پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۰۸۲۹۶
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
هاشم ذوالفقاری کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار، با اشاره به فروکش کردن جو منفی ناشی از برخی اخبار سیاسی و همچنین بحث راه اندازی بازار متشکل ارزی گفت: به نظر می‌رسد بازار پتانسیل خوبی برای رشد دارد و گروه‌هایی مثل بیمه‌ای ها، پالایشی‌ها و قطعه سازان در آینده چشم انداز خوبی برای سودآوری خواهند داشت.
شعار سال:کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار، با اشاره به فروکش کردن جو منفی ناشی از برخی اخبار سیاسی و همچنین بحث راه اندازی بازار متشکل ارزی گفت: به نظر می‌رسد بازار پتانسیل خوبی برای رشد دارد و گروه‌هایی مثل بیمه‌ای ها، پالایشی‌ها و قطعه سازان در آینده چشم انداز خوبی برای سودآوری خواهند داشت.

هاشم ذوالفقاری در خصوص چشم انداز بازار سرمایه تا فصل مجامع گفت: بر خلاف برخی اظهارنظر‌ها بازار شکننده به نظر نمی‌رسد و هنوز بازار پتانسیل برای رشد وجود دارد.

تحلیلگر ارشد کارگزاری فارابی ادامه داد: البته این رشد شارپی و سریع نخواهد بود، لیکن روند این روز‌های بازار نیز نشان دهنده عدم تمایل به اصلاح تند و عمیق است و در صورت اصلاحی پیش روی نیز، زمانی خواهد بود با توجه به آغاز برگزاری مجامع شرکت‌ها از هفته گذشته که تقریبا تا تیر ماه ادامه خواهد داشت و به نظر می‌رسد بازار و به خصوص شرکت‌هایی که در مجامع سود تقسیم کنند، بعد از مجمع نیز مثبت بازگشایی شده و روند صعودی خود را ادامه خواهند داد.

ذوالفقاری افزود: فکر نمی‌کنم اتفاق عجیب و غریبی رخ دهد که بازار را متأثر سازد و با توجه به آرام شدن جو سیاسی و روند افزایشی دلار نیمایی و همچنین راه اندازی بازار متشکل ارزی و نزدیک شدن قیمت دلار آزاد به نیمایی در حوالی ۱۴ هزار تا ۱۲ هزار تومان، برای شرکت‌های صادرات محور رقم خوبی خواهد بود و بر سودآوری این شرکت‌ها تأثیر خواهد گذاشت.

وی در خصوص گروه بانکی‌ها با بیان اینکه مهم‌ترین عاملی که می‌تواند پتانسیل رشد را در این گروه رقم بزند، بحث تسعیر ارز آن‌ها خواهد بود، ادامه داد: علاوه بر این موضوع، تجدید ارزیابی نیز در بازار بسیار داغ است و گفته می‌شود، شورای نگهبان با همه شرکت‌ها موافقت خواهد کرد، ولی حتی اگر تجدید ارزیابی برای همه شرکت‌ها نیز تصویب نشود، آنچه برای گروه بانکی‌ها به خصوص بانک ملت بسیار مهم بوده، بحث تسعیر ارز آن‌ها خواهد بود و اگر قرار باشد سامانه یکپارچه ارزی تشکیل شود، ارز بانک‌ها با قیمت‌های پایین خریداری نخواهد شد.
 
ذوالفقاری با اشاره به پتاسنیل رشد در گروه پالایشی‌ها و چشم انداز مثبت برای سهم‌های این گروه گفت: این گروه از رشد بازار جا مانده و این عقب ماندگی به خاطر وجود ابهام بوده، چون صورت‌های مالی پالایشی‌ها شفافیت نداشته و این موضوع منجر به آن شده که بازار به آن‌ها توجه نکند، اما واقعیت این است که این پتانسیل در دل این شرکت‌ها وجود داشته و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. به هر حال، کرک اسپرد و نرخ دلار با افزایش همراه بوده و قاعدتا سود ریالی این شرکت‌ها نیز رشد خواهد داشت، ولی اینکه چه زمان این پتانسیل، بالفعل شود و در خصوص صورت‌های مالی پالایشی‌ها شفاف سازی لازم به عمل آید، مهم است و دیر یا زود این اتفاق رخ خواهد داد و باید منتظر این موضوع بود.

وی با اشاره به این که در گروه بیمه انتظار رشد را می‌توان داشت، تصریح کرد: این گروه از پارسال رشد قابل توجهی نداشته اند و بحث تجدید ارزیابی نیز یکی از پتانسیل‌ها برای رشد در این گروه خواهد بود.

ذوالفقاری با اشاره به ورود نقدینگی قابل توجه در هفته گذشته به گروه خودرو و به خصوص قطعه سازان و پتانسیل رشد کوتاه مدت در این گروه ها، ادامه داد: ارقام و حجم‌های قابل توجهی در روز‌های اخیر در برخی نماد‌های قطعه سازی داد و ستد شده و به طور مثال ۱۵ درصد چرخش در آخرین روز هفته روی تابلو معامله شد که این موضوع نشان دهنده آن است که پول خوبی سراغ این صنعت رفته و قطعا این پول موجب ایجاد تقاضا و افزایش قیمت‌ها در این صنایع خواهد شد و حتی اگر این سهم‌ها از لحاظ بنیادی نیز پتانسیل عمده‌ای نداشته باشد، ورود پول محرک افزایش قیمت خواهد بود.

وی با اشاره به پتانسیل رشد در نماد ذوب از لحاظ تکنیکالی تا محدوده ۲۲۰۰ ریالی و از نظر بنیادی نیز تحلیلگران براین باورند که ذوب آهن امسال می‌تواند سود ۴۰۰ ریالی را نیز به ازای هر سهم شناسایی کند، و با توجه به این تحلیل قیمت ۲۲۰۰ ریالی برای این سهم دور از ذهن نخواهد بود.

ذوالفقاری در خصوص گروه سیمان نیز گفت: اگر تجدید ارزیابی تنها برای شرکت‌های مشمول ماده ۱۴۱ باشد، تنها شرکت سیمانی که مشمول این رشد خواهد بود، سیمان کردستان (سکرد) خواهد بود که زیان انباشته داشته و مشول این قانون می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص قیمت سیمان خوزستان و سیمان تهران نیز که طی روز‌های اخیر نوسانات قابل توجهی داشته، تصریح کرد: سیمان خوزستان سهامدار عمده بسیاری از شرکت‌های سیمانی بود، لیکن قیمت آن رشد چندانی نکرده بود و بنابراین با تزریق نقدینگی شاهد رشد قیمت آن بودیم و البته شایعاتی در خصوص اعلام سود ۷۰۰ ریالی این شرکت نیز شنیده می‌شود.

وی ادامه داد: در خصوص سیمان تهران موضوع فروش زمین مشریه مطرح بوده که با تأیید و تکذیب عده‌ای همراه بوده، ولی صف فروش این سهم با توجه به این شایعات در خصوص شناسایی سود ۱۰۰۰۰ ریالی به ازای هر سهم از محل فروش این دارایی عجیب می‌نماید و قاعدتا اگر چنین شایعاتی صحت داشت، این سهم با چنین صفوف فروش در برخی ایام مواجه نمی‌شد.

این تحلیلگر ارشد ادامه داد: در سایر نماد‌های سیمانی‌ها نیز اتفاق و پتانسیل خاص بنیادی وجود ندارد البته افزایش نرخ خواهند داشت، ولی این افزایش نرخ منوط به این است که فروش آن‌ها نیز مناسب باشد وبا توجه به وضعیت بودجه کشور و نداشتن بودجه عمرانی به نظر می‌رسد، فروش این گروه چندان رضایت بخش نباشد.

وی در خصوص نماد‌های فولادی و فلزی نیز گفت: این گروه نیز مانند پالایشی‌ها پتانسیل خوبی برای رشد دارند و به رغم بازدهی‌های ۲۰۰ تا در برخی موارد ۴۰۰ درصدی، هنوز نیز گران نیستند، مگر اینکه در قیمت‌های جهانی اتفاقات قابل توجهی رخ دهد و مثلا قیمت بیلت، مس یا سنگ آهن با کاهش همراه شود، وگرنه با نرخ‌های فعلی جهانی این سهم‌ها گران نبوده و قیمت‌های خوبی دارند.

وی با اشاره به اینکه سهم بسیاری از شرکت‌ها اکنون در قیمت‌های مناسبی قرار دارد و کمتر سهم گرانی در بازار وجود دارد، ادامه داد: شاید خیلی از این سهم‌ها با افزایش قابل توجهی همراه نشوند، ولی با اصلاح مهمی نیز همراه نخواهند بود.

شعار سال،بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی تابناک،تاریخ انتشار:27 اردیبهشت1398،کدخبر:899788،www.tabnak.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین