پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۱۸۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۶
تنگناهای اقتصادی برای صدا و سیما در سال‌های اخیر این رسانه را برای کسب درآمد به راه‌های مختلف کشانده است؛ پس از پخش تبلیغات گوناگون در ابتدا و انتها و وسط فیلم‌ها و سریال‌ها و زیرنویس‌های تبلیغاتی دربرنامه‌های پرطرفدار، نوبت به مسابقات مختلف و قرعه‌کشی‌های متنوع رسید تا بلکه به این شکل تلویزیون بتواند به هر شکل ممکن به‌مثابه رسانه‌ای درآمدزا گلیم خود را از آب بیرون کشد، در حالی که به نظر می‌رسد با همه این تلاش‌ها بیش از آنکه راه‌حلی برای بحران‌های اقتصادی بیابد در قامت سوداگری بی‌محابا با بمباران تبلیغاتی، بینندگان خود را کلافه کرده به نحوی که همزمان با بحران مالی،‌ دچار بحران مخاطب نیز شده است.

شعار سال: ازدحام ستاره- مربع‌های پولساز نه فقط تماشاچیان که صدای برخی مهمانان برنامه‌ها را هم درآورده است و حتی آش آن‌ قدر شور شده که خود مسوولان صدا و سیما هم به صف منتقدان پیوسته‌اند. به‌عنوان نمونه روز گذشته رضا پورحسین قائم مقام معاون سیمای سازمان صداوسیما ضمن تاکید مجدد بر تکلیف قانونی تلویزیون برای درآمدزایی،‌ از محدودیت برای استفاده از کدهای دستوری در برنامه‌های تلویزیونی خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، پورحسین درباره انتقادات مطرح شده نسبت به حجم حضور اسپانسرها و مشارکت آنها در ساخت برنامه‌های تلویزیون عنوان کرد: «خود تلویزیون و اساسا سازمان صداوسیما هم از این حجم آگهی بازرگانی و مشارکت اسپانسرها در تولید برنامه‌ها راضی نیست.» وی با اشاره به تامین نشدن بودجه لازم صداوسیما یادآور شد: «آن میزان از بودجه‌ای که باید توسط دولت یا با تصویب مجلس به سازمان داده شود، به ما نمی‌رسد و تکلیف می‌کنند که خود تلویزیون باید درآمدزایی داشته باشد. خود ما هم می‌دانیم که این حجم از تبلیغات به عصبانیت مخاطب منجر می‌شود ولی تکلیفی است که بر دوش سازمان گذاشته شده است

پورحسین اضافه کرد: «شرایط اقتصادی سازمان این‌گونه اقتضا می‌کند که به این شیوه‌ها رفتار شود، ضمن اینکه شرایط اقتصادی کشور هم چندان مناسب نیست و ما هم تابع این شرایط هستیم و باید کمک کنیم تا از این شرایط عبور کنیم. بنابراین لاجرم صداوسیما به مشارکت و آگهی بازرگانی تن می‌دهد.» مشکلات شرعی مطرح شده از سوی برخی منتقدان درباره انواع قرعه‌کشی‌های انجام شده در سیما که حتی آن را با بلیت‌های بخت‌آزمایی مقایسه کرده‌اند از دیگر موضوعاتی است که معاون سیما به آن پاسخ گفته است. وی درباره نحوه همکاری با اسپانسرها عنوان کرد: « هرگاه سازمان با مساله قانونی و شرعی مواجه شود حتما اقدام عاجل انجام می‌دهد. متخصصان و اهل فقه باید در این زمینه اظهارنظر کنند که البته باید از مبادی رسمی کشور به دست ما برسد. با وجود این البته فعلا قرار است از کدهای دستوری (ستاره-مربع‌ها) استفاده نشود.» پورحسین درباره راه‌اندازی مسابقات آنلاین و زنده نیز یادآور شد: «حضور اسپانسرها در تلویزیون ممکن است اشکال متفاوتی به خود بگیرد. استفاده از نوع مشارکت به طراحی نیاز دارد ولی این‌گونه نیست که این کارها رها باشد و بحث‌های فنی و حرفه‌ای در این باره صورت می‌گیرد

حواشی یک دستور

به نظر می‌رسد جمع شدن بساط کدهای دستوری نیز بیش از آنکه از اعتراض منتقدان نشات گرفته باشد به جنجال شرکت مجری آن در نظرسنجی جشنواره جام جم مربوط می‌شود؛ مشکلاتی که پای وزیر ارتباطات را برای شفاف‌سازی به میان کشید. ماجرای دستکاری آرای مردمی در جشنواره جام‌جم باعث شد تا محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز وارد میدان شود و جزئیاتی را درباره چگونگی فعالیت این سیستم‌های ارزش افزوده و همچنین کدهای دستوری شرکت مجری آن مطرح و به نوعی برای مخاطبان تلویزیون شفاف‌سازی کند تا بدانند که این سیستم چه پیامدهایی برایشان دارد. وی اخیرا دراین‌باره گفت: «کدهای دستوری ستاره - مربع به قمارخانه‌های آنلاین تبدیل شده‌اند. اخیرا کدهای دستوری ستاره - مربع یا سرویس‌های USSD که برای نظرسنجی‌های صداوسیما استفاده شده بود، حواشی زیادی را به همراه داشت

سرانجام با فشار افکار عمومی و مطالبه‌ای که مردم برای تعطیلی کدهای دستوری در تلویزیون داشتند شرکت مجری چاره‌ای جز پذیرش این درخواست مخاطبان نداشت و در بیانیه‌ای اعلام کرد که کدهای دستوری از برنامه‌های تلویزیونی جمع خواهند شد. در واقع این شرکت اعلام کرد که با جمع‌آوری کدهای دستوری، تغییر مدل کسب و کار را در دستور کار قرار داده و به زودی نحوه عملیاتی شدن مدل جدید اطلاع‌رسانی می‌شود. همان‌طور که معاون سیما به صراحت بیان کرده، مشکلات مالی این رسانه عریض و طویل به قدری زیاد است که هرقدر هم راه‌های سودآوری برنامه‌سازان محدود شود، آنها راهی جدید درپیش می‌گیرند و تجربه نشان داده اگر مسوولان رسانه ملی به جای حل مشکلات درپی پاک کردن صورت مساله باشند سوداگران با بستن در از پنجره سربیرون خواهند آورد؛ همان‌طور که به تازگی برخی اپلیکیشن‌ها در مسابقه‌های تلویزیونی درصدد جایگزینی کدهای دستوری شده‌اند؛ شیوه‌ای که به‌‌رغم ظاهر متفاوتشان سرانجام همان نقش قرعه‌کشی‌ها را ایفا خواهند کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد تاریخ انتشار 27 فروردین 98، کد خبر: 3515279، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
0
0
تمام برنامه و میان برنامه های تلویریون شده پولی انگار وسط بازاری یا باید بخری یا خلاصه که رسانه ملی هم نیاز به اصلاح داره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین