شعار سال: هر چند او یک دیپلمات است اما تجربه تلخ برجام در دادن امتیازات فراوان یک طرفه قدری کیاست دیپلماتهای کشور را دچار خدشه کرده است.
محمد مهدی شهریاری اگر چه یک دیپلمات بلند پایه نبوده است و بالاترین مقام وی سرکنسولی جمهوری اسلامی ایران در فرانکفورت آلمان میباشد، به لحاظ تجربه کار اجرایی در داخل کشور تجربه چندان قابل ذکری ندارد، دوره چهار ساله نمایندگی مجلس شورای اسلامی نیز به نظر به اندازهای کافی نیست تا از تجربیات آن دوران بتوان در مسند والیگری استانی با حساسیت آذربایجان غربی استفاده کرد.
غیربومی بودن شهریاری سومین نکتهای است که پیشبینی میشود انتصابات وی را دچار چالش اساسی کند که بیشتر به این مقوله نگاهی خواهد شد.
* سکانس اول معاونین استاندار یا کانون بازنشستگان
اولین رویارویی شهریاری در مدیریت استانی چالش پیش رو با معاونین فعلی استانداری است، همچنان که خود قربانعلی سعادت، استاندار پیشین به تبع کابینه دولتهای یازدهم و دوازدهم جزو جامعه سالمندان کشور هستند، سه معاون اصلی استانداری نیز یک تناسب سنی با مسئولین دولت تدبیر و امید داشته و در حال طی کردن چهارمین دهه خدمتی خود هستند.
دریافت حقوق نزدیک به 50 میلیون ریال با مزایای ماهانه بیش از 40 میلیون ریال به اضافه حقوق بازنشستگی نه تنها عامل مثبتی برای خدمت بیشتر معاونین استاندار نیست بلکه بیشتر شبیه یک گذران برای تعطیلات به سبک آمریکایی در سواحل آرام و گرم هاوایی میباشد.
ادامه همکاری یا تغییر هر یک از این سه ضلع مدیریت استان یک تصمیم مهم برای استاندار جدید محسوب میشود.
*سکانس دوم، میراث خواران سیاسی دولت تدبیر
دولت تدبیر و امید برخلاف دولتهای قبلی در آذربایجان غربی از چندین طیف و جریان سیاسی مدعی میراث خواری دارد که پاسخ به هر یک از این افراد به کارگیری سیاستی را میطلبد که علاوه بر حفظ آرامش سیاسی موجود در استان سبب ایجاد جنگ قدرت بین سیاسیون نگردد.
*سکانس سوم، رویارویی یا تعامل با نمایندگان
علی رغم تجربه کم شهریاری در نمایندگی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مردم آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی اغلب جزو نمایندگان کهنه کار هستند، در بین این نمایندگان افرادی چون محبینیا نماینده میاندوآب، قاضی پور نماینده ارومیه، خضری نماینده سردشت، محمودزاده نماینده مهاباد، عثمانی نماینده بوکان تجربه چندین برابری نسبت به استاندار جدید در مجلس شورای اسلامی دارند در کنار این تجربه بومی بودن و احاطه داشتن به مسایل استان برگ برنده دیگر نمایندگان آذربایجان غربی در مقابل شهریاری خواهد بود. نحوه تعامل با این نمایندگان یکی دیگر از چالشهای اساسی استاندار جدید در مدیریت عالی آذربایجان غربی است.
تمایل نمایندگان در انتخاب مسئولین محلی و استانی سازمانهای دولتی و تلاش برای جذب بودجه بیشتر به حوزه انتخابیه خود از جمله تهدیدات برهم زننده آرامش سیاسی استان است.
* سناریوهای پیشروی استاندار جدید
اما در مقابل استاندار جدید سناریوهایی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره میشود.
سناریو اول دست زدن به تغییرات گسترده است که از ساختمان استانداری شروع شده و فرمانداریها را تحت تأثیر قرار دهد که البته باید موارد ذیل مدنظر قرار گیرد، هر تغییر صرفا در راستای بهبود شرایط فعلی قابل قبول است از جمله مواردی که میتواند وضعیت فعلی آذربایجان غربی را بهبود بخشد جوانگرایی در مدیریت استان است که حتما باید شرایطی را فراموش نکرد، کارآمدی فرد انتخاب شده در کنار جوانگرایی امری ضروری است به علاوه آن، همزمان با جوان بودن داشتن تجربه نیز حیاتی است.
البته شهریاری در ایجاد تغییرات نباید اسیر مشاورههای نادرست برخی سیاسیون قرار گیرد که مترصد یافتن فرصتی جهت جولان دادن در عرصه سیاسی استان و گرفتن انتقام هستند.
انتخاب مدیران براساس گرایشات سیاسی نیز یکی از دامهای انتصابهای پیش روی مدیریت عالی استان است یکی از نکات قابل دفاع از کارنامه عملکردی استاندار پیشین حفظ برخی از مدیران دولتهای گذشته و عدم دخالت بیش از حد در انتخاب مدیران دستگاههای مختلف بود؛ اما این عدم دخالت در مدیریت جدید نباید به منزله ایجاد حاشیه امن برای مدیرانی باشد که عملکرد نامناسبی داشتهاند.
سناریو بعدی استفاده از مدیران غیربومی مثل خود استاندار جدید است نسخهای که در خصوص اکثر سازمانها تا کنون جوابگو نبوده است.
رکود حاکم بر اداره کل راه وشهرسازی آذربایجان غربی یکی از تبعات انتخاب مدیر غیربومی است که از عمده دلایل آن عدم آشنایی مدیران غیربومی با دغدغههای مردم و اولویتهای کاری ضروری استان است؛ باید خاطرنشان کرد که سیاست اتوبوسی در انتخاب مدیران در راستای صرفا اداره کردن موقت سازمانها خواهد بود و مدیریت در راستای توسعه پایدار مغفول خواهد ماند.
سناریو سوم ادامه فعالیت بدون اعمال تغییرات است که بیشتر برای شهریاری تجربهای از یک ییلاق تفریحی در منطقه کوهستانی آذربایجان غربی را خواهد داشت و مردم آذربایجان غربی را که چهار سال در انتظار ایجاد تغییرات مثبت بودهاند را ناچار به امیدواری به تغییرات در سال 1400 خواهد کرد.
قطعا استاندار جدید با مطالعه وضعیت آذربایجان غربی در خواهد یافت که طرحهای چند ده ساله استان جزو میراث تاریخی نبوده و اصولا باید این طرحها به اتمام رسیده و در خدمت مردم این دیار باشند، رتبههای پائین آذربایجان غربی در شاخصهای آموزش و پرورش، توسعه روستایی، درآمد سرانه؛ بهره نبردن از زیرساختهای مناسب حمل و نقل و گمرکی از جمله حوزههایی است که نیازمند توجه جدی است.
با تمام این اوصاف باید منتظر نشست تا عملکرد و نتایج تصمیمات این اجارهنشین کاخ استانداری آذربایجان غربی را تماشا کرد.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 22 مهر 96، کد مطلب: 13960722001841:www.azarbaijan-gharbi.farsnews.com