پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۵۸۱۱
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۸
در اولین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان، پدیده زباله گردی واکاوی و اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در بیرجند تصویب شد.

شعارسال: دیر زمانی نه چندان دور شهرستان بیرجند به عنوان دیار فرهنگی نزد عام و خاص می‌درخشید. چند صباحی می‌شود که آسیب‌های اعم از کودکان کار، زباله گردی و تکدی گری چهره شهر را نا زیبا و مهر فرهنگ شهرستان را خدشه دار کرده است.

اگرچه تاکنون راهکارهای زیادی از سوی مسئولان اندیشیده شده اما آنگونه که باید نتوانسته موفق عمل کند چراکه نه تنها بر عده زباله گردها کاسته نشده بلکه به صورت سازمان دهی شده و تحت برنامه‌ای منسجم شبانه روز خیابان‌های بیرجند را زیر پا دارند تا گونی‌هایشان را از زباله پر کنند.

باری دیگر صبح یکشنبه جمعی از مسئولان استانی در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان گرد هم آمدند تا با اجرای طرحی دیگر، اندیشه‌هایشان را برای کاهش آسیب‌های موجود در لایه‌های شهر را به حداقل برسانند.

سرقت از اماکن در حال احداث از جمله محورهای بحث و بررسی این شورا بود که آمار ارائه شده نسبت سرقت‌ها، اجرای طرح ایمنی پیشگیری از سرقت اماکن نیمه کاره را به تصویب رساند.

۶۵ درصد سرقت اماکن مربوط به ساختمان‌های خصوصی است

نماینده ناجا در خراسان جنوبی با بیان اینکه کاهش سرقت باعث احساس امنیت در جامعه می‌شود، افزود: ۶۰ درصد سرقت‌ها در مرکز استان بوده که بیشتر به داخل خودرو و اماکن مربوط می‌شود.

علی شهابی با بیان اینکه طی ۴۵ روز گذشته ۶۵ درصد سرقت‌ها در اماکن مربوط به ساختمان‌های خصوصی است، گفت: ۳۲ درصد از سرقت‌ها مربوط به ساختمان‌های نیمه کاره و ۳۳ درصد مربوط به انبارهای بخش خصوصی بوده است.

وی با اشاره به اجرای طرح پیشگیری از سرقت در اماکن نیمه کاره بیان کرد: این طرح شامل ۱۰ بند بوده که در صورت رعایت، میزان سرقت‌ها کاهش چشمگیری خواهد داشت.

ابراهیم تقی زاده، رئیس شورای شهر بیرجند در این جلسه با اشاره به طرح ایمنی پیشگیری از سرقت از اماکن نیمه کاره بیان کرد: طبق مصوبه شورای شهر، مالکین باید نسبت به دیوار کشی ساختمان در حال احداث اقدام کنند در غیر این صورت شهرداری با هزینه مالک این امر را انجام می‌دهد.

فعالیت ۷۰۰ زباله گرد در سطح شهر

حضور روز افزون زباله گردها در بیرجند هم موضوع دیگری از گفت و گوی شورای پیشگیری از وقوع جرم استان بود که آمار تکان دهنده‌ای ارائه شد.

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند با بیان اینکه زباله گردی معضلی بزرگ در بیرجند است، افزود: این پدیده شغل و اشتغال نیست بلکه معضلی اجتماعی است.

همایون شاکری بیان کرد: تاکنون چهار پیمانکار برای جمع آوری زباله‌ها و ساماندهی زباله گردها ورود کرده اما با مشکل مواجه شده‌اند.

وی از وجود ۷۰ انبار جمع آوری زباله در بیرجند خبر داد و اظهار کرد: همچنین ۷۰۰ زباله گرد در سطح شهر وجود داشته که پیامدهای ناگواری در جامعه دارند.

شاکری بیان کرد: وجود سرنگ‌های موجود در سطل‌های زباله بیماری‌های زیادی برای زباله گردها به دنبال داشته که علاوه بر بهداشت فردی، بهداشت اجتماعی را هم خدشه دار می‌کند.

وی از به کار گیری ۶۰ نیروی زباله گرد در بیرجند خبر داد و افزود: بازار روزهایی در محلات پیش بینی شده که این افراد به صورت چرخشی در آن کار می‌کنند.

اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا تا مقصد

رئیس شورای شهر بیرجند هم در این خصوص با بیان اینکه مافیایی پشت زباله گردی حضور دارد، افزود: افرادی پشت پرده زباله گردها را ساماندهی می‌کنند.

ابراهیم تقی زاده از اجرای طرح تفکیک از مبدا تا مقصد خبر داد و افزود: این طرح به صورت پایلوت از مهرشهر آغاز می‌شود و بعد از بازه ای شش ماهه به کل شهر گسترش می‌یابد.

وی با بیان اینکه در این طرح افرادی زباله‌های خشک را از درب منزل تحویل می‌گیرند، اظهار کرد: همچنین مقرر شده در میادین شهر سطل‌هایی با رنگ‌های مختلف برای زباله‌های تر و خشک تعبیه شود که در صورت تأیید، عملیاتی می‌شود.

ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه‌ها هم اعضای شورا را به بیان گفته‌هایی ناگفته واداشت که می‌توان تهدیدی برای استان تلقی کرد.

رودخانه چهارده معضلی برای بیرجند

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند با اشاره به بارندگی‌های فرودین ماه بیان کرد: رودخانه چهارده معضلی برای بیرجند شده چراکه حوزه آبریز زیادی از کوه‌های باقران داشته که وارد رودخانه پل باغ بیرجند می‌شود.

شاکری اراضی ۴۳۱ هکتاری اداره راه و شهرسازی در تپه‌های صیاد شیرازی را معضلی دانست و گفت: در این پروژه برای خروج آب‌های سطحی فکری نشده است.

وی با اشاره به نخاله‌های ساختمانی بیان کرد: سایتی برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی پیش بینی شده که امید است معضل پیش رو رفع شود.

هزینه‌های میلیاردی برای بازگشایی رودخانه‌های بیرجند

بنا به گفته معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند سالانه قریب به یک میلیارد تومان برای بازگشایی رودخانه‌ها انجام می‌شود.

قربانی، نماینده اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: بازنگری طرح ۴۳۱ هکتاری انجام و کمیسیون در ماده پنج مصوب شده است.

رئیس شورای شهر بیرجند در این خصوص با بیان اینکه این طرح مخاطرات زیادی داشته و مورد تأیید شورای شهر فعلی نیست، افزود: این طرح نیازمند بازنگری است.

تقی زاده با بیان اینکه در حال حاضر آب‌های سطحی به سمت طالقانی می‌رود که این کانال پاسخگو نیست و باید کانال جدیدی احداث شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 15اردیبهشت1398 ، کدخبر: 4608656: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین