پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۵۰۸۷
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۵
یک جامعه شناس ورزشی ضمن اشاره به دیدگاه های جامعه شناسانه در خصوص خشونت در ورزشگاه ها تصریح کرد: بیانیه های قبل از بازی ها، خشونت های کلامی و نارضایتی افراد از آنچه که برخلاف میل آن ها رخ می دهد، از جمله مواردی است که به خشونت موجود در ورزشگاه ها دامن می زند.

شعارسال: یک جامعه شناس ورزشی، خشونت فعلی رایج در ورزشگاه ها را یک مسئله اجتماعی می داند.

پنجمین کرسی آزاد اندیشی رسانه ای دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در سالن همایش های غدیر مجتمع دانشگاهی ولایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد.

شهرام محمد خانی، جامعه شناس ورزشی در این نشست گفت: در ابتدا باید این مسئله را بررسی کنیم که آیا خشونت های رایج در ورزشگاه های ما یک مسأله اجتماعی است؟ در پاسخ می توان گفت که برای تشخیص یک مسئله اجتماعی ۳ شاخص وجود دارد، در تعریف اولین شاخص آن می گویند موضوعی است که تعداد زیادی از مردم در مورد آن صحبت می کنند.

وی افزود: مغایرت با ارزش های جامعه و احساس نیاز به اقدام در خصوص آن مسئله، دو شاخص دیگر برای تشخیص یک مسأله اجتماعی است.

محمدخانی ادامه داد: بنابر تعریفی که در خصوص مسأله اجتماعی ذکر شد، می توان گفت که خشونت فعلی رایج در ورزشگاه های ما یک مسئله اجتماعی است. آخرین نمونه این مسأله اجتماعی در بازی سپاهان و پرسپولیس دیده شد که این مسأله در بسیاری از کشورهای دیگر هم وجود دارد.

وی ضمن اشاره به دیدگاه های جامعه شناسانه در خصوص خشونت در ورزشگاه ها تصریح کرد: بیانیه های قبل از بازی ها، خشونت های کلامی و نارضایتی افراد از آنچه که برخلاف میل آن ها رخ می دهد، از جمله مواردی است که به خشونت موجود در ورزشگاه ها دامن می زند.

این جامعه شناس ورزشی تأکید کرد: مسئله رفتار های نامتعارف موجود در ورزشگاه های ما، یک مسأله اجتماعی است و چون مغایر با ارزش های اخلاقی ما است، باید با آن به مقابله پرداخت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آنچه که در ورزشگاه ها رخ می دهد، بازخوردی از مسائل موجود در جامعه ما است. جامعه عبارت است از معنی و مبانی مشترکی که مردم بر اساس آن ها به فهم مشترک می رسند.

محمد خانی ضمن اشاره به عباراتی که از طریق سایت ها و صفحات هواداری تیم ها مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: یکی از عبارات مورد استفاده، عبارت تیم حکموتی است. به شکلی که اگر داور یک اوت ساده را به سود یک تیم اعلام کند، که حتی تأثیری هم بر روند بازی ندارد؛ سایت های هواداری تیم های رقیب از عنوان تیم حکومتی استفاده می کنند و مدعی می شوند که این تیم از رانت های دولتی و حاکمیتی برخوردار است.

وی افزود: به عنوان نمونه دیگر می توان به این مسئله اشاره داشت که برخی از تیم های ما هویت خود را با آوردن پرچم یک کشور بیگانه به ورزشگاه ها جست و جو می کنند؛ که البته از ابتدا باید مانع این مسئله می شدند.

وی ادامه داد: استفاده از عبارات توهین آمیز برای نام تیم های مختلف نیز نمونه هایی از ضعف هویتی و مشکلات اجتماعی است. امروزه ورزش تبدیل به یک جنگ شده است که مردم برای دست یابی به غرور و افتخار، به آن متوسل می شوند.

این جامعه شناس ورزشی خاطر نشان کرد: برخی از افراد ادعا می کنند که حضور بانوان در ورزشگاه می تواند سبب تلطیف محیط و کاهش پرخاش گری در ورزشگاه ها شود؛ که این ادعا درست نیست.

وی افزود: مگر زنان رانندگی نمی کنند؟ آیا رانندگی زنان موجب کاهش خشونت کلامی هنگام رانندگی ها شده است؟ ضمن اینکه جامعه آماری زنانی که مشتاق حضور در ورزشگاه ها هستند و امکان حضور در ورزشگاه ها را دارند نیز بسیار پایین است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: مسأله حضور زنان در ورزشگاه ها بیش از هر چیز به یک اعتراض مدنی و تلاش برای به کرسی نشاندن حرف افراد تبدیل شده است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسکانیوز ، تاریخ انتشار : 11اردیبهشت 98، کد خبر:1003949  www.iscanews.ir ،

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین