پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۰۱۷۷۲
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۰
یک اقتصادان با بیان این‌که تحریک تقاضا با اعمال سیاست انبساط پولی یک اشتباه محض است، گفت: با توجه به افزایش ارزش دارایی بانک‌ها، بانک‌ها می‌توانند اوراق اجاره قابل تبدیل به سهم منتشر کنند و با فروش آن منابع حاصله را به تولید اختصاص دهند.

شعارسال: یک اقتصادان با بیان این‌که تحریک تقاضا با اعمال سیاست انبساط پولی یک اشتباه محض است، گفت: با توجه به افزایش ارزش دارایی بانک‌ها، بانک‌ها می‌توانند اوراق اجاره قابل تبدیل به سهم منتشر کنند و با فروش آن منابع حاصله را به تولید اختصاص دهند. مرتضی بکی با بیان این‌که بعد از بحران اقتصادی سال 2008 میلادی تئوری سیاست‌گذاری پولی ضد چرخه‌ای یا ضد سیکلی مطرح شد، اظهارداشت: چارچوب این تئوری این بود که در شرایط رونق سیاست پولی انقباضی باشد تا به رونق دامن نزند و منجر به افزایش قیمت‌ها نشود، زیرا اعمال سیاست‌های انبساطی در شرایط رونق سرعت برگشت به شرایط رکود را بیش‌تر می‌کند؛ چون وقتی شرایط رونق دارید، دوره بعدی رکود خواهد بود و می‌توان با سیاست‌های ضدچرخه‌ای دامنه این نوسانات را کاهش داد. وی ادامه داد: اگر در شرایطی که اقتصاد در حالت رونق است، سیاست پولی انبساطی داشته باشید، شتاب رونق افزایش می‌یابد و متعاقباً در دوره رکود شدت رکود بیش‌تر خواهد شد. در اقتصاد آمریکا هم این اتفاق افتاد، به‌طوری که بعد از حادثه 11 سپتامبر نرخ‌های بهره کاهش یافت و در سال 2005 و 2006 بازار مسکن با رونق زیادی مواجه شد و قیمت‌های مسکن افزایش یافت که نتیجه اعمال سیاست انبساط پولی و مالی بود. در نهایت دامنه قیمت‌ها به حدی افزایش یافت که بعد از آن رکود در اقتصاد حاکم شد. این اقتصاددان تصریح کرد: بحران اقتصادی 2008 نشان داد سیاست‌های پولی نباید در راستای چرخه‌ها باشد، بلکه باید ضدچرخه‌ای باشد. این جهت‌‌‌گیری از سال 2008 به بعد در دنیا مطرح و خیلی روی آن کار شده است. وی با بیان این‌که اقتصاد ایران هم با یک رکود در سال گذشته مواجه بوده و پیش‌بینی می‌شود اگر روند سال 97 در سال جاری هم ادامه یابد، رشد اقتصادی امسال هم مانند سال گذشته خواهد بود، گفت: تصور برخی کارشناسان این است که اعمال سیاست انبساط پولی و تحریک تقاضا منجر به افزایش سطح تولید می‌شود.

نقدینگی در ساختار فعلی اقتصاد ایران به بخش واسطه‌گری می‌رود

بکی با تأکید بر این‌که مسأله‌ای که وجود دارد این است که محل این تقاضا کجا خواهد بود، افزود: آیا این تقاضا موثر خواهد بود یا این‌که به بخش دلالی و واسطه‌گری خواهد رفت؟ با توجه به سابقه اقتصاد ایران به نظر می‌رسد نقدینگی خلق شده، تقاضا در بخش واسطه‌گری را افزایش می‌دهد و به همین دلیل اعمال این سیاست فقط افزایش قیمت‌ها را در پی خواهد داشت. وی ادامه داد: در اقتصاد ایران سیاست پولی انبساطی در بلندمدت اثر تورمی داشته و بخش عمده‌ای از تورم در اقتصاد ایران تورم پولی است. مطالعات من هم در این حوزه نشان می‌دهد که تورم در ایران یک پدیده پولی است. این اقتصاددان در واکنش به این پرسش که تورم همیشه در اقتصاد ایران یک پدیده پولی نبوده است، گفت: اگر دوره‌های بلندمدت را بررسی کنید، می‌بینید که تورم یک پدیده پولی بوده و اساساً پول در اقتصاد ایران خنثی است. یعنی اثری در رشد اقتصادی نداشته و بیش‌تر اثر تورمی داشته است.

تحریک تقاضا با اعمال سیاست انبساط پولی یک اشتباه محض است

وی با تأکید بر این‌که اگر بانک مرکزی به دنبال انبساط پول با هدف تحریک تقاضا باشد، یک اشتباه محض است، اظهارداشت: با توجه به رشد نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی که در سال گذشته ایجاد شده است، به نظر من تحریک تقاضا و دامن زدن به حجم نقدینگی منجر به کاهش بیش‌تر ارزش پول و افزایش نرخ تورم خواهد شد و این پدیده باز هم هزینه تولید را بالا برده و قدرت رقابت‌پذیری کالاهای داخلی با کالاهای وارداتی را کاهش می‌دهد.

تقویت صادرات، راهکار رونق تولید

بکی با بیان این‌که سطح نرخ ارزی که در بازار موجود است، کفایت می‌کند که صادرات به اندازه کافی انجام شود، به شرط این‌که بازار صادراتی توسعه یابد، گفت: یعنی اگر بخواهیم اقدام کوتاه‌مدتی انجام دهیم، می‌توان یک شبکه به‌هم پیوسته مانند یک خوشه صادراتی را شکل داد. البته صادرات و تقویت آن به معنای آن نیست که عرضه کالا در بازار داخل کاهش یابد و بازار داخلی با کمبود کالا مواجه شود، بلکه در شرایط فعلی تقویت صادرات با تولید مازاد بر نیاز داخل به نفع اقتصاد و مورد نظر است.

در اقتصاد ایران پول در بلندمدت خنثی است

وی اضافه کرد: با توجه به این‌که عمده بنگاه‌های تولیدی کم‌تر از ظرفیت تولید می‌کنند و با توجه به شرایطی که در حوزه تجارت بین‌الملل وجود دارد، تحریک تقاضا از محل رشد پایه پولی قطعاً اشتباه محض است و در شرایط فعلی نباید این هدف را دنبال کرد. در اقتصاد ایران پول محرک تولید نیست و پول خنثی است. همه تجربیاتی که در قالب طرح‌های مختلف اجرا شده، نشان داده که در عمل موفق نبوده است. آنچه که نیاز است، بهبود فضای کسب و کار و ثبات‌بخشی به اقتصاد است. وی با بیان این‌که نبود اطمینان نابودکننده اقتصاد است، تصریح کرد: به‌طور کلی در ادبیات اقتصاد استدلال می‌شود که اگر ارزش پول ملی کاهش یابد، صادرات افزایش می‌یابد و این رشد صادرات باعث رونق تولید می‌شود به شرط این‌که نبود اطمینان در نرخ ارز وجود نداشته باشد. در یک سال گذشته تلاطماتی که در بازار ارز بوده، تصمیم‌گیری در حوزه ارز را سخت کرده است. حتی تجار و بازرگانان هم تصویر مشخصی ندارند که این ناشی از اطمینان‌نداشتن به بازار ارز است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازسایت خبری سبزینه ، تاریخ انتشار:27 فروردین 1398 ، کدخبر:65183 ،www.sabzineh.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین