پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۹۲۴۶
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹
یکی از راه‌های جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و سکونت آن‌ها در حاشیه شهرهای بزرگ توجه به وضعیت اشتغال پایدار روستایی است، اشتغالی که نه‌تنها از پیر شدن جمعیت روستایی به‌عنوان مولد بخش کشاورزی و رو به نابودی رفتن آن جلوگیری می‌کند بلکه در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی، شکل‌گیری مهاجرت معکوس و حتی رجوع جمعیت شهری به روستاها کمک‌کننده خواهد بود.
شعارسال: روستاها دارای پتانسیل‌های بالقوه‌ای هستند که بر همین اساس قدرت تأثیرگذاری بسیاری بر تحولات اقتصادی کشور دارند و می‌توان با تلاش برای تبدیل این استعدادهای بالقوه به بالفعل اقتصاد ملی را به سمت یک سامان بلندمدت حرکت داد. از طرفی می‌توان روستاها را به‌عنوان سرمنشأ تولید محصولات کشاورزی و حتی برخی محصولات صنعتی عنوان کرد و با به‌روز کردن شیوه تولید و سوق دادن فکر و ایده‌های نو به سمت روستاها از نتایج بلندمدت آن نهایت بهره را برد.

با توجه به اینکه کشور ایران در شرایط آب و هوایی چهارفصل قرار دارد توجه به استعدادهای روستایی در راستای تکیه‌بر تولیدات داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت برنامه‌ریزی دقیق می‌تواند به‌عنوان یکی از راه‌کارهای دوری از اقتصاد نفتی مطرح شود و نقش محصولات روستایی را در اقتصاد کشور لحظه‌به‌لحظه افزایش دهد.

زندگی روستایی نسبت به زندگی شهری از هزینه‌های کم‌تری برخوردار است و اگر پتانسیل‌های موجود در روستا با یک برنامه‌ریزی دقیق به سمت تبدیل‌شدن به یک حرکت هدفمند اقتصادی و سودمند برود مطمئناً از دستاوردهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی و امنیتی آن تمام جامعه بهره‌مند خواهند شد.

یکی از مهم‌ترین و ملموس‌ترین نکات قابل‌درک در جامعه این است که عدم وجود اشتغال مناسب در روستاها منجر به مهاجرت ساکنین این روستاها بالأخص جوانان می‌شود که این افراد به بهانه یافتن شغل مناسب و فراهم کردن زندگی بهتر برای خود و خانواده‌شان به شهرها مهاجرت می‌کنند. با توجه به اینکه در این مسئله در بیشتر اوقات آرزوهای ترسیم‌شده در ذهن با واقعیت یکسان از آب در نمی‌آید به همین دلیل این مسئله منجر به ایجاد حاشیه‌نشینی و افزایش این معضل شهری در شهرها و کلانشهر ها می‌گردد که این مهم علاوه برافزایش هزینه‌های حکومت برای مدیریت این دست از محله‌ها، ازنظر وجهه اجتماعی به خود افراد نیز آسیب‌هایی را وارد ساخته و همچنین جامعه را درگیر با مشکلات عدیده فرهنگی و اجتماعی می‌کند.

مطمئناً یکی از راه‌های جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و سکونت آن‌ها در حاشیه شهرهای بزرگ توجه به وضعیت اشتغال پایدار روستایی است، اشتغالی که نه‌تنها از پیر شدن جمعیت روستایی به‌عنوان مولد بخش کشاورزی و رو به نابودی رفتن آن جلوگیری می‌کند بلکه در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی، شکل‌گیری مهاجرت معکوس و حتی رجوع جمعیت شهری به روستاها کمک‌کننده خواهد بود.

در صورت توجه به پتانسیل‌های روستایی می‌توانیم از مرحله نگاه صرف به ظرفیت‌های کشاورزی بگذریم و وارد توجه به تولیداتی در حوزه صنایع‌دستی، پوشاک، صنایع تبدیلی و ... شویم و به‌طورکلی بر اساس ظرفیت‌های هر منطقه فرهنگ‌سازی، آموزش و حمایت‌های تسهیلاتی دولتی را انجام دهیم.

یکی از طرح‌های مناسبی که طی سال‌های گذشته به آن توجه شده است، طرح تسهیلاتی توسعه اشتغال پایدار روستایی است. طرحی که ۵۰ در صد از اعتبارش از طریق صندوق توسعه ملی با اذن رهبری تأمین می‌شود و به همین دلیل فقط به آن کارمزد تعلق می‌گیرد. طرحی که طی سال‌های گذشته پیاده‌سازی شده و نتایجی را به همراه داشته است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور:

تثبیت جمعیت روستاها نیازمند ایجاد کانون‌های اشتغال آفرینی است

محمد امید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در نشست کارگروه تخصصی اشتغال استان مرکزی گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی در طول چهل سال اقدامات شایسته‌ای در روستاها انجام داده و می‌توان گفت همه روستاها از خدمات اولیه زیر بنایی امروز برخوردار هستند.

وی بیان کرد: امروز بیش از ۹۰ درصد از روستاهای کشور دارای اینترنت پرسرعت هستند و هم‌اکنون بیش از ۳۸ هزار روستا که بالای ۲۰ خانوار دارند از نعمت‌هایی چون آب،برق،گاز و تلفن برخوردارند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر درصد برخورداری روستاها از گاز به ۸۵ درصد رسیده عنوان کرد: متأسفانه هم‌اکنون جمعیت روستایی قابل‌قبول نیست چراکه جمعیت روستایی قبل از انقلاب ۶۵ درصد بوده و امروز به ۲۶ درصد رسیده است.

امید در خصوص دلایل مهاجرت از روستا تصریح کرد: تبدیل‌شدن روستاها به شهر از دلایل خالی شدن جمعیت در روستاها است که باید عوامل آن کارشناسی شود.

وی با ارائه آماری از جمعیت روستاها افزود: جمعیت روستاها قبل از انقلاب ۲۱ میلیون نفر بوده که امروز هم این جمعیت ۲۱ میلیون است و این نشان می‌دهد در تثبیت جمعیت در روستاها موفق عمل‌نکرده‌ایم و در ساخت زیرساخت‌ها غفلت شده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، اشتغال را یکی از عوامل مهم تثبیت جمعیت روستایی خواند و افزود: همچنین ایجاد ثروت و سرمایه در روستاها از عوامل دیگر است که مورد غفلت قرارگرفته و البته این موضوع در مورد دیگر کشورها هم صدق می‌کند.

امید با اشاره به طرح اشتغال روستایی، اجرای طرح را پنج‌ساله برشمرد و گفت: اگر می‌خواهیم روستاها را به کانون‌های اشتغال تبدیل کنیم و درنهایت بتوانیم تثبیت جمعیت آن‌ها را شاهد باشیم باید این‌گونه طرح‌ها استمرار داشته باشد و حمایت از کانون‌ها را در دستور کار قرار دهیم.

به گزارش دیارآفتاب؛ مطابق قانون برنامه ششم توسعه، باید معدل اشتغال پایدار روستایی ۳۸۴ هزار شغل در سال باشد. که بنا بر اعلام برخی از مسئولین این حوزه در سال ۹۵؛ ۱۵۹ هزار شغل روستایی ایجاد شد که این میزان در سال ۹۶ به ۱۹۰ هزار شغل رسید. با یک حساب‌وکتاب سرانگشتی متوجه خواهیم شد که نیاز است برای تحقق آنچه به‌عنوان معدل در برنامه ششم توسعه به آن اشاره شده است این ایجاد اشتغال به ۴۰۰ هزار شغل در سال برسد.

معاون امور سرمایه‌گذاری معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری:

توسعه متوازن هدف از ایجاد اشتغال روستایی/ رشد ۲۵ درصدی سهم اشتغال روستایی طی یک سال

منوچهر رزم‌جو معاون امور سرمایه‌گذاری معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری در خصوص وضعیت و اعتبارات این طرح در کشور در نشست کارگروه تخصصی اشتغال استان مرکزی با اشاره به اینکه ۴۵۰ هزار طرح اشتغال‌زایی در سامانه کارا ثبت‌نام‌شده است گفت: ۱۰۲ هزار طرح بااعتبار ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در بانک‌های عامل به تصویب رسیده است.

وی در خصوص اینکه از ۱۰۲ هزار طرح مصوب تاکنون به ۹۷ هزار آن‌ها توسط بانک‌ها تسهیلات پرداخت‌شده افزود: ۷۴ درصد توسط سایر دستگاه‌ها جذب و ۲۶ درصد اعتبارات مربوط به اشتغال روستایی و عشایری توسط نهادهای حمایتی بوده که پیش‌بینی می‌شود با جذب مجموع این اعتبار برای ۲۰۰ هزار نفر از روستاییان کشور اشتغال‌زایی شود.

وی، هدف ایجاد اشتغال روستایی را توسعه متوازن دانست و افزود: برای عملیاتی شدن این طرح ۱۸ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی پیش‌بینی‌شده که جلوگیری از مهاجرت از روستاها، افزایش تولید و بهره‌وری نیز مدنظر است.

معاون امور سرمایه‌گذاری، فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ۱۳ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح روستایی و عشایری در نظر گرفته‌شده است بیان کرد: از این مبلغ میزان ۹ هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان برای سایر دستگاه‌های اجرایی و مابقی آن برای نهادهای حمایتی بنیاد شهید، کمیته امداد و بهزیستی در نظر گرفته‌شده است.

وی بابیان اینکه بیکاری روستاییان از ۸.۹ سال ۹۶ در ۹۷ به ۷.۹ کاهش داشته عنوان کرد: علاوه بر این سهم اشتغال روستاییان در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ حدود ۲۵ درصد رشد داشته که نشان از موفقیت طرح اشتغال روستایی است.

شناسایی ۲۵ هزار روستا در جهت شکوفایی اقتصادی طبق برنامه ششم توسعه

رزم‌جو با اشاره به اینکه بر اساس برنامه ششم اقتصادی باید ۲۵ هزار روستا در جهت شکوفایی اقتصادی شناسایی شوند گفت: از این تعداد سهمیه هر استان مشخص‌شده و سالانه نیازمند شناسایی ۵ هزار روستا هستیم که باید این کار در دستور کار باشد.

با توجه به اینکه حجمی از این طرح به دستگاه های حمایتی اختصاص یافته است، می توان گفت این طرح فرصتی است تا این دستگاه ها بتوانند مددجویان خود را به سمت اشتغالی پایدار سوق دهند تا بسیاری از مشکلات از این طریق مدیریت شود. البته این نیازمند تعریف طرح های دارای منطق و بازده اقتصادی است تا بانک ها نیز بتوانند حمایت لازم را از این دست طرح ها به عمل آورند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی:

اعتبار ۳۱۳ میلیارد تومانی تسهیلات اشتغال روستایی در استان مرکزی/ سهم ۹۱ میلیاردی نهادهای حمایتی از کل اعتبارات اشتغال روستایی

محمدتقی آبایی مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ در رابطه با تسهیلات اشتغال پایدار در مناطق روستایی استان مرکزی و سهم نهادهای حمایتی از آن گفت: ۳۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان مجموع اعتبارات تسهیلات اشتغال روستایی استان است که از این رقم ۹۱ میلیارد مربوط به سه دستگاه حمایتی کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی و بنیاد شهید و امور ایثار گران و ۲۲۱ میلیارد تومان نیز مربوط به سایر اقشار است.

آبایی افزود: تا ابتدای خردادماه بنا بر گزارش بانک‌های عامل، ۲۸۰ میلیارد تومان از مبلغ در نظر گرفته‌شده تخصیص پیداکرده است که از این رقم ۷۰ میلیارد تومان آن مربوط به دستگاه‌های حمایتی و ۲۱۰ میلیارد مربوط به بخش سایر و مجموعاً ۳۲ میلیارد تومان هنوز به استان مرکزی تخصیص پیدا نکرده است که انتظار داریم بانک‌های عامل این مهم را پیگیری کنند تا در آینده‌ای نزدیک این رقم کامل شود.

وی عنوان کرد: تا به امروز ۱۹۴۳ متقاضی داشتیم که جهت دریافت ۳۵۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بانک‌های عامل معرفی شدند که ۴۸۳۶ فرصت شغلی در مناطق روستایی و عشایری ایجاد می‌کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: از ۱۹۴۳ طرح ارائه‌شده ۵۰۷ طرح در بانک‌های عامل با رقم ۱۳۵ میلیارد تومان در حال بررسی است و ۱۴۳۶ طرح نیز با رقم ۲۱۷ میلیارد تومان در بانک‌های عامل مصوب شده است. از این رقم تصویبی ۱۴۴۲ طرح با رقم ۱۷۸ میلیارد تومان منجر به عقد قرارداد در بانک‌ها شده است. ۱۲۹۹ طرح هم با رقم ۱۵۵ میلیارد تومان تسهیلات را دریافت کرده‌اند که پیش‌بینی می‌کنیم ۲۷۳۹ فرصت شغلی جدید در روستاها و مناطق عشایری استان مرکزی ایجاد شود.

وی بیان کرد: نسبت به‌کل رقم ۳۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، ۵۰ درصد تسهیلات تا به امروز جذب و ۵۰ درصد دیگر هم مانده است که بخش زیادی از تسهیلات مانده مربوط به دستگاه‌های حمایتی است.

آبایی ضمن بیان اینکه از ۱۹۴۳ طرحی که تا به امروز ارائه شده ۹۰۳ طرح مربوط به دستگاه های حمایتی است تصریح کرد: درخواست دستگاه های حمایتی ۴۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده ولی پرداختی که در بانکهای عامل صورت گرفته به ۳۹۸ متقاضی دستگاه های حمایتی مبلغ ۱۴ میلیارد تومان بوده است. تفاوت پرداخت شده با اصل تخصیص یافته ۷۸ میلیارد تومان است که به همین دلیل مبلغ زیادی بلوکه شده است. در صددیم که در صورت موافقت، تسهیلات بخش دستگاه های حمایتی را شناور کنیم زیرا در بخش سایر، متقاضیان زیادی داریم که در بانک های عامل مانده اند و بانکهای عامل امکان پرداخت ندارند. در صورت شناور شدن می توان از این پول بلوکه شده به بخش سایر انتقال داد.

وی ضمن اشاره به اینکه طبق آمار ۵۵ طرح از طرف بهزیستی به بانک ها معرفی شده است عنوان کرد: در بحث کمیته امداد امام خمینی (ره) خوشبختانه عملکرد خیلی بهتر است که ۸۱۴ طرح معرفی شده و ۳۷۲ طرح به مبلغ ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان پرداختی بوده است.

مدیر کل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سهم بنیاد شهید از این مبلغ را ۱۵ میلیارد تومان دانست و اظهار کرد: ۳۴ طرح با رقم ۱۰میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از طرف بنیاد شهید ارائه شده و از این تعداد ۱۶ طرح با رقم ۹ میلیارد تومان در دست بررسی و ۱۸ طرح با رقم ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان مصوبه داریم و قرار داد ۱۷ طرح هم با رقم ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان منعقد شده و ۱۶ طرح هم با رقم ۱ میلیارد و ۱۵۷ میلیون تومان پرداخت شده است.

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که این طرح با خود به یدک می‌کشد بررسی طرح‌ها در مرکز است. به این معنا که طرح‌ها بالأخص طرح‌های نهادهای حمایتی برای بررسی باید به مرکز منتقل شوند و پس از تائید مرکز است که می‌توان ادامه مسیر را طی کرد که همین خود باعث افزایش رفت‌وآمدهای اداری و طولانی شدن پروسه حمایت می‌شود و آسیب‌هایی را به همراه دارد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی:

تمرکززدایی از مرکز نیرومحرکه‌ای برای اشتغال روستایی

سید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: از وزیر تعاون کار، تعاون و رفاه اجتماعی انتظار داریم که در راستای تمرکززدایی، اختیارات کارگروه‌های استان را در موضوع طرح اشتغال پایدار روستایی بیشتر کنند تا نیاز نباشد برای هر کاری دستورالعمل و بخشنامه از مرکز بیاید. برای مثال جهت ۹۲ میلیاردی که برای دستگاه‌های حمایتی یعنی بهزیستی، کمیته امداد و بنیاد شهید در نظر گرفته‌شده باید مرکز آن را تائید کند و این ایراد دارد.

مقدسی ادامه داد: درمجموع اگر برای تصمیم‌گیری به استان‌ها اعتماد شود که بتوانند با توجه به ظرفیت و پتانسیل خود، خودشان تصمیم بگیرند و سهم هر بخشی در استان را خودشان تعیین کنند، اشتغال روستایی کمی پایدار می‌شود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی به موضوع جذب منابع اشتغال روستایی پرداخت و عنوان کرد: وزارت کار برای ۵۰ میلیون تومان به استان اعتماد نمی‌کند و طرح باید به تهران ارسال شود. بارها گفته‌ایم و تذکر داده‌ایم که امور نباید در مرکز متمرکز شود و دولت باید استان‌ها را باور داشته باشد چراکه استانداران توان انجام کار دولت در استان‌ها رادارند.

به گزارش دیارآفتاب؛ در کل باید گفت افزایش چنین طرح‌هایی با کاهش هر چه بیشتر نقاط ضعف‌های آن و توجه به مسائلی چون آموزش و سوق دادن مشاغل به سمت مشاغل استارت آپی و به‌روز می‌تواند در راستای ظهور و بروز پتانسیل‌های نهفته در روستاها کمک‌کننده باشد و از بسیاری مشکلات فرهنگی و اجتماعی و هزینه‌تراشی‌های درمانی برای دولت جلوگیری کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ 18 تیر 1398 ، کدخبر: 1501876 ، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین