پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۷۵۴۸
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۸
استاندار اسبق اصفهان گفت: در حال حاضر چاره حل مسائل استان‌هایمان تقسیم استان‌ها نیست، اتفاقاً ما مدل مدیریت استان را باید به سمتی ببریم که استان‌ها را به صورت ایالتی اداره کنیم.

شعارسال: استاندار اسبق اصفهان گفت: در حال حاضر چاره حل مسائل استان‌هایمان تقسیم استان‌ها نیست، اتفاقاً ما مدل مدیریت استان را باید به سمتی ببریم که استان‌ها را به صورت ایالتی اداره کنیم.

سید محمود حسینی ، در خصوص مطرح کردن مباحثی چون تقسیم استان‌ها به خصوص بحث جدید تقسیم استان اصفهان، اظهار کرد: مطرح کردن مباحثی چون تقسیم استان‌ها چه اصفهان یا هر کجای دیگری معمولاً مصرف انتخاباتی دارد و هیچ پشتوانه کارشناسی یا بنیان اندیشه‌ای ندارد. استان‌ها از قدیم بر اساس حوضه آبریز تعیین می‌شدند. برای همین در دوره رضا شاه کشور دارای 10 استان بود و در کتاب‌های دوران ابتدایی و دبیرستان جغرافیایی که می‌خواندیم 10 استان وجود داشت.

وی افزود: برخی از قسمت‌ها به عنوان فرمانداری کل مشخص و سپس به استان تبدیل شدند. کاشان از قدیم جز استان‌های مختلفی بود، یک مدت بخشی از استان تهران، سپس بخشی از استان مرکزی و بعد به استان اصفهان محلق شد. اینکه تقسیم استان‌ها دارای راهبرد یا تفکری از پیش تعیین شده باشد اینگونه نیست و معمولاً نوعی درخواست تقسیم در مناطق مختلف شکل گرفته است. این تصور برخواسته از این است که اگر منطقه آنها از بخش به شهرستان و از شهرستان به استان بدل شود بیشتر رسیدگی می‌شود و بیشتر امکانات به وجود می‌آید که این موضوع تصور اشتباه و غلطی است و فقط ادارات و دستگاه ایجاد می‌شوند که آن هم برای خود آن مردم هزینه زا است و فقط حس استقلال ایجاد می‌شود و نه خود استقلال.

نزدیک انتخابات تقسیم استان‌ها مطرح می‌شود

استاندار اسبق اصفهان ادامه داد: اگر این چنین درخواست‌ها اجابت شود هر روز باید یک بخشی از یک استان جدا شود. مخصوصاً زمانی که نزدیک انتخابات می‌شود و یا در فصل جمع آوری آرا قول‌هایی که کاندیداها می‌دهند و نمایندگانی که برای دور بعد می‌خواهند انتخاب شوند چنین نویدهایی را می‌دهند و کاشان از این قرار است.

حسینی تصریح کرد: در استان اصفهان مناطقی مثل خور و بیابانک و برخی از این دست شهرستان‌ها آمادگی جدایی از اصفهان را ندارند. آن‌ها نام استان را اصفهان شمالی گذاشتند تا آنهایی که توانایی جدا شدن از استان اصفهان را ندارند ساکت باشند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر شهرستان کاشان با طرح انتقال آب که از زاینده‌رود انجام شده است، حجم قابل توجهی از زاینده‌رود را از طریق تونل گلاب پایین دست سد زاینده رود در اختیار دارد و در آینده هم حجم بیشتری منتقل می‌شود و منفعت خود را از اصفهان برده‌اند. این بحث‌های جداسازی نه رویکردی ملی و نه رویکردی علمی دارد.

استان‌های کشور باید ایالتی اداره شوند

استاندار اسبق اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر چاره حل مسائل استان‌هایمان تقسیم استان‌ها نیست، اتفاقاً ما مدل مدیریت استان را باید به سمتی ببریم که استان‌ها را به صورت ایالتی اداره کنیم. یعنی باید همان 10 ایالت کشور را داشته باشیم و هر ایالت مرکب از چند استان باشد. هر ایالت باید یک والی داشته که این والی‌ها در هیئت دولت حضور داشته باشند و آنها به عنوان هماهنگ کننده این استان‌ها در نظر گرفته شوند و در خصوص توسعه با یکدیگر همسو بوده و همکاری کنند.

حسینی ادامه داد: متاسفانه امروز عده‌ای به دنبال استان‌های کوچک کوچک هستند که رقابت با استان‌های همسایه را در دستور کار قرار دهند. این موضوع جدی است و همین اتفاقات کشور را دستخوش مخاطره قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: از قدیم ایرانی‌ها با اینکه با فرهنگ‌ها، مناطق مختلف و مذاهب مختلف بوده‌اند، اما همزیستی تنگاتنگی با یکدیگر داشته‌اند، اینکه عده‌ای بردشمنی استان‌ها با یکدیگر دامن می‌زنند و اختلاف ایجاد می‌کنند باید با آن برخورد شود.

نظام مدیریت و اجرایی کشور تضعیف شده است

استاندار اسبق اصفهان تصریح کرد: مدیریت‌های خود را باید اصلاح کنیم. اما اینکه امروز این موضوع مطرح شده است ارتباطی با استاندار اصفهان یا تغییر مدیریت استان ندارد، کلاً نظام مدیریتی و اجرایی در کل کشور تضعیف شده است و هرکسی به خودش اجازه می‌دهد که ساز جدیدی را کوک کند و این موضوع متاسفانه منجر به این می‌شود که در مجلس مسائل قوم گرایی‌ها تشدید شود. علت همه این موضوعات ضعف در اعمال حاکمیت است و به طور مشخص نیز این موضوع متوجه قوه مجریه است.

دلیلی برای جدا شدن از اصفهان ندارند

حسینی با بیان اینکه کاشان از قدیم به دنبال استان شدن بود، به آنها اعلام شد اگر می‌خواهید استان شوید زیر نظر قم یک استان را تشکیل دهید، اما به دلیل مشکلاتی این موضوع منتفی شد، گفت: حرکت امروز در خصوص تقسیم استان حرکت بی ریشه‌ای است. آن‌ها دلیلی برای استان شدن خود ندارند، می‌گویند اصفهان به ما توجه نمی‌کند این در حالی است که امروز آنها آب از زاینده رود برداشت می‌کنند در حالی که در طول تاریخ آنها در حوضه زاینده‌رود قرار نداشتند، اما اصفهان به دلیل هم استانی بودن اعتراضی نکرده است، آن‌ها هیچ بهانه‌ای از جمله قصور ندارند و شاید دلایل دیگری دارند که بی ریشه است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 24اردیبهشت 1398 ، کدخبر:98022412749 ،www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین