شعار سال: محمدباقر معتمد با اشاره
به تعریفی از تنظیم بازار بیان داشت: تنظیم بازار به معنای برقراری تعادل بین
متغیرهای اصلی بازار (قیمت و مقدار) در جهت حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان
است.
رئیس کمیسیون آموزش و پژوهش اتاق
اصناف تهران با اشاره به دو مولفه مهم تثبیت قیمت ها و مقدار کالا به عنوان سیاست
های تنظیم بازار گفت: مردم باید کالا را به قیمت واقعی و منطقی آن خریداری کنند و
از وجود کالا در بازار اطمینان خاطر حاصل نمایند اما تحقق این امر نیازمند عملکرد
صحیح نهادهای نظارتی و توزیع کنندگان است.
وی افزود: رفتار مصرف کننده تابع رفتار حکومت و دولت نسبت به تأمین
مواد اولیه برای تولیدکننده و توزیع کالاست.
رئیس کمیسیون آموزش و پژوهش اتاق اصناف تهران با اشاره به تاثیر مولفه مقدار
کالا در تنظیم بازار خاطرنشان کرد: رسانه ها با توجه به جو روانی ایجاد شده در
حوزه اقتصادی، باید در جهتی فعالیت کنند تا مصرف کننده از وجود کالا در بازار
مطمئن شود، از طرف دیگر تولیدکنندگان و وزارتخانه های ذیربط با تولید نیز باید به
گونه ای مواد اولیه را تأمین کنند که بازار دچار کمبود کالا نشود.
معتمد با اشاره به تأثیرگذاری مولفه قیمت کالا در تنظیم بازار، اظهار
داشت: انگیزه مردم نسبت به خرید کالاها
در زمان افزایش قیمت ها بیشتر می شود غافل از اینکه این کار مجدداً موجب رشد قیمتها
خواهد شد درصورتیکه اگر قیمت کالاها واقعی باشد بسیاری از مسائل حل خواهد شد.
معتمد در ادامه مطلب با تصریح بر اینکه تنظیم بازار بدون همکاری مردم
ممکن نیست، ابراز داشت: جلب همکاری مردم برای تنظیم بازار در صورتی محقق می شود که
نهادهای مسئول و ذیربط برای آنها شفاف سازی کنند.
رئیس کمیسیون آموزش و پژوهش اتاق
اصناف تهران در پایان مطلب با اشاره به نقش اتحادیه ها در این حوزه متذکر شد:
اتحادیه ها به عنوان آخرین بخش و یا خط مقدم توزیع کالا می توانند مردم را به خوبی
راهنمایی و کمک کنند. به عنوان مثال باید راجع به زمان تعادل سازی قیمت مرغ به
مردم اطلاع رسانی کنند تا بازار دچار مشکل نشود.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت اتاق اصناف تهران، تاریخ 20 خرداد 98، کد مطلب: 18073:www.otaghasnaftehran.ir