پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۲۳۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۸
معاون ساماندهی و توانمندسازی صندوق کارآفرینی امید گفت: در بحث توسعه اشتغال روستایی دو طرح «روستای بدون بیکار» و «هر روستا یک محصول» اجرا شده که این طرح‌ها در مجموع ۲۶ هزار فرصت شغلی در دو سال گذشته در روستاها ایجاد کرده است.

شعار سال: بسیاری از صاحبنظران معتقد توسعه پایدار از روستاها شروع می‌شود و افزایش توان اقتصادی خانوارهای روستایی در این امر ضروری است و تنها ابزار لازم برای رشد و توانمندسازی روستائیان اشتغال است.

دولت تدبیر و امید از سال ۱۳۹۶ با اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای پرداخت تسهیلات اشتغال به طرح‌های توجیهی در مناطق روستایی و عشایری را جزو برنامه‌های خود اعلام کرد.

صندوق کارآفرینی امید به عنوان یکی از موسسان عامل پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر انتخاب شد. اعتبار ابلاغ شده برای این صندوق ۲۶ هزار و ۲۳۶ میلیارد ریال است که در مجموع ۷۵ درصد مبلغ پرداختی معادل ۱۸ هزار و ۴۵۸ میلیارد ریال پرداخت شده است.

معاون ساماندهی و توانمندسازی صندوق کارآفرینی امید درباره برنامه‌های این صندوق گفت: توسعه کسب و کار در مناطق کم برخوردار از استراتژی‌های صندوق کارآفرینی امید است و در این راستا طرح‌های «هر روستا یک محصول»، «روستای بدون بیکار» و «صندوق‌های خرد محلی» هدفگذاری شدند.

«علی اصحابی» در تشریح طرح «هر روستا یک محصول» گفت: در این طرح با همکاری دستگاه‌های اجرایی استان‌ها از جمله جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و گردشگری و دیگر دستگاه‌ها کارگروهی تحت عنوان شورای سیاستگذاری توسعه روستا تشکیل شد.

وی افزود: در مرحله بعد پس از شناسایی روستاهای دارای ظرفیت اشتغال، اقدام به توانمندسازی روستائیان و ارائه آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای، اجتماعی و مالی را در دستور کار قرار دادیم.

اصحابی ادامه داد: استعدادیابی و شناسایی رسته فعالیت‌های روستا نیز توسط متخصصان انجام می‌شد برای نمونه در استان همدان تولید صنایع چوبی همچون مبلمان و در روستاهای مناطق شمالی گردشگری و بوم‌گردی هدفگذاری شد و آموزش‌های لازم به روستائیان در این خصوص ارائه شد.

وی اظهارداشت: از سال ۱۳۹۵ تا کنون ۱۱۰ روستا برای طرح هر روستا یک محصول شناسایی شد و ۱۸ روستا در استان‌های لرستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، تبریز، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمانشاه و برخی استان‌های شمالی و شرقی برای این منظور هدفگذاری شد.

اصحابی اضافه کرد: در بحث توانمندسازی این روستا ۱۲۰ میلیارد تومان پرداخت شده و در مجموع ۱۲ هزار فرصت شغلی در حوزه گردشگری، بومگردی، طبیعت‌گردی، صنایع چوب، پوشاک و تولید لوازم التحریر ایجاد شد.

به گفته وی صندوق کارآفرینی امید، نمایشگاه‌های محلی برای عرضه محصولات روستائیان نیز در نظر گرفته است و مجموع این اقدامات از یک سو موجب مهاجرت معکوس روستائیان و عشایر از شهرها به روستاها و تمایل فارغ‌التحصیلان برای حضور در این فعالیت‌های اقتصادی شده است.

معاون ساماندهی و توانمندسازی صندوق کارآفرینی امید درباره ضمانت تسهیلات ارائه شده به متقاضیان گفت: در این نوع از کسب و کارها ضمانت‌ها سهلتر از بانک‌هاست و اعتماد اجتماعی را محور کار خود قرار می‌دهیم. برای نمونه در صندوق خرد زنان روستایی هیچ ضمانتی اخذ نمی‌شود یا اینکه محل اجرای طرح به عنوان ضمانت ارائه می‌شود.

بیکاری در ۱۲۰ روستا از بین رفت

اصحابی در تشریح طرح «روستای بدون بیکار» نیز گفت: در این طرح یک دستورالعمل و شیوه نامه اجرایی تعریف شده است، به این صورت که شورای سیاستگذار توسعه روستایی متشکل از فرماندار، ‌بخشدار، شورای روستا، کارآفرینان و دانشجویان فارغ الحصیل روستایی تشکیل می‌شود و مزیت‌های نسبی روستا مطالعه می‌شود.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی، سازمان برنامه و بودجه، استانداری و سایر دستگاه‌های متولی توسعه روستایی، جلساتی برگزار می‌کنند و براین اساس از ظرفیت مطالعه شناختی برای حمایت مالی و آموزش جامعه محلی استفاده می‌کنیم.

معاون ساماندهی صندوق کارآفرینی امید گفت: در طرح روستای بدون بیکار به جای یک محصول چند رسته برای پایداری کسب و کارهای محلی را حمایت می‌کنیم. برای نمونه در گیلان، فعالیت‌های گردشگری، بومگردی، استخر پرورش ماهی، تولید شمع و پوشاک انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: در این طرح تلاش داریم افراد در سنین ۱۸ تا ۵۵ سال که می‌توانند در تولید نقش آفرینی کنند را شناسایی و چنانچه مهارتی داشته باشند برای شروع کسب و کار تسهیلات دهیم.

اصحابی اضافه کرد: ۸۰ درصد نیروهای فعال اقتصادی در روستاها که توانایی گرفتن وام و مدیریت کسب و کار دارند تسهیلات گرفتند و در بحث فروش نیز تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری تهران منعقد شده تا افراد تولیدات خود را در نمایشگاه‌ها عرضه کنند.

معاون ساماندهی صندوق کارآفرینی امید گفت: در طرح روستای بدون بیکار ۱۳۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده و در ازای آن ۱۴ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: طرح روستای بدون بیکار در ۱۵ استان اجرا شده است و در مجموع بیکاری در ۱۲۰ روستا از بین رفته است.

اصحابی تصریح کرد: در طرح‌های اشتغال روستایی تمرکز بیشتر بر کسب و کارهای کوچک و پایدار است و درصدد هستیم تا محصولات به بازار فروش متصل شود و با آموزش‌های لازم در بحث بسته‌بندی و تولید محصولات چند منظوره کالاهای مشتری پسند وارد بازار شود.

به گفته وی آموزش‌ به روستائیان و عشایر با همکاری گروه تسهیلگر و از محل منابع داخلی صندوق کارآفرینی امید و رایگان ارائه می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 2 اسفند 98، کد مطلب: 83676787: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
0
خدا خیرتون بده حداقل این یدونه کار به درد بخوره که جوان های روستایی نیاز به مهاجرت به استان ها رو نداشته باشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین