پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۵۷۴۹
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۷
نمایشگاه کتاب تهران، ديروز به كار خود پايان داد. سي‌ودومين دوره نمايشگاه بين‌المللي كتاب نيز مانند سال‌هاي گذشته با حواشي همراه بود، اما امسال مسئله گراني و كمبود كاغذ و اخيرا زينك، از مباحث محوري ناشران و مسئولان بود.

شعار سال: محسن جوادي، معاون فرهنگی وزارت ارشاد و رئیس اين دوره نمایشگاه کتاب تهران، در آخرين روز برپايي اين نمايشگاه با ارائه گزارش و آماري به‌ سياق هرساله به برخي ابهامات پاسخ داد و با بي‌پاسخ‌گذاشتن برخي پرسش‌ها از رسانه‌ها خواست تا به دنبال مچ‌گیری نباشند. او نمايشگاه امسال را فراتر از انتظار خواند و به جابه‌جايي زماني نمايشگاه امسال كه چندروزي زودتر برگزار شد و نيز وضعيت اقتصادي اشاره كرد كه تأثيري در حضور چشمگير مردم نداشت.

جوادي گفت: «ما نمی‌گوییم نمایشگاه کتاب مطلوب بوده، اما باید از این بهتر شود. در بخش داخلی وضعیت خوب بود و عمده ناشران احساس رضایت می‌کردند؛ البته گله‌هایی نیز وجود داشته است، اما از آستانه‌ نگرانی‌ها فراتر رفتیم». او درباره افزايش فروش نمايشگاه امسال نيز آماري به‌ دست داد كه حاكي از رشد ۳۶ درصدي فروش کتاب بود. «البته ممکن است بگویند افزایش ۳۵ درصدی فروش به‌خاطر افزایش قیمت کتاب‌ها بوده است، اما تراکنش‌ها نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد افزایش داشته که نشان‌دهنده افزایش دفعات خرید است.»
جوادي به معضل کاغذ نيز اشاره كرد و آن را «بحث مزمن» خواند و ابراز اميدواري كرد پس از ديدارهايي كه بین وزیران ارشاد و صمت انجام شده و نيز صحبت‌ با اسحاق جهانگیری در حاشیه بازدید از نمایشگاه، به زودی راه‌حل‌هایی برای این موضوع پيدا كنند تا مشكل كاغذ حل شود.

جهانگيري، معاون‌اول رئيس‌جمهور، در جريان بازديد از نمايشگاه كتاب تهران، موضوع کاغذ را از موضوعات اقتصادی كشور دانست و گفت، توان دولت برای نظارت بر توزیع کاغذ بیش از این نیست: «اینکه دولت چقدر‌ توان نظارت بر جریان توزیع کاغذ دارد، همین میزانی است که الان دیده می‌شود. بعد از گذشت 30 سال از جنگ و واگذاری امور، اینکه به‌یک‌باره بخواهیم سازمان‌های نظارتی وسیع اجرائی را دوباره ایجاد کنیم، فرایند آسانی نیست. به‌هرحال امیدوارم، با سیاست‌هایی که در پیش‌ می‌گیریم، با شرایط دشوار فعلی به نحو مطلوبی مقابله کنیم و زندگی و فعالیت‌‌های اقتصادی و فرهنگیاز این شرایط متأثر نشود.»
ممنوعيت‌ فروش برخي از كتاب‌هاي مجوزدار در نمايشگاه نيز از موضوعات هرساله‌اي است كه تاكنون پاسخ روشني از سوي مسئولان به آن داده نشده.

محسن جوادی دراين‌باره گفت: «به نظر ما عرضه کتاب با مجوز ارشاد کفایت می‌کند. یک‌سری از کتاب‌ها از نظر وزارت ارشاد مجاز هستند که نشر پیدا کنند، اما برخی از نهادهای نظارتی نظری غیر از این دارند. ممکن است کتاب مجاز به فروش باشد، اما نباید در معرض نمایش قرار بگیرد». او ابراز اميدواري كرد كه در سال‌های آینده این رویه وجود نداشته باشد و گفت: «تعداد کتاب‌هایی که جمع‌آوری شد زیاد نبود. دوستان اداره کتاب با این نهادهای نظارتی گفت‌وگو کردند تا برخی از کتاب‌ها بتوانند در نمایشگاه وجود داشته باشند». او در آخر گفت كه وضع کتاب و نشر وضع خوبی نیست و نگرانی زیادی در این زمینه وجود دارد. «اگر دلتان به حال نشر می‌سوزد، دل ما هم برای آن می‌سوزد. باید به یکدیگر کمک کنیم تا کتاب جایگاه خود را در جامعه
پیدا کند.»
از ديگر حواشي نمايشگاه كتاب تهران جز جمع‌آوري برخي از كتاب‌هاي داراي مجوز از غرفه‌ها، لغو جلسات و نشست‌هاي ادبي و فرهنگي در نمايشگاه بود كه اعتراض برخي نويسندگان و مترجمان را برانگيخت و در اين ارتباط 20 نفر از داوران جایزه‌ مهرگان ادب و مهرگان علم به دبيري علیرضا زرگر با امضای نامه‌ای، اعتراض خود را به تصمیم مسئولان نمایشگاه کتاب تهران برای لغو نشست‌های ادبی و علمی جایزه مهرگان اعلام کردند. آنان لغو جلسات را «اقدامی نادرست» خواندند كه با وجود کسب مجوز و موافقت قبلی انجام گرفته است. جایزه قدیمی مهرگان، امسال برای نخستین‌بار پس از گذشت 20‌ سال از فعالیت خود در بخش غیرتجاری نمایشگاه کتاب تهران، در غرفه کوچکی حضور یافته بود تا پس از سال‌ها یک جایزه مستقل ادبی و علمی نیز برای معرفی آثار برگزیده خود در نمایشگاه کتاب جایگاهی داشته باشد. در جاي ديگري از اين نامه آمده است: «دریغ و درد که در این شرایط دشوار فرهنگی و اجتماعی، سهم اندک تشكل‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی واقعی ایران حتی در حد یک غرفه کوچک و سه نشست تخصصی ادبیات و علم نیز، تحمل نمی‌شود!» عنایت سمیعی، ثریا قزل‌ایاغ، مهدی غبرایی، پروین سلاجقه، علیرضا سیف‌الدینی و مژده دقیقی، برخي از امضاكنندگان اين نامه هستند. نمايشگاه كتاب امسال نيز با ابهام در مورد وضعيت گراني كاغذ و نيز حواشي هرساله‌اش تمام شد، اما اهالي فرهنگ و نشر و مطبوعات همچنان در انتظار وعده‌هاي مسئولان در مورد ساماندهي وضعيت بازار كاغذ خواهند بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 15 اردیبهشت 98، شماره: 3419


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین