پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۷۷۰۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری با اعلام اینکه دولت سیاست تقلیل کشاورزی سنتی در روستاها را در پیش گرفته است، از سیاست جایگزینی خدمات بوم‌گردی، صنایع دستی، قالیبافی و استارت‌آپی در روستاها به‌جای کشاورزی سنتی خبر داد.
شعارسال: محمد امید درباره موضوع توسعه روستایی اظهار کرد: در مصوبه مجلس شورای اسلامی مشخص‌ شده است که سهم هریک از فعالیت‌های اقتصادی در روستا چقدر باید باشد، به‌طوری که 45 درصد به کشاورزی، 15 درصد صنایع کوچک، 10 درصد صنایع‌دستی و 15 درصد به گردشگری اختصاص‌ یافته است اما در قانون بازنگری در حال تغییر سهمیه این بخش‌ها هستیم و معتقدیم که به بخش خدمات باید توجه بیشتری شود.

وی افزود: برای راه‌اندازی فعالیت‌های خدماتی در روستا به زیرساخت‌هایی مانند آب و زمین، کمتر نیاز است و باید این فعالیت‌ها در روستاها توسعه یابد؛ همچنین بخش گردشگری و صنایع‌دستی در روستاهای کشور باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ادامه داد: گردانه ایجاد فعالیت‌ها و اشتغال روستایی به‌جای کشاورزی باید به‌سمت خدمات بوم‌گردی، صنایع دستی، قالیبافی، استارت‌آپی و دانش‌بنیان بچرخد؛ این نوع از فعالیت‌های اقتصادی در شرایط فعلی در روستاها می‌تواند مؤثرتر باشد.

وی تصریح کرد: کنار لزوم توجه به زیرساخت‌های روستایی در برخی از فعالیت‌های روستایی باید بازنگری انجام شود به‌طوری‌که با دام سنتی و شیوه‌های سنتی کشاورزی، فعالیت کردن و بهره‌ور بودن آن فعالیت‌های اقتصادی دشوار است.

امید اظهار داشت: دام‌هایی که در روستاها مورد استفاده قرار می‌گیرند بیشتر آنها نیازمند اصلاح نژاد هستند تا نژادهای بهره‌ور جای آن را بگیرند؛ نهضتی در این ارتباط در روستاهای کشور در جریان است اما با سرعت کمی پیش می‌رود.

این مقام مسئول گفت: به‌طور مثال به‌جای دامی که روزانه یک کیلوگرم شیر دهد با اصلاح نژاد می‌توان چهار کیلوگرم شیر به‌دست آورد یا اینکه دام‌های کشور دوقلوزا یا سه‌قلوزا شوند.

وی تأکید کرد: در برنامه‌های توسعه اشتغال روستایی علاوه بر اینکه سهم کشاورزی سنتی را تقلیل می‌دهیم به‌دنبال توسعه اشتغال در بخش‌های دیگری هستیم که بهره‌وری بیشتری دارند؛ این مهم اکنون مصوب شده است و پیگیر آن هستیم که به مرحله اجرایی برسد.

ورود استارت‌آپ‌ها به مشاغل روستاها

امید گفت: استارت‌آپ‌های زیادی در حوزه روستایی در کشور در زمینه فروش محصولات کشاورزی، فروش مواد اولیه تولید و نهاده‌های کشاورزی، بازاریابی برای تولیدات خانگی، بازاریابی برای فروش صنایع‌دستی و مهمان‌پذیری در خانه‌های روستایی در حال فعالیت هستند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با تصریح به اینکه "برای ایجاد شغل در روستاها نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها هستیم" گفت: یک روز زیرساخت‌های مورد نیاز برای روستاهای کشور تنها آب و برق بود اما امروز توسعه IT از اولویت‌های روستاها است تا از آن طریق بتوانند بازاریابی لازم را برای محصولات تولیدی خود داشته باشند.

وی با بیان اینکه تعداد فعالیت‌های بوم‌گردی در روستاهای کشور به بیش از 2200 مورد رسیده است گفت: برخی از آنها ماهانه 800 مسافر دارند که فعالیتشان از جمله بازاریابی و گردش مالی خود را از طریق اینترنت انجام می‌دهند.

امید تأکید کرد: توسعه IT جزء زیرساخت‌های اساسی روستاهای کشور است و موجب توسعه کسب‌وکار در روستاها می‌شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با ابراز اینکه نقش فناوری اطلاعات در اشتغال‌زایی روستایی به‌صورت مکمل برای سایر مشاغل عمل می‌کند گفت: میزان اشتغالزایی ایجادشده توسط فناوری اطلاعات، تنها در بخش بوم‌گردی روستاهای کشور 10 هزار اشتغال بوده است؛ همچنین این زیرساخت در زمینه‌های دیگری مانند صنایع‌دستی بازار ایجاد کرده است.

وی گفت: نقش فناوری اطلاعات در روستاها مانند برق و آب است، به‌طوری‌که اشتغال مستقیم ندارند اما برای ایجاد فعالیت‌های اقتصادی ضروری است و نقش زیرساختی دارد.

امید اعلام کرد: اینترنت 36 هزار و 300 روستای کشور تأمین شده و به‌عبارتی 93 درصد روستاهای کشور به اینترنت وصل شده‌اند که 10 برابر قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم است.

وی در پاسخ به اینکه چه‌تعداد از خانه‌های روستایی مقاوم‌سازی شده‌اند گفت: تعداد خانه‌های برخوردار از طرح مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی به 35 درصد رسیده که در مقایسه با گذشته 43 درصد رشد داشته است.

وجود روستاهای بدون بیکار در کشور

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور اظهار داشت: تعداد زیادی روستای بدون بیکار در کشور شناسایی شده که برای معرفی این روستاها به‌عنوان الگو برای سایر روستاها، همایشی در این ارتباط برگزار می‌شود تا استان‌ها روستاهای بدون بیکار خود را معرفی کنند.

وی تأکید کرد: هنوز تعداد روستاهای بدون بیکار در کشور استخراج‌ نشده است اما در حال بررسی برای معرفی به‌عنوان‌الگو و تبادل تجربه آنها به سایر روستاهای کشور هستیم.

پیشنهاد معاون رئیس‌جمهور برای راه‌اندازی شغل روستایی

امید ادامه داد: البته در گذشته موضوع بیکاری در روستاها معنی نداشته است به‌طوری روستاییان در فصول مختلفْ کشاورزی، دامداری و قالیبافی می‌کردند.

وی اضافه کرد: در برخی از روستاهای سراب تبریز روزانه 100 تا 500 نفر از شهرها برای کار به این روستاها می‌آیند و این روستاها علاوه بر تأمین اشتغال برای ساکنان خود برای شهرها نیز اشتغال ایجاد می‌کنند؛ روستایی در کشور داریم که جمعیت آن از 15 خانوار اکنون به هزار و 500 خانوار رسیده است.

امید تأکید کرد: صنایع کوچک و متوسط، فرآوری و بسته‌بندی مواد غذایی، کشاورزی مدرن و احداث گلخانه از جمله مواردی است که در روستاهای کشور می‌توانند اشتغال مناسب و بهره‌وری ایجاد کنند.

این مقام مسئول افزود: در حال حاضر بسته‌بندی و تولید داروهای گیاهی، سودآوری مناسبی برای روستاییان دارد و منجر به ایجاد ارزش‌افزوده بالا برای افراد و کشور می‌شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 16 مهر 1398 ، کدخبر: 2113385 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
0
1
دولت برای توسعه روستاها باید کشاورزی رو اول مکانیزه کنه و سیستم های نوین آبیاری رو راه اندازی تا دوباره اقتصاد روستاها شکل بگیره
ناشناس
France
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
0
1
روستایی دیگه وجود نداره که. دلتون خوشه ها
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
0
0
رسیدگی به روستاها خیلی خیلی خوبه به پراکندگی جوانان در شهرهای بزرگ و مسئله اشتغال جوانان کمک میکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین