پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۲۰۶۰۰۱
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۶
ضعف نظارت و اصرارستاد تنظیم بازار بر ابلاغ قیمت‌های غیرواقعی و کاهش عرضه محصولات، این روزها موج تازه افزایش قیمت خرده فروشی اقلام خوراکی را رقم زده است.

شعارسال: متولیان تنظیم بازار، افزایش قیمت خوراکی‌ها را مصداق گرانفروشی تلقی می‌کنند اما تولید‌کنندگان این قیمت‌ها را غیرواقعی و غیرقابل اجرا می‌دانند. با گذشت نزدیک به یک هفته از دستور حسن روحانی به وزیران صنعت و کشاورزی، کشور و دادگستری برای انجام اقدامات لازم و مؤثر در توزیع، عرضه و فروش کالاها و همچنین برخورد با گرانفروشان، سونامی افزایش قیمت خوراکی‌ها همچنان ادامه دارد.

در روزهای اخیر قیمت برخی کالاها مانند برنج ایرانی، گوشت، مرغ و تخم مرغ، خرما و ظروف پلاستیکی سیر صعودی به‌خود گرفته و همچنین برخی تولیدکنندگان مانند اتحادیه آش و حلیم و زولبیا و بامیه درخواست افزایش رسمی قیمت‌ها را به کمیسیون‌های نظارت ارائه کرده‌اند، برخی دیگر، مانند تولید‌کنندگان ماکارونی کاهش عرضه و شرکت‌های لبنی افزایش خزنده قیمت‌ها را در دستور کار قرار داده‌اند اما مسئولان از تلاش برای تثبیت قیمت‌ها در‌ماه مبارک رمضان خبرمی دهند.

بازگشت مرغ به کانال 13هزار تومان

بررسی قیمت خرده فروشی گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ در بازار مصرف حاکی از تندتر شدن نبض افزایش قیمت است. قیمت هر کیلوگرم مرغ که در 2هفته اخیر روی قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار یعنی 11هزارو 500تومانی تثبیت شده بود، باردیگر از مرز 13هزار تومان عبور کرده است. همزمان مرغداران از زیان 2هزار تومانی در تولید هر کیلوگرم گوشت مرغ خبر می‌دهند و به رویه مسئولان تنظیم بازار انتقاد می‌کنند. این عامل باعث شده عرضه مرغ در بازار به‌تدریج کاهش یابد. خبرهای دریافتی نشان می‌دهد میزان جوجه‌ریزی به‌دلیل ناهمخوانی قیمت تمام‌شده تولید و فروش کاهش یافته و درصورت ادامه این روند بازار مرغ در تابستان با بحران مواجه می‌شود. عرضه مرغ‌های درشت با وزن بیش از 2کیلوگرم به بازار مصرف نیز مصداق مقاومت مرغداران برای عرضه قطره‌چکانی به امید افزایش قیمت‌ها در 3هفته اخیر است.

برومند چهار آیین، عضو هیأت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با بیان اینکه دیروز قیمت هر کیلوگرم مرغ در خرده فروشی‌های سطح شهر به ۱۲‌هزار و ۵۰۰ تا ۱۳‌هزار تومان رسید. اعلام کرد: افزایش تقاضا در آستانه‌ماه مبارک رمضان موجب شده تا متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده در مرغداری ۸‌هزار و ۲۰۰ تا ۸‌هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲‌هزار و ۵۰۰ تا ۱۳‌هزار تومان برسد و با توجه به شرایط کنونی تقاضا، پیش‌بینی می‌شود که در چند روز آینده نیز نرخ هر کیلو مرغ دوباره تا ۳۰۰ تومان در بازار افزایش یابد. با وجود این نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده ۹‌هزار و ۵۰۰ و مرغ گرم در خرده فروشی‌ها ۱۴‌هزار تومان است و فروش مرغ با نرخ‌های کنونی بیانگر زیان یک‌هزار تا یک‌هزار و ۵۰۰ تومانی مرغداران است.

علاوه بر آن قیمت تخم مرغ نیز بعد از آزادسازی صادرات این فراورده سیر صعودی به‌خود گرفته و نرخ هر شانه تخم مرغ به 22هزار تومان افزایش یافته است. در بازار گوشت نیز به‌رغم تأکید مسئولان بر نرخ‌های گوشت تنظیم بازار قیمت این فراورده در بازار خرده فروشی همچنان بالا مانده و هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی و ران گوساله در مرزهای فراتر از 120هزار تومان باقی مانده است. با وجود این حسن شکوهی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی شهرستان ری با اشاره به کاهش ۶‌هزار تومانی نرخ هر کیلو‌گرم گوشت مدعی شد هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۹۸ تا ۹۹‌هزار تومان به مصرف‌کنندگان و متقاضیان عرضه و فروخته می‌شود.

گرانی بی‌دلیل برنج ایرانی

بررسی قیمت انواع برنج ایرانی در بازارخرده‌فروشی نیز بیانگر تداوم سیر صعودی قیمت این محصول به‌رغم ثابت ماندن نرخ برنج خارجی در بازار است. با این روند قیمت عمده فروشی هر کیلوگرم برنج ایرانی در بازار تهران از مرز 20هزار تومان عبور کرده و خرده فروشی‌های سطح شهر نیز برنج ایرانی را بنابر نوع و کیفیت انواع برنج درجه یک و مرغوب ایرانی را به قیمت 23تا 27هزار تومان به مشتریان عرضه می‌کنند. دبیر انجمن برنج با بیان اینکه هیچ دلیلی برای افزایش قیمت برنج وجود ندارد، بازار را بی‌صاحب قلمداد کرد و گفت: هیچ دلیل علمی و منطقی برای افزایش قیمت برنج وجود ندارد. جمیل علیزاده شایق با بیان اینکه تولید برنج در سال گذشته، 2میلیون و 200هزار تن بود که یک‌میلیون و 200هزار تن هم وارد شده درحالی‌که کل نیاز کشور به برنج 3میلیون تن است، افزود: 400هزار تن برنج مازاد بر نیاز وجود دارد، و افزایش اخیر قیمت برنج به‌دلیل مسائل فنی نیست.

کمبود و گرانی70درصدی ماکارونی

کمبود و کاهش عرضه محصولات برندهای مشهور ماکارونی در برخی فروشگاه‌ها در حالی است که دیروز احمد صادقیان، فعال صنف ماکارونی اعلام کرد، سازمان حمایت۴ روز پیش افزایش ۷۰‌درصدی قیمت ماکارونی را تأیید کرده است. او افزود: دولت قیمت گندم مورد نیاز این صنعت را 100درصد افزایش داده و از کیلویی ۹۰۰ به‌هزار و ۸۵۰ تومان افزایش داده است.به گفته او، تولید ماکارونی چند روزی متوقف شد. صادقیان، گفت: در پی افزایش قیمت، تولید‌کنندگان ماکارونی را با قیمت‌های جدید، تولید و روانه بازار کرده‌اند که تا چند روز آینده بازار از این محصول اشباع خواهد شد. براساس قیمت‌های جدید، ماکارونی در بسته‌های ۷۰۰‌گرمی که تا پیش از این ۳‌هزار و ۱۰۰ تومان بود با قیمت ۵‌هزار و ۴۵۰ تومان به فروش خواهد رفت.

علاوه بر گرانفروشی و افزایش رسمی برخی اقلام کالایی، برخی تشکل‌های صنفی نیز درخواست افزایش رسمی قیمت‌ها را ارائه کرده‌اند. مجتبی صفایی، نایب‌رئیس اتاق اصناف ایران هم گفت: در مورد قیمت اقلام پرمصرف‌ماه مبارک رمضان همچون زولبیا، بامیه، ‌آش و حلیم نیز با توجه به نرخ روز اقلام مصرفی، قیمت‌های پیشنهادی به تمام کمیسیون‌های نظارت ارجاع داده شده اما نرخ نهایی تا به این لحظه اعلام نشده و در چند روز آینده قیمت‌های نهایی اعلام خواهد شد.

عرضه کالاهای اساسی با قیمت مصوب

مدیرکل تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهادکشاورزی  از تامین نامحدود و عرضه اقلام کالایی مورد نیاز‌ماه مبارک رمضان به نرخ مصوب خبر داد وگفت: با تصویب کارگروه تنظیم بازار و برای مقابله با گرانفروشی 30هزار تن برنج هندی درجه یک به قیمت مصرف‌کننده هر کیلوگرم 7هزارو 400تومان، 120هزار تن شکر صنف و صنعت و 20هزار تن شکر خانوار فله صورت فله و با قیمت مصرف‌کننده 3هزار و 400تومان در اختیار کارگروه‌های استانی قرار گرفته است. مسعود بصیری، با تأکید بر اینکه هیچ کمبودی برای تامین این اقلام وجود نداشته و به هر اندازه که استان‌ها نیاز به این اقلام داشته باشند تامین و ارسال خواهد شد، افزود: 10هزار تن روغن نباتی صنف و صنعت و 20هزار تن روغن نباتی خانوار با نرخ 10درصد کمتر از قیمت مصوب ستاد تنظیم توزیع می‌شود. به‌گفته او، همچنین 15هزار تن مرغ گرم به نرخ مصوب 11هزار و 500و 5هزار تن مرغ منجمد با قیمت مصوب 10هزار و 500تومان توزیع خواهد شد و علاوه بر آن 5هزار تن گوشت منجمد مخلوط به نرخ هر کیلوگرم 31هزار و 500در اختیار کارگروه‌های استانی قرار گرفته است. بصیری تأکید کرد که در تمام این اقلام سقف قیمت تعیین شده در کارگروه تنظیم تصویب شده و از نظرتامین این اقلام به هر میزان که کارگروهای استانی نیاز داشته باشند نیز مشکلی وجود ندارد.این اقلام برای عرضه به اقشار هدف یا نمایشگاه‌های طرح ضیافت عرضه می‌شود.

افزایش 70درصدی قیمت ماکارونی، بازگشت قیمت مرغ به 13هزار تومان، تثبیت قیمت گوشت قرمز در محدوده 120هزار تومان و افزایش نرخ هر کیلو برنج درجه یک ایرانی به 25هزار تومان از مصادیق موج جدید گرانی در بازار مواد غذایی است

فروش مرغ بالاتر از قیمت 11هزار و 500تومان تخلف است

مدیرکل تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه قیمت مصوب خرده فروشی کارگروه تنظیم بازار برای مرغ 11هزار و 500تومان است، گفت: هرگونه تغییر قیمت مرغ باید در کمیته تعیین قیمت سازمان حمایت مطرح و پس از بررسی در کارگروه تصویب شود. همانطور که در سال گذشته نیز 3 تا 4بار تغییر قیمت مرغ با تصویب کارگروه را شاهد بوده‌ایم. بصیری با تأکید بر اینکه اکنون تمام نهاده‌های مورد نیاز مرغداران با ارز 4200تومانی تامین و با قیمت مصوب عرضه می‌شود، افزود: با این روند افزایش نرخ دلار یا نهادهای تولید نمی‌تواند مستمسکی برای افزایش قیمت مرغ در بازار باشد و در قیمت مصوب سایر نهاده‌های تولید مانند دستمزد حمل‌ونقل و... نیز لحاظ شده است. به‌گفته او، در نشست کارگروه تنظیم بازار هیچ تغییر نرخی برای مرغ تصویب نشده و هرگونه فروش مرغ به نرخ مصوب مصرف‌کننده بیش از 11هزار و 500تومان تخلف است. بصیری در مورد قیمت گوشت در بازار نیز گفت: هیچ قیمت مصوبی برای انواع گوشت قرمزدر کارگروه تنظیم بازار تعیین نشده است. با توجه به تخصیص ارز نیمایی برای واردات و تامین گوشت، قیمت مصرف‌کننده آن در بازار تابع نظام عرضه و تقاضاست. با این روند نرخ گوشت وارداتی با احتساب سایر هزینه‌های جانبی مانند حمل‌ونقل، سود خرده و فروش و... مبنای تعیین قیمت گوشت در بازار خواهد بود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار: 15اردیبهشت1398 ، کدخبر: 54674: www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین