، ۹.۴ عمومی، ۱۶.۱ درصد در بخش کشاورزی، ۲.۱ درصد بخش روشنایی معابر و ۷.۳ درصد در بخش تجاری استفاده می‌شود که می‌توان با بازنگری قوانین، فرهنگ سازی، اصلاح قیمت، استفاده از تجهیزات کم مصرف وضعیت موجود را در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی تغییر داد.

باید گفت که بخش خانگی ۷۷۷ میلیارد و ۹۲۶ میلیون کیلووات ساعت از مصرف را به خود اختصاص داده است. روشنایی خانه‌ها نیز سالانه ۱۰ میلیارد کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند که تولید این مقدار برق معادل ۲۰ میلیون بشکه نفت خام است.

آنچه‌که که به طور مداوم از سوی مسوولان وزارت نیرو مطرح می‌شود این است که کنترل مصرف برق در تابستان امسال وابسته به نوع الگوی رفتاری مصرف کنندگان است و از آنجا که طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته میزان مصرف برق در سال جاری به بیش از ۵۲ هزار مگاوات خواهد رسید، تنها مدیریت مصرف است که می‌تواند سامان بخش این وضعیت باشد.

از سوی دیگر نقد‌هایی نیز به وضعیت قیمت‌گذاری و تعرفه‌های صنعت برق نیز وارد می‌شود چراکه در اکثر کشور‌های دنیا تعرفه، ‌اهرمی برای میزان مصرف مشترکان است، در ایران نیز اگرچه برای میزان مصرف خانگی تعرفه‌های پلکانی وجود دارد اما میزان این تعرفه‌ها آنگونه نیست که موجب کاهش مصرف شود.

علاوه‌بر این بررسي وضعيت كلان صنعت برق، بیانگر روند نزولي سرمايه گذاري در بخش هاي توليد، انتقال و توزيع طي ۱۰ سال گذشته است، این در حالی‌ رخ داده که رشد ۵ درصدي مصرف برق طبق برنامه تبیین شده مستلزم ۴ ميليارد دلار سرمايه گذاري سالانه است و به‌گفته آرش کردی مدیر‌عامل توانیر طي ساليان گذشته این سرمایه‌گذاری صورت نگرفته و صنعت برق كشور با كمترين ضريب ذخيره در شبكه، تلاش كرده حداكثر ظرفيت موجود را براي پاسخگويي به اين نياز به كار بگيرد.

وی همچنین متوسط افزايش هزينه هاي جاري در بخش‌هاي اصلي صنعت برق را حدود ۲۰ درصد دانست و افزود:به رغم اين وضعيت، امسال تغيير محسوسي در تامين مالي صنعت برق وجود ندارد لذا می‌توان گفت که نزديك شدن قيمت برق به قيمت واقعي در اقبال مشتركان به برنامه هاي مديريت مصرف و پرهيز از اسراف، عوايد چنين رويكردي را به نفع مردم و اقتصاد ملي است.

مدیر‌عامل توانیر با بيان اينكه رتبه چهارم قدرت خريد برق در بين كشورهاي جهان به ايران اختصاص دارد، گفت: كمرنگ شدن انگيزه هاي اقتصادي مصرف كنندگان براي مشاركت در برنامه هاي مديريت مصرف از جمله آثار این امر است لذا امسال شعار ما افزايش هزار مگاوات به ظرفيت برنامه هاي مديريت مصرف نسبت به سال گذشته است.

صحبت‌های مسوولان وزارت نیرو حکایت از این دارد که تابستان امسال با درصد بالایی از احتمال، خاموشی را تجربه خواهیم کرد و همانگونه که از قدیم گفته می‌شود پیشگیری بهتر از درمان است می‌توان گفت که اگر هر فرد خود را ملزم به رعایت مصرف در زمان پیک و خاموش کردن چراغ‌های اضافی بداند امسال نیز این بحران دور زده خواهد شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 23خرداد1395، کدخبر: 95031713637: www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین