پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۰۲۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
تا اطلاع ثانوي خبر سيل و سيل‌زدگي همچنان در رأس اخبار مملکت است و ما هم طبيعتا حجم زيادي از مطالب صفحات گروه اجتماعي را به اين موضوع اختصاص مي‌دهيم. خرابي‌هاي سيل در لرستان و گلستان و همچنين خطراتي که شهر و روستاهاي خوزستان را تهديد مي‌کند، به‌علاوه اقداماتي که براي حل يا کم‌کردن مشکلات در حال انجام است و همچنين کم‌کاري‌ها و کمبودها و نيازهاي مردم مناطق سيل‌زده در اولويت خبري هستند. گزارش امروز هم چکيده‌اي از آخرين خبرها و اظهارات و اقدامات انجام‌شده و نشده است.

شعار سال: روز گذشته آيت‌الله رئيسي، رئيس قوه قضائيه، در جلسه با مسئولان عالي قضائي هم به موضوع سيل پرداخت و با اشاره به سفر خود به مناطق سيل‌زده استان گلستان، مطالبه اصلي مردم را فراهم‌شدن امکانات نسبي براي ازسرگيري زندگي عادي و جبران خسارات وارده با پيگيري مسئولان عنوان کرد و افزود: آنچه در دستور کار دستگاه قضائي قرار گرفته و اين انتظار مي‌رود که دولت، مجلس، نمايندگان مناطق حادثه‌ديده و حتي سازمان‌هاي مردم‌نهاد فعال و دغدغه‌مند در زمينه محيط زيست نيز در همين مسير گام بردارند، آسيب‌شناسي حوادث اخير است.
رئيس قوه قضائيه ادامه داد: سازمان بازرسي کل کشور مأمور شده است يک کار دقيق و تحقيقي به دور از فضاي هيجاني و رسانه‌اي موجود در اين زمينه انجام دهد تا مشخص شود که آيا مسئولان و دستگاه‌هايي که بر اساس قوانين موجود، تکليف قانوني داشته‌اند، وظايف خود را در زمينه پيش‌بيني، پيشگيري و کاهش آسيب انجام داده‌اند يا خير. اين موضوع هم معطوف به يک مسئول خاص يا مقطع زماني خاص نيست؛ مسئولاني که در اين عرصه مسئوليتي در هر دوره زماني داشته‌اند بايد پاسخ‌گوي عملکرد خود باشند.
آيت‌الله رئيسي با بيان اينکه گاهي ترک فعل‌ها از فعل‌ها خسارت‌بارتر است، ادامه داد: بي‌توجهي‌ها از ناحيه هيچ‌کس پذيرفته نيست و دستگاه قضائي تا رسيدن به نتيجه مشخص و اعلام آن به مردم، بررسي‌هاي خود را ادامه خواهد داد. مردم و سازمان‌هاي مردم‌نهاد نيز بايد در اين زمينه حساسيت لازم را داشته باشند، زيرا اگر چنين نباشد، مدتي بعد برخلاف روال طبيعي که بايد براي نزول رحمت الهي خوشحال باشيم، بارش‌ها به دغدغه بخشي از مردم کشور تبديل خواهد شد.

گزارش محرمانه سازمان بازرسي
در همين رابطه خود رئيس سازمان بازرسي کل کشور هم در سخناني از تکميل گزارش‌هاي اين سازمان در رابطه با سيل اخير خبر داد و گفت: اين گزارش‌ها به رئيس قوه قضائيه ارسال شده است.
ناصر سراج با بيان اينکه اين گزارش محرمانه است، تصريح کرد: پس از تکميل، اين گزارش‌ها به رئيس قوه قضائيه ارسال شده تا تصميم‌گيري‌هاي لازم انجام شود. وي در پاسخ به اين سؤال که در گزارش‌هاي مربوطه، آيا سازمان بازرسي کل کشور به مقصران احتمالي هم رسيده است، گفت: در اين گزارش‌ها روي فرد تکيه نکرديم، بلکه عللي که باعث ايجاد سيل و تخريب منازل و ورود به مزارع شده، مشخص شده است. ما علل را مشخص کرديم؛ به‌عنوان‌مثال مشخص کرده‌ايم که مسئول فلان علت، چه سازماني است. البته با توجه به اينکه حکم هنوز نهايي نشده است از افشاي جزئيات گزارش معذوريم. البته هر روز بررسي‌ها در رابطه با سيل‌هاي اخير ادامه دارد. رئيس سازمان بازرسي کل کشور همچنين از بررسي سدهاي استان تهران توسط سازمان بازرسي خبر داده بود.

نياز به دارو و چادر
خبر ديگر هم از نشست هم‌انديشي رئيس سازمان مديريت بحران با نمايندگان دفاتر سازمان ملل در ايران بيرون آمد. اسماعيل نجار در اين نشست با تشکر از کشورهاي مختلف و سازمان‌هاي بهداشت جهاني، آژانس پناهندگان و‌... که در حادثه اخير در کشور امدادرساني کردند، گفت: «درخواست ما از مجامع بين‌المللي در زمينه امکانات دارو و درمان است، البته تمهيداتي در اين زمينه انديشيده شده است، اما باز نگرانيم، زيرا احشام و دام‌هاي زيادي تلف شده‌اند که امکان دفن آنها نيز وجود ندارد و اين موضوع مشکلات زيادي را ايجاد مي‌کند». وي افزود: نياز ديگر چادر است؛ چادرهايي که ضدآب باشند و گرمايش و سرمايش در آنها قابل کنترل باشد، مناسب هستند. از طرفي بايد به اسکان موقت جمعيت حدود ۵۰۰ هزار نفر در استان‌هاي مختلف نيز توجه کرد. درخواست ديگر ما از مجامع بين‌المللي لوازم خانگي است، البته برخي از نهادهاي دولتي در اين زمينه کمک‌هايي را فراهم کرده‌اند و کمک‌هاي مردمي را نيز به اين سمت سوق داده‌ايم و در نهايت نيز کمک‌هاي نقدي براي بازسازي ابنيه، زيرساخت‌ها و پل‌ها حائز اهميت است.

آماده‌باش براي کنترل بيماري‌ها
در خبري ديگر هم رئيس مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت درباره انجام اقدامات و تمهيدات بهداشتي در مناطق سيل‌زده کشور اظهار کرد: در ۲۰ روز گذشته تاکنون، طغياني از بيماري‌هاي واگير در هيچ نقطه‌اي از مناطق سيل‌زده رخ نداده و اين موضوع حاصل تلاش صدها نفر از همکاران بهداشتي در دانشگاه‌هاي علوم پزشکي کشور است.
محمدمهدي گويا افزود: پيامدهاي سيل در رابطه با بيماري‌هاي واگير در استان‌هاي مختلف، با يکديگر متفاوت است و وزارت بهداشت و دانشگاه‌هاي علوم‌پزشکي مربوطه، براي هرکدام از اين مناطق، برنامه‌اي جداگانه طراحي و اجرا کرده است. واکسيناسيون کودکان زير پنج سال براي بيماري فلج اطفال در تمام اردوگاه‌هاي اسکان موقت مردم سيل‌زده انجام شده که در بعضي از استان‌ها اين اقدام به پايان رسيده و در برخي استان‌ها نيز مراحل پاياني خود را طي مي‌کند و از اين جهت نگراني‌ها برطرف شده است.
رئيس مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت درخصوص کنترل بيماري‌هاي منتقله از آب و غذا در مناطق سيل‌زده عنوان کرد: کنترل بيماري‌هاي منتقله از آب و غذا، گسترده‌ترين و دشوارترين بخش عمليات کنترل بيماري‌هاي واگير در مناطق سيل‌زده را شامل شده و بيشترين انرژي و توان خود را براي کنترل اين بيماري‌ها اختصاص داده‌ايم. در اين راستا نيازمند همکاري بين‌بخشي گسترده به‌خصوص با سازمان‌هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي هستيم. با وجود دشواري کار در بعضي مناطق، تاکنون موردي از همه‌گيري با اين بيماري‌ها رخ نداده است.
وي افزود: دستاوردهاي حوزه بهداشت در مناطق سيل‌زده تاکنون، نمي‌تواند ما را نسبت به روزهاي آينده نيز خوش‌بين کند و در روزها و هفته‌هاي آينده براي کنترل اين بيماري‌ها، کماکان در وضعيت آماده‌باش به سر خواهيم برد. همچنين، وظيفه نظارتي خود در سلامت آب آشاميدني را با دقت و شدت ادامه مي‌دهيم و انتظار داريم مسئولان استان‌هاي مختلف نيز با اين حساسيت به موضوع توجه جدي داشته باشند تا به مردم آسيبي وارد نشود. وي تأكيد کرد: در بعضي از مناطق سيل‌زده استان‌هاي گلستان، لرستان و خوزستان نگران گسترش بيماري سالک هستيم که در اين راستا، اقدامات لازم جهت کنترل و ازبين‌بردن حشرات و جوندگان مانند استفاده از حشره‌کش‌ها و جانوران موذي، طراحي و دستورالعمل‌هاي لازم نيز تهيه شده است که در زمان مناسب عملياتي خواهد شد.

شناسايي کارگاه‌هاي خسارت‌ديده در سيل
خسارات سيل به يک موضوع و محدوده خاص خلاصه نمي‌شود و ابعاد مختلف دارد. مسئوليت هر بخش هم زيرمجموعه يک دستگاه و نهاد است. به عنوان مثال شايد براي شما اين سؤال پيش آمده باشد که کسب‌وکارها و کارگاه‌هايي که در مناطق سيل‌زده آسيب ديده‌اند تکليفشان چه مي‌شود؟ در همين رابطه روز گذشته محمد حسن زدا سرپرست سازمان تأمين اجتماعي با اشاره به حمايت از کارگاه‌هاي آسيب‌ديده در سيل گفت: براي کارگران شاغل در کارگاه‌هايي که بر اثر سيل تعطيل شده‌اند، مقرري بيمه بي‌کاري برقرار مي‌شود. وي همچنين افزود: اين کارگاه‌ها مورد بررسي قرار مي‌گيرند و همچنين خسارت‌هاي وارده به آنها نيز ارزيابي خواهد شد و براي شروع به کار مجدد کارگاه‌هاي خسارت‌ديده مساعدت‌هاي لازم در نظر گرفته مي‌شود.همچنين در خبري ديگر نيز رئيس سازمان امور اجتماعي کشور که زيرمجموعه وزارت کشور است اعلام کرد چهار استان به طور ويژه در سيل اخير آسيب ديدند و امروز به دليل گستردگي بحران در استان خوزستان، اين استان رتبه اول را به خود اختصاص داده و بايد توجه ويژه‌اي به اين استان داشته باشيم. همچنين تصميمي که از ديروز براي تخليه برخي شهرهاي اين استان گرفته شد، شرايط را براي مردم بسيار سخت‌تر کرده و نياز به کمک روحي و رواني همه‌جانبه دارند.
اين موضوع در نشستي که با حضور معاون وزير کشور و رئيس سازمان امور اجتماعي، کارگروه تخصصي تشکل‌هاي مردم‌نهاد حوزه مديريت بحران در وزارت کشور برگزار شد، اعلام شد. در اين نشست تقي رستم‌وندي با اشاره به اينکه کارگروه تشکل‌هاي مردم‌نهاد يکي از ۱۴ کارگروه ستاد بحران است و ذاتا وظيفه رسيدگي به بحران را دارد، گفت: با اين وجود مسئوليت جديدي درخصوص جلوگيري و کاهش آسيب‌هاي اجتماعي و رواني ناشي از بحران در مناطق آسيب‌ديده به اين کارگروه محول شده است.
رستم‌وندي درخصوص مسئوليت‌هاي اين کارگروه عنوان کرد: در اين کارگروه به دنبال اين هستيم که ببينيم چگونه مي‌توانيم در شکل‌گيري هر‌چه‌بيشتر و اوج‌گيري حرکت‌هاي مردمي تلاش کنيم و همچنين چگونه مي‌توانيم از بروز آسيب‌ها و مشکلات رواني ممانعت يا در کاهش اثر آنها بکوشيم. همان‌طور که خانه‌هاي آسيب‌ديده مردم بايد بازسازي شود، روحيه و روان آنها نيز بايد بهبود يابد.

سه ميليون دانش‌آموز سيل‌زده
در اين شرايط و اوضاع بحراني سيل وضعيت مدرسه‌ها و دانش‌آموزان چه مي‌شود؟ دانش‌آموزاني که يکي، دو ماه ديگر امتحانات نهايي و پايان سالشان فرا مي‌رسد يا بايد خودشان را براي کنکور آماده کنند؟ در چند روز گذشته صحبت‌هايي از وزير آموزش‌وپرورش در اين باره منتشر شد و قول و قرارهايي درباره عقب‌افتادن امتحانات و شايد کنکور هم داده شد. در همين حال روز گذشته معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اينکه حدود سه ميليون نفر از دانش‌آموزان درگير سيل اخير هستند، از تلاش براي ترغيب ديگر دانش‌آموزان جهت کمک به مناطق سيل‌زده صحبت کرد و گفت مي‌توان تشکل ۱۰ميليوني با حضور دانش‌آموزان تشکيل داد تا سطح امدادرساني ارتقا يابد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 20 فروردین 98، شماره: 3398


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
0
0
اینهمه استان و مردم استان درگیرو بی خانمان شدن مادام که اینهاسروسامان نگیرن این اخبار ادامه داره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین