پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۰۶۳۶۷
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۵
این روزها، روزهای پردغدغه‌ای برای وزیر آموزش و پرورش است.از یک سو مخالفان دولت دوباره موضوع 2030 را بر سر زبان‌ها آورده‌اند و سید محمد بطحایی را متهم می‌کنند که برنامه‌های مدیرانش بر اساس سند 2030 است و در سوی دیگر کمبود بودجه وزارتخانه است که به خاطر نبود منابع مالی، هنوز بخشی از معوقات معلمان حق التدریس و طرح خرید خدمت پرداخت نشده است. همین موضوع البته نارضایتی‌های را هم بوجود آورده است.

شعار سال: معلم‌ها همچنان چشم انتظار نظام رتبه بندی هستند ؛ طرحی که ماه‌ها در دولت است و در نوبت تصویب قرار دارد.این روزها البته منتقدان وزارت آموزش و پرورش هم به برخی از عزل و نصب‌ها واکنش نشان دادند و اعلام کردند برخی از انتصابات وزارتخانه را به حاشیه کشانده است. با این همه به فصل ثبت نام دانش‌آموزان هم نزدیک می‌شویم و بسیاری از خانواده‌ها از این آشفته بازار گرانی‌های مدارس غیردولتی گله دارند. اینها همچنین موضوعات مورد بحث وزیر آموزش و پرورش هم بود. سید محمد بطحایی از نظارت بر شهریه مدارس غیردولتی، آزادی معلمان بازداشتی، اجرای طرح رتبه بندی معلمان خبر داد و تأکید کرد: برای دریافت ۵۵ هزار مجوز جذب از طریق ماده ۲۸ و دوره‌های چهارساله در حال رایزنی هستیم.

وزیر آموزش و پرورش دیروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته معلم برگزار شد با اعلام این‌که دو نفر از معلمان همچنان در بازداشت هستند اعلام کرد: تمام دغدغه‌های معلمان در تجمع چند روز پیش، مربوط به آموزش و پرورش است. معلم اعتراض می‌کند و می‌گوید وضع امکانات مدارس خراب است و تجهیزات لازم را ندارم و باید آن را به من برسانید، اما شرایط کشور همانند سال ۹۶ است و باید آن را درک کرد. وقتی در خیابان جمع می‌شوند ده‌ها آدم شر که دغدغه معلم‌ را ندارند در کنار معلم قرار می‌گیرند و مطالبی را بیان می‌کنند که اصلاً دغدغه معلم نیست و با مصالح کشور نیز همخوانی ندارد. شرایط کشور در حال حاضر خاص است و دشمن پشت دیوارهای خانه ما آمده و در چنین شرایط ملتهبی باید هوشمندانه‌تر مشکلات و خواسته‌های خود را بیان کنیم.

بطحایی افزود: به من گزارش دادند که در برخی شهرها همکاران بازداشت شده آزاد شدند اما در یک شهر دو نفر هنوز بازداشت هستند و به صورت مستمر در حال پیگیری برای آزادی آنها هستیم تا به جمع خانواده برگردند اما از همکارانم می‌خواهم با بصیرت بیشتری این کار را انجام دهند و اجازه سوءاستفاده به متخلفان را ندهند.

وی درباره برخی انتصابات در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: کاملاً در جریان بازخوردهای افکار عمومی هستم و از رئیس سازمان خواستم در تغییرات پیشینه افرادی که منصوب می‌شوند منتشر شود چون افکار عمومی با پیش فرض غلط این افراد را بررسی می‌کنند و اگر پیشینه آنها منتشر شود افکار عمومی قانع می‌شود. البته توضیح بنده به این معنا نیست که در انتصابات خطا انجام نمی‌شود و نامه 60 نفر از اساتید علوم تربیتی را که نگران بودند دیدم.

وزیر آموزش و پرورش درباره سند ۲۰۳۰ گفت: حساسیت روی سند فقط به خاطر محتوای آن نیست، بلکه هدف اصلی آن تغییر هویت ایرانی ـ اسلامی ماست و حساسیت ما از این منظر است. اجرای سند در آموزش و پرورش کاملاً باید متوقف شود چه به نام سند باشد و چه بخواهد منویات آن را بدون نام بردن از سند اجرا کند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: درست است که 2030 به عدالت آموزشی اشاره کرده است اما همین موضوع را در سند تحول داریم. ما این حرف‌ها را جلوتر از 2030 زده‌ایم. اگر در جاهایی اشتراک مفهوم میان اسناد بالادستی ما با سند 2030 است نمی‌توانیم اهداف متعالی را کنار بگذاریم چون 2030 گفته است نباید سیاست‌های ما را منتسب به این سند کنند.بطحایی درباره تأخیرهای مکرر در اجرای رتبه بندی معلمان گفت: هیچ وقت وعده توخالی به همکارانم ندادم اما درباره رتبه بندی باید بگویم که در شهریور ۹۷ پیشنهاد ما به دولت ارسال و آماده طرح در دولت شد. بهمن ماه به دولت آمد اما در آن زمان مباحث بودجه‌ای لایحه باید بازنگری می‌شد که مجالی برای طرح آن فراهم نشد. متأسفانه بعد از آن هم جریان سیل پیش آمد و دستور جلسات را تحت‌الشعاع قرار داد اما همچنان رتبه‌بندی در دستور کار دولت است. شرایط اقتصادی که سال ۹۸ بر کشور دارد حاکم می‌شود همه بر اجرای رتبه بندی تأثیرگذار خواهد بود اما بودجه‌ای پیش‌بینی شده که می‌توانیم رتبه بندی را شروع کنیم و بعد سیر تکمیلی خود را طی کند.

وزیر آموزش و پرورش درباره انتقادات روز گذشته رئیس جمهوری مبنی بر ضعف دانش‌آموزان در زبان عربی و انگلیسی و ناتوانی آنها از انجام مکالمات ابتدایی زبان گفت: اشاره رئیس جمهوری نه فقط زبان انگلیسی بلکه زبان عربی هم بود و این‌که آموزش طوری است که دانش‌آموز در سطح مکالمه دو جمله عربی هم نمی‌تواند صحبت کند. همچنین آموزش زبان را باید از انحصار خارج کنیم. این از اهداف ماست که نتوانستیم موفق شویم و تأسف ما برای الآن نیست.

بطحایی درباره زمان برگزاری آزمون استخدامی سال ۹۸ گفت: برای دریافت ۵۵ هزار مجوز جذب از طریق ماده ۲۸ و دوره‌های چهارساله در حال رایزنی هستیم اما این‌که روی چند مجوز به توافق برسیم را نمی‌دانیم، اما جلسات شروع شده و نتیجه به‌زودی اعلام می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برای شهریه مدارس غیردولتی سامانه‌های نظارتی را تقویت می‌کنیم و نگاه واقع‌بینانه به همکارانمان داریم تا 10 یا 20مدرسه آبروی سایر مدارس غیردولتی را نبرند، تیم‌های نظارتی تقویت می‌شوند و اجازه عرض‌اندام نمی‌دهیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران ، تاریخ انتشار 16اردیبهشت 98، کد خبر: 510443، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین