پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۳۳۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
در زمان سیل، همه مسئولان سعی در کنترل شرایط و اتخاذ بهترین تصمیم داشتند، فارغ از اینکه نقش بهینه خود را کنار سایرین دریابند.
شعار سال : در زمان بروز حوادث طبیعی، مدیریت بحران، کنترل خسارات‌ و ایجاد شرایط ایمن برای ادامه زندگی مردم از همان ابتدا شروع می‌شود و نمی‌توان سازمانی را یافت که درگیر سروسامان دادن به اوضاع نباشد.

گزارش عملکرد برخی از آن‌ها به‌گونه‌ای است که شاید برآورد وجود چنین ظرفیت بالقوه‌ای در شرایط عادیمحال به نظر می‌رسدولی با ارائه عملکردی بالاتر از حد انتظار، ظرفیت جدیدی را خلق می‌کنند.

اما سؤال اینجاست چه نکاتی را قبل از وقوع حوادث باید پی گرفت تا در زمان بحران از نتایج آن بهره‌ بیشتری عاید ستادهای مدیریت بحران کشور شود؟

شاید هیچ‌یک از مدیران دستگاه‌های اجرایی از سامانه هشدار سیل که از سال ۸۳ و به دنبال شکست سدفرازبندکارون با حمایت وزارت نیرو کلید خورده است، اطلاعی نداشتند در صورتی که راه‌اندازی این سامانه در راستای عملیاتی شدن هشدار سریع سیل، ارتقای پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت و فرماندهی حادثه بوده است.

هر یک از مدیران از اطلاعات محدوداستفاده می‌بردند و از اطلاعات تکمیلی که در سایر دستگاه‌های اجرایی که شاید در همان لحظه در ستاد مدیریت بحران نیز وجود داشت، بی‌بهره بودند و به همین دلیل درگرفتن تصمیمبلادرنگ دچار تردید بودند.

برای نمونه اطلاعاتی وزارت نیرودر اختیار داشت کهمی‌توانست در پیش‌بینی نقاط خطرخیز به سامانه مدیریت خطوط ریلی راه‌آهن کمک کند و تصمیم را دست‌کم از بعد زمان عبور قطار تسهیل کند.

تصمیم بر اساس متغیر زمان نیز به‌تنهایی می‌تواند موجب خلق فرصتی برای عبور قطار امداد از منطقه‌ای بشود و آرایش صحنه رویارویی با سیل را برای مردم آسیب‌دیده کاملاً تغییر دهد.

به نظر می‌رسد ستاد مدیریت بحران می‌باید به استقرار سامانه فرماندهی و کنترل بلادرنگ توجه کند، سامانه‌های مدیریتی که اطلاعات خود را به‌صورت مستمر از همه سامانه‌های اطلاعاتی دستگاه‌های اجرایی دریافت کند و محیط تصمیم سازی شفافی را برای مدیران فراهم کند.


سایت شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 4 اردیبهشت1398 ، کدخبر: 374224: www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
0
0
مشکل ما همین نبود مدیریت بحران است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین