پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۸۹۶۰
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶
گازرسانی به روستاها در سطح وسیع و گسترده، توسعه خدمات آبرسانی، ارتقای شاخص‌های ارتباطی، اجرای طرح‌های هادی و افزایش توجه در حوزه برق و راه از جمله مهم‌ترین اقدامات دولت در مناطق روستایی بود و طرح اشتغال پایدار روستایی نیز به عنوان مکملی برای توسعه روستایی در دولت تدبیر و امید مطرح و اجرا شد.
شعار سال : روستاییان با توجه به نقشی که در امر تولید دارند، همواره مورد توجه دولت‌های مختلف قرار می‌گیرند اما دولت تدبیر و امید، طلسم توسعه روستایی در بسیاری از بخش‌ها را شکسته و بارقه امید را در دل روستاییان و مرزنشینان جای جای ایران اسلامی از جمله آذربایجان‌غربی روشن کرده است.

علاوه بر شهرهای محرومی چون چالدران و تکاب، بخش وسیعی از روستاهای این استان مرزی از محرومیت رنج می‌برد و همین معضل زمینه مهاجرت روستاییان به شهرهای کوچک و بزرگ استان، شهرهای استان‌های همجوار و حتی مرکز کشور را طی سال‌های گذشته فراهم کرده است اما با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، یکی از رویکردهای اصلی توسعه کشور به توسعه روستایی معطوف شد و روستاییان در برنامه‌ریزی دولتمردان به اصطلاح «برجسته» شدند و زمینه برای بهبود وضعیت آنان به‌ویژه در حوزه معیشت، رفاه و خدمات زیرساختی هموار شد.

از آنجایی که مهمترین کار دولت‌ها، توسعه زیرساختی برای توسعه بخش‌های مختلف است، این امر طی ۶ سال گذشته فعالیت دولت تدبیر و امید در عمل به کار گرفته شد تا روستاها از حالت خمودی بیرون بیاید و مسیر پیشرفت را طی کند.

گازرسانی به روستاها در سطح وسیع و گسترده، توسعه خدمات آبرسانی، ارتقای شاخص‌های ارتباطی، اجرای طرح‌های هادی و افزایش توجه در حوزه برق و راه از جمله مهم‌ترین اقدامات دولت در این مناطق بود و طرح اشتغال پایدار روستایی نیز به عنوان مکملی برای توسعه روستایی در دولت تدبیر و امید مطرح و اجرا شد.

استاندار آذربایجان‌غربی در خصوص توسعه روستاهای استان معتقد است که روستاهای استان ظرفیت بی‌نظیری در اقتصاد و اشتغال دارد و استفاده از این ظرفیت‌ها در جهت رونق اقتصادی استان ضروری است؛ امری با جدیت در دستور کار مسوولان قرار دارد.

محمدمهدی شهریاری افزود: بیش از سه‌هزار روستا در استان وجود دارد که هر کدام ظرفیت‌های خاص خود را دارد و استفاده از این ظرفیت‌ها در بخش‌های مختلفی مثل کشاورزی، دامپروری، زنبورداری و صنایع‌دستی می‌تواند رونق اقتصاد و اشتغال در آذربایجان‌غربی را رقم بزند.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی در سال‌های گذشته به دلایل مختلف در بسیاری از شاخص‌های توسعه‌ای از میانگین کشوری پایین بوده، گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر با حمایت‌های ویژه دولت تدبیر و امید و پیگیری‌های انجام شده توانستیم شاخص‌های توسعه‌ای استان را در برخی از بخش‌ها از جمله بهداشت و درمان، گازرسانی، تامین آب شرب سالم بهداشتی در روستاها ارتقا دهیم.

وی با اشاره به اختصاص چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به استان در مرحله نخست طرح اشتغال پایدار روستایی گفت: با این آمار آذربایجان‌غربی رتبه‌های برتر را در این بخش به خود اختصاص داده اما افزایش پرداخت تسهیلات نیازمند مساعدت مسئولان است.

با توجه به تاکید مقام عالی استان برای توسعه روستاها در ۲ سال گذشته، بسیاری از دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان نیز برنامه‌های توسعه‌ای خود را برای این مناطق طرح‌ریزی کرده‌اند که بخش قابل‌توجهی از آن‌ها در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان‌غربی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: همزمان با هفته دولت امسال ۴۹ طرح‌ در حوزه آب روستایی در استان به بهره‌برداری می‌رسد.

علیرضا رضوی افزود: برای بهره‌برداری از این طرح‌ها که در شهرستان‌های ارومیه، خوی، بوکان، چالدران، تکاب، شوط، سردشت، ماکو، میاندوآب و مهاباد افتتاح خواهد شد، ۱۰۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.

وی اضافه کرد: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۱۰ هزار و ۳۹۶ خانوار روستایی با ۴۰ هزار و ۳۲۹ نفر جمعیت از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار می‌شوند.

وی بیان کرد: در هفته دولت امسال همچنین عملیات اجرایی مجتمع‌های ۱۶۵ روستایی بوکان و ۱۶ روستایی چالدران، تامین آب آشامیدنی مجتمع «تپی» و «حصار» در بوکان، تامین آب آشامیدنی روستای «ملحم» و «کنگرلوی» سلماس و طرح تامین آب آشامیدنی روستای «عبداله‌کرده» مهاباد آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان‌غربی ادامه داد: برای اجرای این طرح‌ها ۲ هزار و ۵۶۵ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی، استانی و مشارکت بنیاد علوی پیش‌بینی شده‌ است.

رضوی گفت: با اتمام عملیات اجرایی و بهره‌برداری از این طرح‌ها، ۱۹ هزار و ۱۳۹ خانوار روستایی با ۸۲ هزار و ۸۱۵ نفر جمعیت از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار خواهند شد.

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی هم گفت: همزمان با هفته دولت ۴۹ روستای استان با چهار هزار و ۷۷۶ خانوار جمعیت از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند می‌شود.

علیرضا شیخی افزود: با بهره‌برداری از عملیات گازرسانی به این روستاها، ضریب نفوذ گاز طبیعی در بین خانوارهای روستایی استان به ۶۸ درصد خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در قالب این طرح‌ها بیش از ۴۹۵ کیلومتر شبکه گاز طبیعی اجرا شده، افزود: بیش از ۴۶ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای آن‌ها هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی با اشاره به کلنگ‌زنی طرح‌های گازرسانی طی هفته دولت، افزود: عملیات گازرسانی به ۳۴ روستا با ۲ هزار و ۳۰۸ خانوار و همچنین گازرسانی به ۱۶۳ مورد از صنایع موجود در استان از جمله مهمترین آنهاست.

وی اضافه کرد: با بهره‌برداری از طرح‌هایی که عملیات اجرایی آن‌ها با حدود ۸۵ میلیارد تومان اعتبار در این هفته شروع می‌شود، میزان برخورداری خانوارهای روستایی استان از گاز طبیعی به بالای ۸۰ درصد ارتقا می‌یابد.

وی بیان کرد: بهره‌برداری از سه پروژه گازرسانی روستایی و صنعتی سردشت، گازرسانی به ۶ روستای چایپاره، بهره‌برداری از ۲ طرح گازرسانی روستایی و صنعتی در شوط و نیز گازرسانی به یک روستا و کلنگ‌زنی طرح گازرسانی صنعتی در ماکو از برنامه‌های شرکت گاز آذربایجان‌غربی همزمان با گرامیداشت هفته دولت به شمار می‌رود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی هم در گفت و گو با بیان اینکه ۱۰ طرح عمرانی با ۱۸۲ میلیارد ریال طی هفته دولت در این استان به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: بخش عمده این طرح ها مربوط به توسعه راه‌های روستایی است.

ابراهیم مبارک‌قدم اظهار داشت: بهسازی و آسفالت مسیر روستایی خوراسب در ارومیه به طول سه کیلومتر با ۱۲ میلیارد ریال هزینه، بهسازی و آسفالت مسیر روستایی سه راهی کهریز – کاسب به طول ۵۰۰ متر با عرض هشت متر با چهار میلیارد ریال هزینه، بهسازی و آسفالت محور روستایی بستک‌آباد به طول ۱.۸ کیلومتر با ۱۰ میلیارد ریال هزینه و بهسازی و آسفالت مسیر روستایی داراب – دلزی به طول ۶.۵ کیلومتر و با ۱۵ میلیارد ریال هزینه از جمله طرح‌های افتتاحی این اداره‌کل طی هفته دولت است.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی طرح‌های اداره‌کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی نیز گفت: بهسازی و آسفالت مسیر ارتباطی روستایی بارون – شاهگلن در چالدران به طول چهار کیلومتر، رنگلان علیا و سفلی در شهرستان چایپاره به طول ۱.۲ کیلومتر، محور روستایی گنبد به طول چهار کیلومتر در خوی و گندوک‌علا در ارومیه به طول ۵۰۰ متر از جمله این طرح‌هاست.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: برای طرح‌های کلنگ‌زنی این سازمان ۴۵ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده و برای ۵۴ نفر اشتغال‌ ایجاد می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی هم از توجه ویژه به حوزه راه روستایی در این اداره‌کل خبر داد و افزود: همزمان با هفته دولت امسال، ۴۹۱ میلیارد ریال طرح راهداری در ۱۳ شهرستان استان به بهره‌برداری می‌رسد که بخش عمده آن به راه روستایی اختصاص دارد.

ارسلان شکری افزود: احداث پل هاشم‌آباد با ۱۲ میلیارد ریال هزینه و بهسازی، ساماندهی، آسفالت، روکش و لکه‌گیری مسیرهای روستایی در ۱۳ شهرستان ارومیه، خوی، پلدشت، تکاب، شوط، ماکو، میاندوآب، نقده، سلماس، پیرانشهر، سردشت، اشنویه و چالدران از جمله این طرح هاست.

به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی نیز ۳۱ طرح هادی و آسفالت مشارکتی نیز همزمان با هفته دولت در روستاهای استان بهره‌برداری می شود.

محمود بدلی در این خصوص گفت: این طرح‌ها با با ۱۳۰ میلیارد ریال هزینه در ۳۱ روستای آذربایجان‌غربی اجرا شده است.

وی ادامه داد: طرح هادی روستایی از جمله اقدامات مؤثر دولت در توسعه و عمران زیربنایی روستاها و کاهش مهاجرت به شهرهاست که این طرح با تلاش مسوولان مرتبط، در ۵۸۶ روستای این استان اجرایی شده است.

وی اظهار داشت: اجرای سنگ فرش و آسفالت، احداث پیاده‌راه و اصلاح شبکه معابر، احداث سیل بند، آماده سازی اراضی پیش‌بینی شده برای گسترش روستا و تکمیل شبکه دفع فاضلاب از اقداماتی است که در قالب طرح هادی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار انجام می‌شود.

البته پیش از هفته دولت نیز خبرهای بسیار خوبی در حوزه توسعه روستایی در آذربایجان غربی منتشر شد که می‌تواند نقطه قوتی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای بیشتر در این مناطق باشد.

پوشش ۴۰۰ هزار نفری اینترنت پرسرعت در روستاهای آذربایجان‌غربی که نزدیک به ۴۰ درصد کل جمعیت روستایی استان را شامل می‌شود از جمله این اخبار بود که مدیر مخابرات استان آن را مطرح کرد.

چنگیز نوری افزود: با اجرای طرح‌های توسعه زیرساختی، بیش از یک‌هزار و ۱۰۰ سایت روستایی از سیستم آنالوگ و قدیمی به سیستم پیشرفته همراه‌ اول ارتقا یافته که این امر علاوه بر توسعه خدمات اینترنتی در افزایش کیفیت تماس‌ها نیز اثرگذار بوده‌ است.

به هر حال با همه اقدامات انجام شده، جای کار بسیاری در راستای توسعه روستاها در آذربایجان‌غربی وجود دارد که امیدها برای برداشتن گام‌های بلند در این خصوص در دولت تدبیر و امید بسیار زیاد بوده و آینده‌ای روشن برای روستاها در سایه این فعالیت‌ها ترسیم شده است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:2شهریور1398،کد خبر:83448706،www.irna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین