شعار سال:
عباس آخوندی امروز در مراسم بازدید معاون اول رئیس جمهور از آزادراه
تهران شمال و مناطق یک و دو این آزاد راه اظهار داشت: امروز جبهههای کاری
زیادی در این پروژه فعال است و این پروژه را میتوان جزء بزرگترین
کارگاههای سازندگی کشور قلمداد کرد.
وی ادامه داد: حجم دیوارهای حائل در برخی از قسمتهای پروژه از چندین سد هم بیشتر است و پلها و تونلهای زیادی دارد.
آخوندی
یادآور شد: در قطعه یک آزادراه تهران شمال قرارداد قبلی با چینیها به
کمترین میزان خود کاهش یافت و بستر برای پیمانکاران فراهم شد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: 24 قالب بتن ریزی برای تونلهای منطقه یک آزادراه تهران شمال استفاده شده است و این رقم بزرگی است.
وی
با بیان اینکه تونلهایی با طول 4 هزار متر هم در این منطقه وجود دارد،
گفت: تونلها باید در برابر آتش مقاوم باشند، ضمن آنکه سیستمهای
تهویه،اطفای حریق، پارکینگ، دور برگردان و تونل دسترسی با استانداردهای
جهانی در این تونلها راهاندازی خواهد شد.
آخوندی بیان کرد: مکندهها در تونل طوری طراحی شده است که آتش را گسترش ندهند.
وزیر
راه و شهرسازی با اشاره به مزایای به کارگیری سیستم کف بتنی در پروژههای
جادهسازی گفت: تصمیم داریم در قطعات 1،2 و 3 آزادراه تهران شمال پروژه با
کف بتنی اجرا شود که در برابر سرما و گرما مقاومتر خواهد بود و هزینهها
را کاهش میدهد.
وی ادامه داد: جاده به عرض 13
متر قالببندی و بتنی میشود و سیستم ویبره بتن نیز اجرا خواهد شد که
دستگاه تخصصی آن از خارج خریداری شده و چند روز دیگر وارد گمرک میشود.
آخوندی
اظهار داشت: در احداث آزادراه تهران شمال نسبت به معماری جاده توجه خاصی
خواهد شد و تلاش میکنیم، معماری پلها تونلها و مسیر به طور تخصصی بررسی و
اجرا شود.
وی با بیان اینکه دولت و بنیاد به
عنوان شریک پروژه در بحث تأمین مالی به تعهدات خود عمل کردهاند گفت: در
این پروژه پرداخت پیمانکاران مطابق زمانبندی انجام شده است و پیمانکاران
نیز طبق زمانبندی کار میکنند. همه کارها در پروژه از طریق مناقصه و رقابت
است و هیچ قطعهای بدون مناقصه واگذار نمیشود.
وی
با بیان اینکه از 6 پیمانکار پروژه که فعال هستند فقط یک پیمانکار مربوط
به بنیاد مستضعفان است، گفت: تلاش میکنیم قطعه یک تا بهار 96 زیر بار عبور
ترافیک رود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قطعه
دوم آزادراه تهران شمال به طول 22 کیلومتر، 9 کیلومتر تونل دارد و تونل
6450 متری البرز که بزرگترین تونل جادهای کشور است در حال احداث است.
آخوندی
اظهار داشت: بخش شرقی تونل البرز به میزان 4 هزار متر اجرا شده است، اما
مسیر برگشت تونل در غرب با دستگاه حفر تونل TBM به صورت کامل اجرا میشود.
وی گفت: این اولین بار است که تونل با قطر 13 متر با دستگاه TBM به صورت فول اجرا میشود.
وزیر
راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر مناقصه اجرای بخش غربی تونل البرز با
دستگاه TBM در حال انجام است و شرکتهای داخلی و خارجی استقبال کردند که تا
یک ماه آینده برنده مناقصه معرفی میشود.
وی یادآور شد: اگر تونل البرز تکمیل شود، قطعه دوم آزادراه تهران شمال را میتوان به سرعت اجرا کرد و زیر بار عبور ترافیک برد.
با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار 31
خرداد 95 ، کد مطلب:188045: www.mizanonline.ir