پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۰۲۳
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱
یک تحلیلگر حوزه مسکن با اشاره به اینکه امسال نیز همچون سال گذشته شاهد حجم بالایی از ساخت و ساز نخواهیم بود، گفت: در دوره‌های رونق قبلی نزدیک به یک میلیون واحد در سال ساخته می‌شد، اما اکنون آمارها تغییر به نصف را نشان می دهند.وی افزود: در این وضعیت فروشندگان اغلب تمایل دارند با توجه به تغییر نرخ‌ها و جهش تورمی که در اوایل سال وجود دارد قیمت‌ها را بالا ببرند و از آن سو خریداران دچار تردید برای معامله هستند، در نتیجه حجم معاملات پایین است.

شعار سالخرید مسکن اگر تا دیروز سخت بود امروز به رویایی برای خانه اولی ها تبدیل شده است. بازارش هم داغ نیست چون خرید و فروشی در آن صورت نمی‌گیرد، اگر هم هست مربوط به خریداران و فروشندگانی است که می‌خواهند به منطقه‌ای بالاتر بروند و و در متراژی بیشتر سکنی گزینند.

اما راهکار کنترل بازار مسکن و خروج از بحران در این حوزه چیست؟ آیا می توان امیدوار به کنترل قیمت ها در حوزه مسکن بود؟ مهدی سلطان محمدی کارشناس حوزه مسکن در این خصوص به خبرنگار اقتصاد۲۴ گفت: در ماه‌های اول سال معاملات کمی در بازار مسکن به چشم می خورد، معمولا در فروردین و اردیبهشت از آنجا که بازار در یک نااطمینانی به سر می‌برد امکان ارائه ارزیابی از وضعیت بازار مشکل است.

وی افزود: در این وضعیت فروشندگان اغلب تمایل دارند با توجه به تغییر نرخ‌ها و جهش تورمی که در اوایل سال وجود دارد قیمت‌ها را بالا ببرند و از آن سو خریداران دچار تردید برای معامله هستند، در نتیجه حجم معاملات پایین است.

این فعال حوزه مسکن در این خصوص ادامه داد: در مورد قیمت‌ها باید تا پایان ماه جاری(اردیبهشت) صبر کرد، اما به نظر نمی رسد مشکلات مسکن در حوزه قیمت ها در سال جدید هم ادامه داشته باشد و مطمئنا از میزان رشد قیمت ها کاسته خواهد شد، اما این به مفهوم آن نیست که قیمت‌ها کاهش پیدا کند، بلکه به این معناست که از شیب افزایش کاسته می شود.

امسال نیز شاهد حجم بالایی از ساخت و ساز نخواهیم بود

سلطان محمدی با اشاره به کاهش ساخت و سازها در حوزه مسکن بیان کرد: در هنگام افزایش قیمت به دلیل سودآور شدن بازار، سرمایه‌گذارهای بیشتری جذب می‌شوند و ساخت و سازها افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند، اما یکی از ویژگی‌های دوره رونق سال گذشته که قیمت ها با افزایش زیادی روبه‌رو شد این بود که میزان ساخت و ساز افزایش چشمگیری نداشت.

وی در ادامه گفت: به دلیل شرایط اقتصادی و چشم‌اندازی که سرمایه‌گذاران پیش رو داشتند فضا چندان قابل اعتماد نبود. همچنین هزینه های ساخت و ساز نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشت، در نتیجه قیمت زمین بالا رفت و یک فضای نااطمینانی به وجود آمد و سرمایه گذاری در بخش ساخت و ساز رشدی پیدا نکرد و امسال هم بعید است که شاهد حجم بالایی از ساخت و سازها باشیم.

این کارشناس حوزه مسکن تصریح کرد: در دوره‌های رونق قبلی نزدیک به یک میلیون واحد در سال ساخته می‌شد، اما اکنون آمارها تغییر به نصف را نشان می دهند.

سلطان محمدی در ادامه درباره وضعیت اجاره بها نیز گفت: قیمت اجاره‌ها از دو مولفه اصلی تاثیر می‌پذیرد که باعث شده است قیمت مسکن به ویژه در شهر تهران دو برابر شود؛ یکی نرخ تورم عمومی است که در این شرایط به دلیل اینکه بسیاری از خانوارها بر اساس درآمد اجاره، امورات خود را می گذرانند با افزایش هزینه‌ها نرخ اجاره هم افزایش پیدا می‌کند، دیگری نیز نوسانات قیمت است و با بالا رفتن قیمت مسکن طبیعتا نرخ اجاره بها هم تغییر پیدا می‌کند.

به گفته وی، با توجه به قیمت مسکن و نرخ تورم، امکان افزایش ۳۰ درصدی اجاره‌ها در سال جاری وجود دارد.

افزایش عرضه واحدهای تجاری راه حلی برای کاهش اجاره‌ها در درازمدت

سلطان محمدی در خصوص راهکاری مهار افزایش نرخ اجاره بهار نیز گفت: راه حل کوتاه‌مدت برای مهار نرخ اجاره وجود ندارد، اما در دراز مدت می‌توان برای کاهش آن تعداد عرضه واحدهای استیجاری را بالا برد.

وی با بیان اینکه لازم است تا سیاست‌های تشویقی در بخش مسکن برای ساخت واحدهای استیجاری اتخاذ شود بیان کرد: انتظار می‌رود تا سازنده‌های حرفه‌ای در مقیاس‌های بزرگ بتوانند وارد این بازار شوند و واحدهایی را برای این بخش عرضه کنند، ممکن است این کار در شهر تهران دشوار باشد، اما در شهرک‌های اغماری می شود زمین‌هایی را با قیمت مناسب برای این کار در اختیار سازندگانی قرار داد که موظف باشند واحدها را برای اجاره اختصاص دهند؛ این موضوع می تواند در دراز مدت به کاهش و کنترل قیمت اجاره کمک کند و تعداد عرضه واحدهای استیجاری را بالا برد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اقتصاد 24 ، تاریخ انتشار 27اردیبهشت 98، کد خبر: 87038، www.eghtesaad24.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین