انتظارات تورمی
از سوی دیگر بهنظر میرسد دولتمردان نگران افزایش واقعی و روانی انتظارات تورمی تصمیم خود هستند. هرچند از یک سو برخی تحلیلها حکایت از آن دارد که دامنه اثربخشی قیمت بنزین بر سبد تورمی مردم بیش از 2درصد نخواهد بود اما از سوی دیگر بهدلیل روند فزاینده نرخ تورم در یک سال گذشته این خطر وجود دارد که انتظارات تورمی از نرخ تورم واقعی سبقت بگیرد.
روز چهارشنبه گذشته، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیسجمهور گفته بود: چند طرح درباره قیمت بنزین در شورا ارائه شده که در حال بررسی هستند که بهاحتمال زیاد تصمیمگیری درباره بنزین، روز پنجشنبه نهایی خواهد شد. هنوز خبری از تصمیم احتمالی در نشست روز پنجشنبه گذشته دولت منتشر نشده اما برخی خبرگزاریها گزارش کردهاند: دولت تصمیم خود را نهایی کرده و بهزودی این تصمیم ابلاغ خواهد شد. چنان که تسنیم مدعی شده، محتملترین زمان اجرای تصمیم سهمیهبندی بنزین، خردادماه سالجاری است، اما این خبرگزاری در عین حال درباره نرخهای جدید بنزین آزاد، هیچ خبر موثقی از جزئیات تصمیم دولت اعلام نکرده است.
بیخبری کمیسیون انرژی مجلس
رئیس کمیسیون انرژی مجلس هم با بیان اینکه هیچگونه طرح یا لایحهای برای دونرخی کردن و افزایش قیمت بنزین به مجلس ارائه نشده است، گفت: اگرچه خبری مبنی بر مطرح شدن این مسئله توسط دولت در شورایعالی هماهنگی اقتصادی قوا بهعنوان یک پیشنهاد، شنیده شده اما تاکنون این بحثها منتج به نتیجه نشده است.
به گزارش خانه ملت، فریدون حسنوند افزود: بهنظر میرسد دولت با مطرحکردن موضوع در شورایعالی هماهنگی اقتصادی قوا یک راه میانبر و کوتاه را برای دستیابی به نتیجه مورد نظرش انتخاب کرده است. یک عضو کمیسیون انرژی مجلس هم گفت: اگر افزایش قیمت بنزین برای توسعه، ایجاد اشتغال، حمایت از اقشار کمدرآمد و خرج زیرساختها باشد، توجیه دارد، اما اگر بخواهیم کسریهای بودجه جاری را از این طریق جبران کنیم توجیهپذیر نیست.
بهگزارش ایلنا، جلال میرزایی توضیح داد: با توجه به اینکه افزایش قیمت بنزین بهطور قطع تمام کالاها و خدمات را به لحاظ قیمتی تحتتأثیر قرار میدهد، دولت باید ابتدا تبعات این اقدام را به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مورد ارزیابی قرار دهد.
البته عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نسبت به رشد مصرف بنزین هشدار میدهد و میگوید: اگرچه هماکنون ایران در زمینه تولید بنزین بهخودکفایی رسیده است اما با ادامه روند فعلی مصرف، در چند سال آینده، کشور روزانه به ۱۲۰میلیون لیتر بنزین نیاز دارد که برای تامین نیاز روزانه باید واردات انجام گیرد. علی قربانی تأکید کرد: براساس گزارشهای مرکز پژوهشها، ۱۷میلیون خودرو در کشور وجود دارد که این تعداد خودرو روزانه یکصد میلیون لیتر بنزین مصرف میکنند؛ درحالیکه ترکیه با ۱۹میلیون خودرو روزانه کمتر از ۱۵میلیون لیتر بنزین مصرف میکند. علت این امر را میتوان در ارزان بودن انرژی در ایران جستوجو کرد در واقع بهجای اینکه ما بهدنبال کاهش مصرف باشیم همیشه درمورد قیمتها صحبت میکنیم.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار: 7اردیبهشت 1398 ، کدخبر: 53702،www.newspaper.hamshahri.org