پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۴۵۷۵
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۸
در روزهای گذشته قیمت کاغذ در انواع مختلف سیر صعودی داشته است. در میان هزاران مشکل اهالی مطبوعات و نشر، اگر مسأله کاغذ بیخ پیدا کند، شاید باید با بخش عظیمی از روزنامه‌ها و ناشران خداحافظی کنیم.همین چند وقت پیش بود که در گزارش کاغذمان برایتان نوشتیم «با شروع سال98 چندین روزنامه اعلام کردند به‌دلیل مشکلات مالی و گرانی کاغذ صفحات خود را کاهش می‌دهند. برخی نیز راه چاره را در افزایش قیمت روزنامه دانستند.

شعار سالاوضاع آنقدر تکراری شده که دیگر نمی‌دانیم از کجا شروع کنیم و حتی چگونه بنویسیم که مخاطب حوصله‌اش سر نرود و این مطلب را تا انتها بخواند. راستش را بخواهید برای خودمان هم تکراری شده است. ماجرا مشخص است و همان‌گونه که ذکر شد، تکراری و آن هم مرثیه‌سرایی برای افزایش قیمت کاغذ است که این روزها در وسط برگزاری نمایشگاه کتاب دوباره فیلش یاد هندوستان کرده و سر به هوا شده است. حالا اهالی کتاب و ناشران سرشان به نمایشگاه کتاب گرم است و خیلی فرصت اعتراض به این مسأله را ندارند اما اهالی مطبوعات که حیات و ممات شان به کاغذ گره خورده، دیگر نایی هم برای سروصداکردن و اعتراض‌کردن ندارند چرا که اصلاً نمی‌دانند به کجا باید اعتراض کنند، به ارشاد یا معاونت مطبوعاتی اعتراض کنند، احتمالاً جواب می‌شنوند که آقای معاون تازگی منصوب شده و هنوز به اوضاع مسلط نیست؛ به وزیر ارشاد اعتراض کنند، این جواب را می‌شنوند که اسامی واردکنندگان کاغذ را به تعزیرات دادیم تا به تخلفات شان رسیدگی کنند و این هم دردی از آن‌ها دوا نمی‌کند و به‌اصطلاح برای مطبوعات کاغذ نمی‌شود.

امروز که این گزارش را برای شما می‌نویسیم، قیمت هر کیلو کاغذ مورد نیاز روزنامه به 19 هزار تومان رسیده است و نکته جالب اینجاست که اساساً در بازار کاغذی نیست و فروخته نمی‌شود. بسیاری از بنگاه‌های فروش کاغذ از فروش این کالای اساسی خودداری می‌کنند و حتی در سایت‌هایشان نیز عبارت «موجود نیست» را درج کرده‌اند که یحتمل با تماس با مدیران آن می‌شود کاغذ با قیمت نجومی تهیه کرد.

همین چند وقت پیش بود که در گزارش کاغذمان برایتان نوشتیم «با شروع سال98 چندین روزنامه اعلام کردند به‌دلیل مشکلات مالی و گرانی کاغذ صفحات خود را کاهش می‌دهند. برخی نیز راه چاره را در افزایش قیمت روزنامه دانستند. به نظر می‌رسد سال98 برای مطبوعات با سختی شروع شده و روزهای سخت‌تری هم در پیش باشد.» و این سختی ادامه‌دار است و ممتد، اگر مسوولان امر به همین رویه ادامه دهند. شاید دیگر مطبوعات باید تن به تعطیلی بدهند و کاهش صفحات هم برایشان چاره‌ساز نباشد. جالب اینجاست که معاون مطبوعاتی جدید وزارت ارشاد روز گذشته در نخستین نشست خبری خود کلاً هیچ صحبتی درباره کاغذ نداشت و بیشتر درباره سیل و خبرنگاری بحران صحبت کرد.

خب ما برای روشن شدن ماجرای کاغذ مجبوریم به عقب بازگردیم. چاره‌ای نیست چون اتفاقاتی که افتاده، هنوز بدون جواب مانده است. اگر گزارش صفحه 12 ما را بخوانید، می‌بینید که وزیر ارشاد روز گذشته در نمایشگاه کتاب درباره بحث کاغذ گفته است که ما آمار واردکنندگان کاغذ را به تعزیرات دادیم تا برای سال جدید فکری بکنند. برای همین لازم است به عقب برگردیم. در شماره 673 مورخه 21 اسفند 97 در گزارشی از قول عضو کارگروه کاغذ ارشاد نوشتیم که بیش از 85 میلیون دلار توسط بانک مرکزی خارج از کارگروه تخصیص داده شده است و خب این یعنی یک سیستمی خارج از روال و نیز با یک هماهنگی ظریف با مقامات دولتی در حال واردکردن کاغذی است که البته به روزنامه‌ها و ناشران نمی‌رسد. بگذارید دقیق‌تر صحبت‌های محمود آموزگار را دوباره بخوانیم: «طبق اعلام نماینده بانک مرکزی در کارگروه صدمیلیون دلار تا یک ماه پیش از سوی بانک مرکزی تأمین ارز شده بود که 85 میلیون دلار متعلق به وزارت صمت و 15 میلیون دلار برای ارشاد بود در حالی که مسوولیت کلی کاغذ بر عهده ارشاد است و ما نمی‌دانیم آن با 85 میلیون دلار کاغذ وارد شده است یا نه». از اسفند سال قبل تا امروز که دهه اول اردیبهشت سال 98 است، اوضاع خیلی تغییری نکرده و حتی صدایی دیگر از کسی درنیامده است و حتی وزارت صمت که به صورت ناخواسته در این ماجرا متهم شده، گویا به پشت گوش انداختن ماجرا عادت کرده است. ارشاد هم ظاهراً زورش به سایر نهادهای دولتی نمی‌رسد و فقط در حال خواهش و تمنا درباره ماجرای کاغذ است.

آخر آن گزارش این‌طور نوشتیم: «چرا بانک مرکزی این ارز را خارج از کارگروه تخصیص داده؛ باید توضیح دهد؟ وزارت صمت باید توضیح دهد که چرا 85 میلیون دلار ارز تخصیص‌یافته در اختیارش است و الان وضعیت بازار کاغذ اینقدر آشفته شده؟ آیا با این ارزهای دولتی کاغذ وارد شده و بعداً به قیمت آزاد فروش رفته است؟ کسی جواب این سؤالات را نمی‌داند چون خیلی مسائل شفاف نیست. قبلاً هم رسانه‌ها گفته بودند برخی ارزها به اشخاصی تخصیص داده شده که اصلاً وجود خارجی ندارند.» حالا هم می‌نویسیم که آقایان مسوول در ارشاد و صمت حداقل با رسانه‌ها صادق باشید، اگر نمی‌توانید بازار را کنترل کنید، لازم نیست استدلال‌های عجیب و غریب بیاورید، کافی است از خودتان سلب مسئولیت کنید تا همه تکلیف خود را بدانند.

در جدولی که مشاهده می‌کنید، می‌بینید که قیمت کاغذ در انواع مختلف مجدداً روند افزایشی داشته و فلش‌های افزایشی به صورت هفتگی و ماهانه سیر صعودی داشته‌اند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار 9 اردیبهشت 98، کد خبر: 1999882، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین