پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۰۳۹۴
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲
گفت وگوی طولانی مدیران سازمان برنامه و بودجه با خبرنگاران به دلایل گوناگون بیشتر در حوزه مسایل مطروحه ریاست سازمان و حذف دلار 4200 تومانی بازتاب رسانه ای پیدا کرد.
شعارسال: این درحالی است که موضوع اصلی این گفت وگو همان طور که نوبخت وعده داده بود رونمایی از طرحهای مربوط به رونق تولید درسال 1398 بود . سایت خبری این سازمان در انعکاس نشست دیروز خلاصه از مباحث مطروحه را از زبان مدیران سازمان برنامه و بودجه منتشر کرده است . درخبر ارایه شده از سوی سایت سازمان برنامه به نقل از افشین برمکی رییس امور اقتصاد مقاومتی و شورای اقتصاد سازمان برنامه‌ و بودجه کشور از منابع مالی تجهیز شده برای برنامه‌های رونق تولید در سال ۱۳۹۸ آمده است"منابع تبصره ۱۸ قانون بودجه، منابع صندوق توسعه ملی، بودجه عمرانی دولت، سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی، تسهیلات بانکی، تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) و تهاتر بدهی‌های دولت به بخش خصوصی از عمده‌ترین ساز و کارهای تجهیز منابع برای رونق تولید ملی است...۱۷ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی، حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی و حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی و بالغ بر ۶۶ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی سال ۱۳۹۸ از عمده‌ترین منابع به حساب می‌آیند. "

یک محاسبه ساده نشان می دهد درسال آینده به جز منابع لحاظ شده در بودجه عمرانی که رقم دقیق آن مشخص نیست سازمان برنامه و بودجه قصد دارد رقمی معادل 86 هزار میلیاردتومان از منابع صندوق توسعه ملی و بانکها به این کار اختصاص دهد. شاید هنوز زود باشد درباره کارآمدی این برنامه و سازوکارهای اندیشیده شده اجرایی آن داوری کرد اما بررسی تجربه مقوله " تسهیلات تولیدی" در سالهای تازه سپری شده می تواند معیاری برای کامیابی یا ناکامی چنین طرحهای عجیبی باشد.برای اینکه سست بودن پایه های چنین طرحهایی آشکار شود به خبر زیرکه در 8 اسفند ماه پارسال از سوی خبرگزاری مهر منتشر شده است توجه کنید: "وزیر صنعت، معدن و تجارت از آغاز ثبت نام دریافت تسهیلات تولید و اشتغال خبر داد و گفت: با تفاهم انجام شده میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه کشور حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان به تسهیلات تولید و اشتغال اختصاص یافت.به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، رضا رحمانی با اعلام این خبر خاطرنشان کرد: ۱۰ هزار میلیارد تومان توسط منابع بانک‌ها و ۱۰ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده و هزار میلیارد تومان هم یارانه سود تسهیلات منظور شده است. زمان‌بندی بازپرداخت تسهیلات سرمایه در گردش یک دوره یک ساله با ۱۲ قسط است." این درحالی است که همین وزیر در 27 دی ماه پارسال از پرداخت ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی که کالای آن‌ها در بازار فروش دارد، خبر داده بود. به این ترتب معلوم می شود درحالی که چنین برنامه ای تصویب شده بده است اما تاسفندماه هنوز کامل نشده بود.

با توجه به اینکه طرح تسهیلات تولیدی در سالهای 1395و 1396 نیز اجرایی شده است و هزاران میلیارد تومان از مسیر این طرح به بنگاهها داده شده است ادامه این برنامه بدون ارزیابی دقیق از آنچه اجرا شده است یک اقدام پول برباد ده به حساب نمی آید؟ واقعیت این است که طرح ریال پاشی در این بخش یادگار روزهای خوش فعالیت دولت یازدهم درسال 1394 است . دران روزها بود که سیف ، طیب نیا و همین آقای نوبخت به عنوان فرماندهان اقتصادی در 26 مهرماه باعنوان رونمایی از بسته ضدرکود چنین طرحی را تشریح کردند. به نظر می رسد سازمان برنامه و بودجه پول شهروندا ن ایرانی دربانکها را جزیی از اموال دولت می داند که برای چندمین بار اقدام به حراج آن کرده و چنین دست و دل بازانه 44هزار میلیاردتومان آن را می خواهد توزیع کند. آیا کسی نیست که از رییس سازمان برنامه و بودجه بپرسد چرا بدون ارزیابی دقیق از پول پاشی های سالهای سپری شده بازهم اقدام به این کار می کند؟

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24 ، تاریخ انتشار: 21 فروردین 1398 ، کدخبر: 435873 ، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین