پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۶۳۳۸
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵
پروژه "روستای سالم "با رویکرد عوامل مؤثر بر آن در همه ابعاد جامعه می‌تواند نقش مؤثری در کاهش مهاجرت روستائیان به کلان‌شهر کرمانشاه و توسعه پایدار داشته باشد.
شعار سال :پروژه "روستای سالم "با رویکرد عوامل مؤثر بر آن در همه ابعاد جامعه می‌تواند نقش مؤثری در کاهش مهاجرت روستائیان به کلان‌شهر کرمانشاه و توسعه پایدار داشته باشد.

 استان کرمانشاه با حدود 2 میلیون نفر جمعیت، بیش از 2 هزار و 600 روستای قابل سکونت دارد، که 14 روستای استان کرمانشاه به‌دلیل واقع شدن در مناطق جنگلی و یا محصور شدن در باغات، از سوی سازمان میراث فرهنگی در فهرست روستاهای هدف گردشگری قرار گرفته است.

پروژه روستای سالم با اهداف ایجاد محیط زیست تمیز و امن برای روستاییان، تقویت جلب همکاری‌های بین‌بخشی و مشارکت‌های مردمی، تأمین نیازهای اساسی روستاییان از جمله مسکن، بهداشت، آب آشامیدنی سالم، دسترسی مناسب به خدمات بهداشت عمومی و تحقق استراتژی سلامت برای همه، الگوپذیری مناسب برای دیگر برنامه‎های مشارکتی توسعه و ارتقای سلامت جامعه روستایی هم‌اکنون در استان کرمانشاه در حال اجراست، که می‎تواند نقش مؤثری در کاهش مهاجرت روستائیان به کلان‌شهر کرمانشاه و توسعه پایدار داشته باشد.

روستای هرسم به‌عنوان روستای سالم معرفی شد
رئیس شبکه بهداشت اسلام‌آباد غرب با بیان اینکه سازمان ملل در راستای توانمندسازی جوامع طرحی به‌نام ابتکارات جامعه‌محور دارد، اظهار داشت: ابتکارات جامعه‌محور در کشورهای عضو اجرا می‎شود و ایران به‌دلیل عضویت در دفتر مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی، تأکید زیادی بر ابتکارات جامعه‌محور دارد.

محمد‎رضا نادری با ابراز اینکه ابتکارات جامعه‌محور شامل چهار قسمت است، اضافه کرد: توانمندسازی زنان، تأمین نیازهای اساسی توسعه و شهر سالم و روستای سالم از ابتکارات جامعه‌محور است.

رئیس شبکه بهداشت اسلام‌آباد غرب با اشاره به اینکه شهر سالم در ایران از سال 1370 اجرایی شده است، عنوان کرد: تأمین نیازهای اساسی توسعه از سال 1379 در کشور ایران اجرایی شده است.

نادری با اعلام اینکه روستای هرسم شهرستان اسلام‌آباد غرب، طی چند روز گذشته به‌عنوان روستای سالم معرفی شده است، گفت: روستای سالم با همکاری بین‌بخشی و مشارکت مردم انجام می‎شود تا امید به زندگی، سواد سلامت مردم روستا و در مجموع بهبود سلامت در جامعه افزایش پیدا کند. از شاخص‎های اصلی ایجاد روستای سلامت تأمین بهداشتی، عمرانی، رفاهی، محیطی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر است.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه روستای هرسم، روستای گردشگری است که معیارهای روستای سالم در آن به‌وجود آمده است، تصریح کرد: بنیاد مسکن در سنگ‌فرش روستا و احداث میدان روستا، میراث فرهنگی و گردشگری در راه‏‌اندازی آلاچیق‌های روستا، فرمانداری در احداث فضای سبز، جدول‌گذاری، ایجاد وسایل بازی برای کودکان در پارک‏ها و اداره آبفا و امور آب لایروبی تالاب روستای هرسم را انجام داده‌‏اند.

رئیس شبکه بهداشت اسلام‌آباد غرب راجع به آموزش مردم به‌عنوان مردم منطقه روستای سالم گفت: سفیران سلامت زیادی میان مردم روستای هرسم آموزش‏های لازم را دیده‌‏اند و سواد سلامت، اجتماعی شدن سلامت، تأمین نیازهای اساسی توسعه و خودمراقبتی در روستای سالم اجرا شده است.

نادری با ابراز اینکه پزشک و ماما، دندانپزشک، بهداشت و آزمایشگاه نیز در روستای هرسم مستقر است، خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه برای روستای هرسم 15 میلیارد ریال هزینه کرده است.

روستای سالم ژالگه مهرماه امسال به بهره‎برداری می‌رسد
رئیس شبکه بهداشت شهرستان دالاهو از تأخیر افتتاح روستای سالم ژالگه خبرداد و گفت: روستای سالم ژالگه مهرماه امسال به بهره‎برداری می‌رسد.

غلامرضا عزیزی با بیان اینکه روستای ژالگه برای تبدیل شدن به روستای سالم، زیرساختهای آن در سال گذشته فراهم شده است، اظهار داشت: تمام روستا‎های شهرستان دالاهو از نظر بهداشتی به شرایط مناسبی خواهند رسید.

رئیس شبکه بهداشت شهرستان دالاهو با پیش‌بینی اینکه با ارائه خدمات مناسب به‌‌ویژه در بخش بهداشت، مردم روستا کمتر به شهر مهاجرت می‎کنند، افزود: با ارائه خدمات مورد نیاز روستاییان از مهاجرت آنها به شهر جلوگیری خواهیم کرد.

وی با تأکید به اینکه برای تحقق روستای سالم باید تمام ارگانها و ادارات همکاری لازم را انجام دهند، عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه متولی ساخت روستاهای سالم در سراسر استان است، اما دستگاه‏‌های اجرایی همچون فرمانداری، میراث فرهنگی، شهرداری، کمیته امداد و بنیاد مسکن باید دانشگاه علوم پزشکی را در تحقق روستای سالم کمک کنند.

عزیزی با اعلام اینکه روستای سالم ژالگه شهرستان دالاهو، مهرماه امسال به بهره‌‏برداری می‎رسد، عنوان کرد: افتتاح روستای سالم باید قبل از ماه رمضان انجام می‎شد، اما به‌دلایلی همچون بارندگی شدید فروردین ‏ماه و فصل برداشت محصولات کشاورزی مردم روستا، افتتاح روستای سالم به‌تأخیر افتاده است.

رئیس شبکه بهداشت شهرستان دالاهو با تصریح به اینکه مردم در افتتاح روستای سالم باید حضور فعال داشته باشند، عنوان کرد: یکی از اهداف روستای سالم، مشارکت و حضور حداکثری مردم در ایجاد روستای سالم است، تا با تمام وجود نسبت به سالم نگاه داشتن آن تلاش کنند.

42 روستای استان کرمانشاه در برنامه روستای سالم قرار گرفت
معاون دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با ابراز اینکه سفیران سلامت بازوان توانمند جامعه هستند اظهار داشت: با کمک سفیران سلامت، سلامتی در خانواده حکم‌فرما می‌شود و نیازی به افزایش تختهای بیمارستان در سال‌های آینده نخواهیم داشت.

ابراهیم شکیبا، با بیان اینکه 42 روستای استان کرمانشاه در برنامه روستای سالم قرار دارد، اضافه کرد: روستای سالم ژالگه در دالاهو به‌زودی راه‏‌اندازی می‎شود و روستای هرسم اسلام‌آباد غرب به‌عنوان روستای سالم معرفی شده که هدف از این کار همکاری بین بخش و سازمانی در محیط کوچک برای ترویج سلامت است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از ایجاد روستای سالم به‌عنوان یک فرهنگ نام برد که در آن فرهنگ مشارکت مردم بسیار مهم است، و گفت: روستا‏هایی که به‌عنوان روستای سالم معرفی شده ازجمله روستای پاتاق سرپل‌ذهاب، حوری‌آباد جوانرود و نسمه پاوه است.

وی با تأکید به اینکه مردم روستا باید در سرنوشت و نگهداری از روستای خود سهیم باشند که این امر با مشارکت همگان و سازمان‌های سلامت‌محور میسر خواهد بود، عنوان کرد: در روستا باید شرایط زندگی سالم مهیا باشد تا سبب مهاجرت به شهر نشود، زیرا مهاجرت روستاییان به شهر، حاشیه‌نشینی را به‌وجود می‌آورد که خود مشکلات فرهنگی و معیشتی فراوانی را در حاشیه شهر‌ها موجب می‌شود.

شکیبا با توضیح اینکه منظور از پوشش همگانی سلامت این است که همه مردم جامعه بتوانند  خدمات اولیه سلامت را در هر زمانی بدون اینکه فشار مالی بر آنها وارد شود دریافت کنند گفت: البته در هیچ کشوری این‌گونه نیست که خدمات سلامت کاملاً رایگان ارائه شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با ابراز اینکه "مردم حق دارند به سلامتی برسند و در کشور ما خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشت شهری و روستایی نخستین مراکز مراجعه مردم در بحث سلامت هستند" افزود: در این مراکز خدمات اولیه سلامت ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه 99 درصد ساکنان استان در سامانه سیب ثبت‌نام کرده‌اند، افزود: یک میلیون و 841 هزار نفر در سامانه یکپارچه بهداشت وزارت بهداشت و درمان ثبت‌نام کرده‌اند که 900 مرکز در استان کرمانشاه به  ارائه خدمات بهداشتی در این رابطه می‌پردازند.

با این اوصاف برای بهره‎مندی روستاییان بیشتری از محیط سالم‌تر، با استفاده از ظرفیت مردم و جذب مشارکت‎های مردمی در سالم‌سازی محیط روستاها، با ایجاد برنامه روستای سالم و در نظر گرفتن نیازهای اساسی توسعه در سطح روستاها ضمن ارتقای وضعیت روستایی که طرح در آن اجرایی می‎شود، به فرهنگ‌سازی و جلب حمایت ساکنان سایر روستاها و سیاستگذاران و مدیران استان منجر می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار:18 اردیبهشت1398، کدخبر:2006930،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین