پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۰۹۸
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۷
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در بخش کتاب، کتاب‌های ارزنده‌ای به صحنه آمده و در این بخش آنچه که بتوان از آن به عنوان ولنگاری فرهنگی یاد کرد، نداریم.

شعار سال: علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم یادبود حمید سبزواری با اشاره به مسئله ولنگاری فرهنگی در جمع خبرنگاران، گفت: این نگرانی که مقام معظم رهبری دارند و آن را در طول دو دهه‌ای که من با فرمایشات ایشان آشنا هستم، همواره داشته‌اند، واقعی است.

وی با اشاره به اینکه جامعه ما با معیارها و ارزش‌ها فاصله دارد، گفت: این مسئله طبیعی است، با توجه به گسترش ارتباطات با دنیا از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای، فضای مجازی و رفت‌وآمدهایی که ایرانیان با خارج از کشور دارند و با فرهنگ‌های دیگر آشنا می‌شوند، طبیعتاً تأثیر می‌پذیرند و این دغدغه‌ها یک دغدغه‌ واقعی است و آنچه ایشان از دیرباز تحت عنوان تهاجم فرهنگی و بعدتر با عبارت‌هایی مانند شبیخون فرهنگی از آن یاد کردند، یک واقعیت است و توهم نیست و ما نیز همین نگرانی را داریم و آن را درک می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: ما موظف هستیم با استفاده از ابزارهایی که در اختیارمان است برای تغییر این وضعیت تلاش کنیم که البته در بخش‌هایی کاملاً موفق بودیم. مثلاً در بخش کتاب، کتاب‌های ارزنده‌ای به صحنه آمده و آنچه که در این بخش بتوان از آن با عنوان ولنگاری فرهنگی یاد کرد، نداریم. البته ممکن است در برخی رمان‌ها نکاتی پیدا شود که ما از آنها جلوگیری می‌کنیم تا در سطح جامعه پخش نشود.

وی اضافه کرد: در حوزه تئاتر مجموعاً تلاشمان این است که نمایشنامه‌هایی که بر روی صحنه می‌آیند، از این واژه به‌دور باشند و واقعاً بتوانند ارزش‌ها را در جامعه متبلور کنند.

جنتی با اشاره به فیلم‌های سینمایی گفت: در فیلم‌هایی سینمایی ما مشکلات دیگری داریم که علی‌رغم دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها و مذاکراتی که به تهیه‌کنندگان و کارگردان‌ها داریم، چارچوب‌هایی به آنها داده می‌شود، اما بسیاری از آنها به دنبال گیشه هستند و از ارزش‌ها دور می‌افتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به نامگذاری سال به عنوان اقتصاد مقاومتی، از همه خواسته‌ایم که در مسیر فرهنگ‌سازی این مسئله حرکت کنند، همان‌طور که سال گذشته روی مسئله تحکیم خانواده تأکید کردیم که اتفاقاً خوب هم کار شد و درجشنواره فجر آثار خوبی را دیدیم، هرچند در کنارش فیلم‌های حاشیه‌دار هم بود، ولی ماب اید با صدور مجوزها، به سوی مسیر صحیح فرهنگی هدایت کنیم و در این امر سایر دستگاه‌ها نیز وظیفه دارند.

جنتی در بخش دیگری از سخنانش گفت: فرهنگ کشور فقط برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست، بلکه صداوسیما با 50 شبکه ملی و استانی که به صورت 24 ساعته برنامه پخش می‌کند، بیش‌ترین نقش را در جهت اصلاح فرهنگی کشور می‌تواند داشته باشد. همچنین خطبای جمعه، اهل ادب، فرهنگ و هنر همه باید وظیفه خود را برای فرهنگ انجام دهند.

وی در بخش پایانی سخنانش در باره حمید سبزواری گفت: ما خوشحالیم که حمید سبزواری در زادگاه خودش در یک پارک به خاک سپرده شده، همچنین بنایی بر مزار او ساخته خواهد شد تا مانند حافظ و خیام محل رجوع علاقمندان ادب شود. به خصوص که سبزوار در مسیر مشهد قرار دارد و زائران حرم علی‌بن موسی‌الرضا می‌توانند در مسیر خود به مزار این شاعر انقلاب بروند.

جنتی گفت: اشعار حمید سبزواری در دسترس همه هست و این اشعار باید تجدید چاپ شود تا فکر او گسترش پیدا کند.

با اندكي تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 29 خرداد 1395، کد مطلب:-:www. farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین