پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۷۶۷
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۲
یک هنرمند عرصه نگارگری و تذهیب گفت: «در چند سال اخیر، کشور امارات، مسابقات و نمایشگاه‌هایی با عنوان «البرده» را برگزار کرده و با جمع‌آوری و نمایش آثار مطرح این مسابقات، سعی دارد هنر تذهیب را هنری عربی معرفی کند.»

شعارسال:

امیرحسین آقامیری هنرمند عرصه نگارگری و تذهیب کشور در گفت‌وگو با پایگاه خبری حوزه هنری، درباره تبلیغات محیطی در ماه مبارک رمضان و استفاده از هنرهایی همچون تذهیب و نگارگری در این گونه تبلیغات، اظهار کرد: هنر نگارگری و تذهیب با ریزه‌کاری های فراوانی همراه است و باید در جای خود ارائه شود.

وی ادامه داد: تنها هنر ایرانی و اسلامی همین هنر تذهیب و نگارگری کشور است. اینکه مردم شناخت کلی نسبت به این هنر پیدا کنند خوب است، اما من دیده‌ام برخی از این گونه آثار در تقاطع‌ها و اتوبان‌هایی نصب شده‌اند که اساسا فرصت دیدنشان وجود ندارد. هر کاری را باید بنیادی انجام داد.

این هنرمند عرصه نگارگری و تذهیب کشور خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر کشور امارات، مسابقات و نمایشگاه‌هایی با عنوان «البرده» را برگزار کرد و بسیاری از بهترین آثار ایران و ترکیه را که در هنر تذهیب سرآمد هستند جمع آوری کرد. البته هنرمندان ترکیه نیز، هنر خود را وامدار ایران هستند. در این مسابقات که در دبی برگزار شد، آثار اول تا پنجم را انتخاب و برای مجموعه شان خریداری می کنند و چند سال است که این کار با هدف جمع آوری آثار تذهیب در موزه هایشان صورت می گیرد و سعی دارند هنر تذهیب را هنری عربی معرفی کنند. در واقع این آثار را در کشورهای مختلف به نمایش می‌گذارند و می خواهند هنر تذهیب را به نام خود کنند.

آقامیری ضمن ابراز تاسف از فعالیت های کشور امارات در زمینه هنر تذهیب، گفت: البته این اتفاق باعث شد سطح تذهیب در ایران هم به شدت رشد کند و می توانیم رشد و ترقی تذهیب را مرهون عرب ها به ویژه امارات بدانیم. اما اینکه سعی دارند تذهیب را به نام خود کنند اتفاق خوبی نیست و باید سعی کنیم با برنامه های مختلف فرهنگی و هنری و حمایت از هنرمندانمان، این هنر را حفظ کنیم.

وی اظهار داشت: بسیاری از آثاری که در سطح شهر بر روی بیلبوردها به نمایش گذاشته شده، در موزه هنرهای معاصر تهران موجود است و سال هاست که به نمایش درنمی‌آید. در صورتی که آثار خوب در موزه لوور فرانسه در معرض دید عموم است و همین موضوع باعث جذب توریست برای این کشور و شهر پاریس می شود. بسیاری به موزه لوور می روند تا تابلوی مونالیزا را از نزدیک ببینند و این تابلو هم همیشه بر روی دیوار است. اما اینکه چرا بسیاری از آثار مطرح موجود در موزه هنرهای معاصر تهران مخفی شده، سوالی است که هنوز برای آن جوابی نیافته ام و اگر می خواهیم کاری برای هنرهای تجسمی کنیم، باید کارهای اساسی باشد.

آقامیری همچنین درباره قابلیت‌های هنر تذهیب و نگارگری در مناسبت‌هایی همچون ماه مبارک رمضان، گفت: هنر تذهیب هنری کامل کننده است. قابلیت های بیانی که یک تابلوی تصویری دارد از تابلوی تزئینی بیشتر است. هنر تذهیب نیز بیشتر جنبه تزئینی دارد. از زمانی که مسلمانان به فکر تزئین معابد و مساجد خود افتادند، هنری را ابداع کردند که انتزاعی از فرم های حیوانی و گیاهی است. این را ساده کردند، مظاهر مادی را از آن گرفتند و شکلی تزئینی به آن دادند که مظاهر مادی در آن وجود نداشته باشد و نمازگزاری اگر رو به رویش تذهیب باشد، جلب توجه نمی کند و کراهت ندارد. چرا که مادیت در آن نیست. به همین دلیل می‌توان از آن تنها به عنوان هنری تزئینی استفاده کرد. اما تصویر نگارگری به دلیل این که موضوعی است و برآمده از مضامین و مفاهیم است و رنگ‌ها، فرم‌ها و ... بر اساس موضوع انتخاب می شوند، تاثیرگذاری بیشتری دارد و می تواند در فضاسازی و انتقال مفهوم کمک کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 26خرداد1395، کدخبر:114390 www. ana .ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین