پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۰۱۵۳۶
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷
تهران شهری است که آن را به دود و ترافیک و هوای آلوده‌اش می‌شناسند و اگر بخواهند کمی بیشتر درباره آن بگویند کلانشهر صدایش می‌کنند. شاید کمتر کسی تهران را شهر جاذبه‌های گردشگری بداند، ولی تهران بیش از 200نقطه برای گردشگری در حوزه‌های مختلف تفریحی، طبیعی، تاریخی و... دارد که بسیاری از آنها ناشناخته مانده‌اند و بسیاری نیاز به توجه بیشتر دارند. یکی از این جاذبه‌ها، گردشگری روستایی است. شما در تهران می‌توانید با طی مسافت کمتر از نیم‌ساعت، به مکان متفاوتی سفر کنید و ضمن گشت‌و‌گذار در طبیعت خوش آب‌وهوا، آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم اقلیت‌های مختلف، از جاذبه‌های گردشگری تازه و شگفت‌انگیزی با موضوعات مختلف بازدید کنید.

شعار سالدست‌کم 30گردشگاه روستایی کمتر شناخته شده در تهران وجود دارد که در این روزها و در ابتدای بهار و زیبایی شگفت‌انگیزی را در برابرتان به نمایش می‌گذارد.


یوسف رضا
مهد یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های خشتی جهان
در شرق تهران و از توابع ورامین است. نام روستا از عارف بزرگ قرن سوم(ه.ق) گرفته شده و به‌عنوان بهشت دشت ورامین معروف است. آرامگاه تاریخی یوسف بن حسین رازی، قلعه گبری ایرج از بزرگ‌ترین قلعه‌های خشتی جهان است و مقبره امامزاده یوسف رضا در این روستا قرار دارد.


رودافشان
یادگاری ایران باستان

فیروز بهرام، نام 2 پسر خان روستا بوده. این روستای باستانی مربوط به دوره ساسانیان در چهاردانگه اسلامشهر است و روزگاری محل زندگی زرتشتیان بوده است. بقایای تپه باستانی فیروز بهرام، مجتمع تفریحی و پرورش ماهی خوارزم، باغ گیاه‌شناسی دارویی، باشگاه ورزشی سوارکاری و پرورش اسب و... از جاذبه‌های گردشگری این روستا است.

پرسه در معماری ایرانی
مراء

این روستای سرسبز در جنوب غربی دماوند قرار دارد. اماکن تاریخی و مذهبی مانند قلعه قدیمی مروان، امامزاده دو برادر، امامزاده فضه خاتون، بنای معصوم‌زاده، حمام تاریخی مراء، رودخانه تار و چشمه‌های خان، اون دست، مراد، شرف و... از دیدنی‌های روستاست.

کلین
مأمن بقایای یخچال‌های طبیعی

این روستا در جاده قدیم تهران و قم قرار دارد و دارای یخچال‌های طبیعی است که از معدود بقایای به جا مانده یخچال‌ها به شمار می‌روند. آرامگاه امامزاده حسین(ع)، آرامگاه شیخ یعقوب کلینی و تپه نجیر از دیدنی‌های روستاست.

چال طرخان​​​​​​​
مقر کاخ‌ها و آتشکده‌های دوره ساسانی

در جنوب شرقی شهر باستانی ری قرار گرفته. در این روستا بقایای کاخ‌ها یا آتشکده‌های دوره ساسانی که به تپه میل معروف هستند یکی از هیجان‌انگیزین جاذبه‌ها برای گردشگران است. به علاوه در این روستا می‌توان به تپه‌های تاریخی مانند تپه ساسانی چال طرخان، تپه شغالی و تپه موشی اشاره کرد.

وردیج
قلعه آدمک‌ها یا ارواح سنگی

در غرب تهران به سمت امامزاده داوود(ع) بوده است. یکی از شگفتی‌های این روستا وجود مجسمه‌های سنگی است که به‌دست تراشکار طبیعت شکل گرفته است. قلعه آدمک‌ها یا ارواح سنگی نتیجه همین تراشکار است.

ورسخوران
قدمگاه حضرت خضر نبی(ع)

با چشم‌اندازهای طبیعی زیبا در 21کیلومتری فیروزکوه قرار گرفته است. بنای تاریخی قدمگاه حضرت خضر نبی(ع) مربوط به قرن سوم و چهارم (ه.ق) همراه چشمه خضر نبی(ع) از دیدنی‌های آن است.

امامزاده باقر(ع)
مرکز تولیدات پوشاک و صنایع‌دستی

این روستا از توابع شهرستان بهارستان در استان تهران است. ساختمان اصلی امامزاده باقر بقعه‌ای متعلق به دوره قاجار است. ساکنان این روستای مذهبی و تاریخی، بیشتر به دامداری و کشاورزی مشغول هستند و تولیدات پوشاک و صنایع‌دستی آنها برای گردشگران دیدنی است.

چنار شرق
سایت پرواز پاراگلایر

این روستا در شرق تهران و از توابع دماوند، قدمتی 400ساله دارد. سایت پرواز پاراگلایر یکی از جاذبه‌های روستا برای گردشگران است. به علاوه دریاچه ملی تار، قلندر چشمه، چشمه سبزی یا حصارک، زرین کوه و کوه گنجی، اشنه دریا صدف، اشنه زر، چشمه خلیل، قنات تنگه زهرا، حمام قدیمی چنار از دیگر دیدنی‌های روستا هستند.


سرزمین گل‌ها

این 2 روستا در شرق تهران و از توابع شهرستان پاکدشت، از 50سال قبل محل کشت گل و گیاه بوده است و حدود 20سال است که به همین دلیل محل رونق نمایشگاه‌ها و سوله‌های بزرگ گل و گیاه به شمار می‌روند. اکنون حدود 60درصد تولیدات و صادرات گل و گیاه کشور از این دو روستاست.


محل شکار شاهان قاجاری


این مرکز تفریحی در جاجرود است که زمانی محل شکار شاهان قاجاری بوده است. پل شاه عباسی، اراکوه، منطقه حفاظت شده جاجرود، رودخانه جاجرود، حیات‌وحش و طبیعت این روستا گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند.

چنار شرق
سایت پرواز پاراگلایر

این روستا در شرق تهران و از توابع دماوند، قدمتی 400ساله دارد. سایت پرواز پاراگلایر یکی از جاذبه‌های روستا برای گردشگران است. به علاوه دریاچه ملی تار، قلندر چشمه، چشمه سبزی یا حصارک، زرین کوه و کوه گنجی، اشنه دریا صدف، اشنه زر، چشمه خلیل، قنات تنگه زهرا، حمام قدیمی چنار از دیگر دیدنی‌های روستا هستند.

آیینه ورزان
ماوای منبت‌کاران

در 70کیلومتری شرق تهران و شهرستان دماوند قرار دارد. قدمت روستا به 2000سال قبل بازمی‌گردد. در بدو ورود به روستا نخستین تصویری که جلوی نگاهتان نقش می‌بندد، هنر منبت‌کاری اهالی است که در کوچه‌ها، نمای‌خانه‌ها، مغازه‌ها و... دیده می‌شود. قله بلند زرینه کوه، آبشارهای زیبا، تنگه واشی، قله نوذرشاه و... از جاذبه‌های گردشگری روستاست.

قجر تخت رستم​​​​​​​
آتشکده تخت رستم

روستای تاریخی قجر تخت رستم در 20کیلومتری شهریار است. آتشکده تخت رستم از مهم‌ترین آتشکده‌های دوره ساسانی در مجاورت روستا قرار دارد. آثار باستانی مانند تختگاه، آتشکده‌ها و چارطاقی (محلی برای نگهداری آتش مقدس زرتشتیان) از دیدنی‌های روستا هستند.

خاوه
محل زندگی عارف کمال ابوالقاسم خوابی


در جنوب شرقی تهران و از توابع ورامین است. وجود درختان زبان گنجشک از زیبایی‌های روستا به شمار می‌رود. به علاوه روستا محل زندگی عارف بزرگ کمال ابوالقاسم خوابی بوده، بقعه سیدسلطان محمود خاوه، قلعه باستانی خاوه، امامزاده علی، بی‌بی زبیده، نقارخانه، دو حمام قدیمی، آب انبار، قلعه و تپه باستانی، آسیاب آبی، حسینیه و خانه احمدی‌ها، خیابان درختی و مدرسه تاریخی از دیدنی‌های آن است.

گلخندان
قلعه تاریخی قرن چهاردهم

در شمال شرقی تهران و از توابع بومهن است که اکنون به 2 بخش جدید و قدیم تقسیم شده است. بقایای قلعه تاریخی گلخندان در این روستا مربوط به قرن چهاردهم (ه.ق) است و امامزاده قاسم در این روستا با کتیبه تاریخی به جا مانده از دوره قاجار هنوز در این روستا قرار دارد.

سنگان
مدفن سنگ قبرهای 500ساله
در محله کن واقع شده. امامزاده‌های سه‌گانه سنگان نشانگر قدمت طولانی این روستاست. قدمت سنگ قبرهای این امامزاده‌ها به بیش از 500سال می‌رسد.

لزور
دارالمومنین
از توابع فیروزکوه است. از قدیم دارالمومنین بوده و دارای محله‌های قدیمی به نام‌های اوپه، شجاع، خیل، کشک ریز، کلاچین و امامزاده خوش‌نام، دریاچه و آبشار لاسک است.


ده ترکمن
در 7کیلومتری پارک جنگلی سرخه حصار واقع شده است. ساکنان ترکمنی این روستا در زمان پایتختی آغا محمدخان قاجار زندگی می‌کردند و کوه‌های روستا در مجاورت شکارگاه شاهان قاجار قرار داشته؛ ‌این کوه‌ها نام‌های ترکمنی دارند. از جاذبه‌های دیگر سنگ‌نبشته‌های تاریخی و بنای امامزاده عبدالله(ع) است.

نگاهی به 10 روستایگردشگری تهران

امامه: محل قلعه تاریخی مازیار
از توابع لواسانات است. باغ تنگه، چشمه پیرخمره، سنگ‌نوشته‌های تاریخی در ارتفاعات مهرچال، امامزاده نور و امامزاده حسین(ع) از دیدنی‌های این روستا هستند.
پس‌قلعه: محل شاه‌نشین قصر شاهان
در شمالی‌ترین نقطه شمیران قرار گرفته است. قبور زرتشتیان در این روستا بوده و از میان قبور، سفالینه‌ها و اشیای قدیمی کشف شده است.
آهار :قصر دخترک
در شمال شمیرانات و از توابع رودبار قصران به شمار می‌رود. این روستا دارای آب فراوان است. قلعه دختر، آتشکده باستانی قطران(قصر دخترک) و... از دیدنی‌های روستاست.
‌افجه: پیاده‌روی در دشت هویج
افجه از توابع لواسانات بوده و در کنار دشت هویج است؛ دشتی که به‌علت زیبایی و فراخی، مسیر کوهپیمایی بسیاری از گردشگران به شمار می‌رود.
حصار حسن‌بیک: کاروانسراهای تاریخی
در ورامین قرار دارد. بقعه‌های تاریخی، آب انبار، کاروانسراهای معروف، خانه اربابی همراه با بادگیر از جاذبه‌های گردشگری روستاست.
محمودآباد قمشلو: چشم‌انداز دشت شقایق‌ها
در غربی‌ترین نقطه استان تهران از توابع شهرستان ملارد است. وجود دشت شقایق در این روستا و 30 رشته قنات از جاذبه‌های طبیعی برای گردشگران است.
هرانده: نماد طبیعی و تاریخی غار بورنیک
از توابع مرکزی شهرستان فیروزکوه است. آرامگاه امامزاده یحیی، نماد طبیعی و تاریخی غار بورنیک، تپه باستانی شیر دره، باغ‌ها و قلمستان‌ها از دیدنی‌های روستاست.
جلیزجند (گلیر کند): حجاری‌های تنگه واشی دوره فتحعلی‌شاه قاجار
از توابع فیروزکوه است. آرامگاه‌های امامزاده معصوم، سلیمان و بی‌بی، بقایای برج دیده‌بانی مربوط به قرن نهم و دهم هجری، قلعه پشت تندیر، در این روستا واقع شده‌اند.
خمده: محل گونه‌های منحصر به فرد گیاهان کوهستانی
از معدود مناطق بکر و دست‌نخورده شهرستان فیروزکوه است. در این نقطه می‌توان انواع گیاهان مناطق سرد کوهستانی و گونه‌های منحصر به فرد را دید.
امامزاده داوود(ع): مرکز چشمه‌های آب آشامیدنی
در شمال غربی تهران و کن قرار گرفته و با چشمه‌ها و هوای کوهستانی، دره‌ای در مسیر شهر بازی مدرن منطقه گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری تاریخ انتشار 26 فروردین 98، کد خبر: 52502، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین