پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۲۵۱۱
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱
وجود قطعه زمین‌های خالی و بلااستفاده در بیرجند مشکلات عدیده‌ای برای مردم پدید آورده و نیازمند رسیدگی متولیان است.
شعارسال :وجود قطعه زمین‌های خالی و بلااستفاده در بیرجند مشکلات عدیده‌ای برای مردم پدید آورده و نیازمند رسیدگی متولیان است.
وجود قطعه زمین‌های خالی در شهر بیرجند حکایتی چندین ساله بوده که با مرور زمان و افزایش عمر زمین‌ها، مشکلات آنها هم دوچندان می‌شود.
معضل زمین های خالی و رها شده در بیرجند/ وقتی قانون اجرا نمی شود
در هر خیابان از بیرجند حتی مناطق بیشتر توسعه یافته قطعه زمین‌هایی سرگردان وجود دارد که علاوه بر مخدوش کردن چهره شهری، معضلاتی اعم از اختلال در بهداشت را منجر می‌شود. این زمین‌ها جایی به روان آدمیت چنگ می‌اندازد که اکثراً متعلق به دستگاه‌های دولتی بوده و به مکانی برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی و یا پارکینگ ماشین‌های سنگین تبدیل شده است. جای بسی سوال بوده که اگر این زمین‌ها مالکیت شخصی آن هم از قشر کم برخوردار بود، آیا می‌توانست سال‌ها بر روان مردم چنگ اندازد؟

متأسفانه قصه پرغصه زمین‌های خالی روز به روز ماجراهای جدیدی را به خود می‌بیند بی آنکه مسئولان اخمی به چهره آورند. پیش از این این قطعه زمین‌ها محلی برای بازی کودکان و پیدایش بیماری‌های پوستی بود اما اکنون جایش را با تردد کامیون‌های سنگین عوض کرده است. در برخی مناطق اعم از خیابان نارنج در غفاری هم مکانی برای نگهداری دام شده که خود آسیب‌ها و خطرهای متعددی را به دنبال دارد.

هزار سوال بی جواب!

رانندگان هم گویی سکوت مسئولان را نقطه مثبتی برای عملکرد خود دانسته و بی پروا نخاله‌های ساختمانی را در گوشه و کنار این قطعه زمین‌های سرگردان تخلیه می‌کنند.

حال جای سوال است که شهروندان تا چه زمانی باید چوب بی توجهی‌ها را خورده و در سایه بی مهری متولیان قامت خمیده کنند. چه زمانی باید چهره مظلوم بیرجند از پشت نقاب مصنوعی «فرهنگی» بیرون آمده و وجهه واقعی‌اش را نمودار کند چراکه در شرایط پیش رو برخی از مسئولان تمام کم کاری‌هایشان را پشت این نقاب مخفی کرده و حتی مطالبه گری مردم را به واسطه فرهنگی بودن شهر، دور از فرهنگ می‌دانند.

کمی فکر کنیم هزار سوال بی جواب در ذهن نقش می‌بندد که متولی اصلی رسیدگی به معضلات شهری کیست؟ در شرایط کنونی مردم حتی نمی‌دانند باید به که و کجا مراجعه مراجعه کنند؟ برخی شهرداری و برخی دیگر راه و شهرسازی را متولی می دانند… بعضی دیگر هم این کلاف پرپیچ را با واژه زمین‌های موقوفه گره‌ی دیگر می‌زنند! واقعاً مردم به کجا باید بروند و راه چاره را باید از کجا جست و جو کنند.
معضل زمین های خالی و رها شده در بیرجند/ وقتی قانون اجرا نمی شود
یک شهروند بیرجندی می‌گوید: متاسفانه زمین‌های خالی در خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌های شهر این فرصت را به هنجار شکنان داده تا زباله‌های خود را در این مکان‌ها بریزند.

علی احمدی افزود: با توجه به فصل گرما علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع و چهر نازیبا برای شهر شاهد جمع شدن حشرات موذی هستیم که سلامت کودکان مان را تهدید می‌کند.

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی هم گفت: زمین‌های خالی بزرگ در اطراف منازل ما تبدیل به پارکینگ ماشین‌های سنگین شده است که سر و صدا حاصل از رفت و آمد آنهاموجب رنجش و آزردگی اهالی است.

حسین پور می‌گوید: رفت آمد این ماشین‌های سنگین در کوچه‌ها موجب حوادث ترافیکی است که کودکان ما را تهدید می‌کند.

در این خصوص دقایقی را با معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند به گفت و گو می‌نشینیم تا شاید عمق آلام و دردهای مردم به گوش متولیان برسد.

زمین‌های خالی معضلی برای شهرداری

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند با اشاره به زمین‌های بلااستفاده در شهر بیان کرد: زمین‌های خالی معضلی برای شهرداری شده است.

همایون شاکری با بیان اینکه اگر زمینی خالی وجود دارد پس زباله‌ای هم ریخته می‌شود، افزود: تمهیداتی برای ساماندهی زمین‌های خالی در شهر اندیشیده شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از زمین‌های خالی بزرگ متعلق به ادارات است، ادامه داد: در دفترچه خدمات شهری پیش بینی شده که عوارضی از این قطعه زمین‌ها اخذ شود.

شاکری با تاکید بر اینکه از زمین‌های خالی هزینه‌ای بابت پسماند اخذ خواهد شد، اظهار کرد: آن دسته از زمین‌هایی که سند داشته و می‌توانند مجوز حصار بگیرند، نسبت به این امر اقدام کنند.

وی با بیان اینکه زمین‌های خالی باید تعیین تکلیف شود، افزود: در حال حاضر در بین مجتمع‌های مسکونی چند زمین خالی وجود داشته که مشکلاتی را برای ساکنان به وجود می‌آورد.

معضل زمین های خالی و رها شده در بیرجند/ وقتی قانون اجرا نمی شود
تعبیه سایت تخلیه نخاله در خارج از محیط شهری

شاکری با اشاره به نخاله‌های ساختمانی در این قطعه زمین‌های خالی بیان کرد: نخاله‌های ساختمانی معضلی برای ما شده است.

شاکری با بیان اینکه برخی راننده‌ها به اخطاریه‌ها توجهی ندارند، گفت: در قانون مدیریت پسماند، برای افرادی که نخاله‌های ساختمانی را در محدوده یا حریم شهر یا هر نقطه از بستر رودخانه‌ها تخلیه می‌کنند، مجازات‌هایی در نظر گرفته شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند اظهار کرد: سالانه هزینه زیادی برای جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی در حریم یا بستر رودخانه‌ها پرداخت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه سایتی در جاده شوشود برای تخلیه نخاله تعبیه شده است، افزود: اگر ماشینی در غیر این نقطه تخلیه نخاله داشته باشد، با وی برخورد جدی می‌شود.

ماده ۱۱۰ قانون شهرداری‌ها می‌گوید: زمین یا بناهای مخروبه و غیر مناسب با وضع محل و یا نیمه تمام واقع در محدوده شهر که در خیابان یا کوچه و یا میدان قرار گرفته و منافی با پاکی و پاکیزگی و زیبائی شهر و یا موازین شهرسازی باشد، شهرداری با تصویب شورای شهر می‌تواند به مالک اخطار کند منتهی ظرف دو ماه به ایجاد نرده یا دیوار یا مرمت آنکه منطبق با نقشه مصوب انجمن شهر باشد اقدام کند.

معضل زمین های خالی و رها شده در بیرجند/ وقتی قانون اجرا نمی شود
اگر مالک مسامحه یا امتناع کرد شهرداری می‌تواند به منظور تأمین نظر و اجرای طرح مصوب انجمن در زمینه زیبائی و پاکیزگی و شهرسازی هرگونه اقدامی را که لازم بداند معمول و هزینه آن را به اضافه صدی ده از مالک یا متولی و یا متصدی موقوفه طلب نماید، در این مورد صورت حساب شهرداری بدواً به مالک ابلاغ می‌شود در صورتی که مالک ظرف پانزده روز از تاریخ ابلاغ به صورت حساب قطعی تلقی می‌شود و هرگاه مالک ظرف مهلت مقرر اعتراض کرد موضوع به کمیسیون مذکور در ماده ۷۷ ارجاع خواهد شد.

صورت حساب‌هایی که مورد اعتراض واقع نشده و همچنین آراء کمیسیون رفع اختلاف مذکور در ماده ۷۷ در حکم سند قطعی و لازم الاجراء بوده و اجراء ثبت مکلف است برطبق مقررات اجرای اسناد رسمی لازم الاجراء نسبت به وصول طلب شهرداری اجرائیه صادر و به مورد اجراء بگذارد.

همان طور که که در بالا عنوان شد ماده قانونی وجود دارد اما در عمل و اجرا یک جای کار لنگ میزند و ما همچنان شاهد معضل زمین‌های رها شده در شهر بیرجند هستیم که همت بلند شهروندان، مالکان و مسئولین شهری را می‌طلبد تا برای زیبا سازی شهر دین خود را ادا کنند.


شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر،تاریخ انتشار:18خرداد1398،کدخبر:4622484،www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین