پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۷۰۳۴
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر انتظار داشته باشیم قیمت گوشت قرمز به قیمت قبل برسد، غیرعملی و نشدنی است، چراکه در تعیین قیمت یک کالا مجموعه‌ای از عوامل تأثیرگذار است. بخشی از این عوامل به مسائل جهانی، نوع مبادلات و نرخ ارز مربوط است. از سوی دیگر متأسفانه ما همیشه گرفتار شبکه دلالی در تمام بخش‌ها و حوزه‌ها هستیم و این مسأله فقط منحصر به گوشت قرمز نیست.

شعارسال: علی اکبری با اشاره به این‌که کار دلالان سوداگری و به‌دست‌آوردن منافع شخصی است، افزود: در برخی شهرستان‌ها و روستاهایی که به‌ندرت گوشت وارداتی مصرف می‌کردند، شاهدیم که با سوداگری دلالان بازار این مناطق نیز دچار التهاب شده و ساکنان این مناطق نیز طالب گوشت وارداتی شده‌اند. دلیل عمده این امر نگاهِ اقتصادی و کسب سود بیش‌تر دلالان است، بنابراین یکی از دلایل گران‌شدن گوشت قرمز حضور دلالان است. وی افزود: علاوه‌بر دستگاه‌های نظارتی از صنف مربوطه، تشکل‌ها، اتحادیه‌ها، سندیکاها، تولیدکننده‌ها و توزیع‌کنندگان انتظار داریم که بازار را کنترل و مدیریت کنند. اکبری خاطرنشان کرد: 14 میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی ازجمله نهاده‌های تولید، نیازهای عمومی و دارو اختصاص داده شده که رقم قابل‌توجهی است. معتقدم بخشی از این مبلغ باید برای حمایت از تولیدکننده داخلی به‌کار ‌گرفته شود. نمی‌توانیم این حقیقت را نادیده بگیریم که در برخی محصولاتی که درنهایت به خوراک دام تبدیل می‌شود -ازجمله جو، ذرت و سویا- وابستگی داریم؛ بنابراین اگر کمک کنیم این کالاها در داخل کشور تولید شود، می‌تواند راهکاری برای کاهش قیمت گوشت قرمز باشد. وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از التهاب بازار ناشی از ترفندهای سوداگری است که به بازار تحمیل می‌شود، چون درحال حاضر بیش از 85 درصد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود و 15‌ درصد مابقی را هم درصورتی‌که بحث علوفه و خوراک دام تأمین شود، می‌توان در داخل تولید کرد.

نقش قاچاق در گرانی گوشت قرمز چندان پررنگ نیست

عضو کمیسون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس خاطرنشان کرد: نقش قاچاق در گرانی گوشت قرمز چندان پررنگ نیست، چون حجم وارداتِ امسال نسبت به سال گذشته بیش‌تر است. به‌هرحال کشور ما سرزمین وسیعی است که با 15‌ کشور مرز مشترک دارد، پس نمی‌توان تمام مرزها را با ابزار نیروهای مسلح و نیروهای مرزبانی کنترل کرد؛ بنابراین انتظار داریم مرزنشینان به‌عنوان چشم و گوش کشور، در جلوگیری از قاچاق کالا هوشیارانه عمل کنند. اکبری در‌خصوص توزیع نامناسب نهاده‌های دامی نیز گفت: چندین‌بار در کمیسیون این موضوع را با مسئولان بررسی کرده‌ایم. دراین‌باره باید گفت درحال حاضر ذخیره ‌استراتژیک به‌مراتب بیش‌تر از سال گذشته و حتی گاهی دو تا سه برابر آن است. بخش دیگری از این ذخایر استراتژیک نیز خریداری شده که هنوز به‌دستمان نرسیده است. درحال‌حاضر، واردات نهاده‌های دامی به‌صورت رسمی از طریق شرکت پشتیبانی امور دام و چند شرکت دیگر انجام می‌شود که درواقع وظیفه‌شان حفظ تعادل بازار است. به‌عبارت دیگر این شرکت‌‌ها واردکننده ‌کلان نیستند. وی افزود: تا جایی‌که اطلاع داریم، قیمت‌های جهانیِ نهاده‌های دامی تغییر کرده و این تغییرات طبیعتاً بر قیمت‌های داخلی نیز اثر گذاشته است.

دامداران خودشان زنجیره تولیدشان را تکمیل کنند

اکبری با اشاره به این موضوع که باید راهکاری اتخاذ شود تا این نهاده‌های دامی مستقیماً به‌دست دامداران برسد، اظهار داشت: اگر دامداران خودشان زنجیره تولیدشان را تکمیل کنند، بهترین راه است تا نهاده‌ها مستقیم به‌دستشان برسد. به‌عبارت دیگر، شرکت‌ها در قالب تشکل و اتحادیه‌ها می‌توانند نیازشان را تأمین کنند و در اختیار اعضای خود قرار دهند تا اگر منافعی دارد، به خود صنف بازگردد و درعین‌حال بازار را در اختیار داشته باشند و آن را کنترل کنند. وی عملکرد شرکت پشتیبانی امور‌ دام را در توزیع نهاده‌ها نسبتاً مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به شرایط بحرانی موجود و محدودیت‌هایی که این شرکت در تأمین کالا دارد -ازجمله در نقل‌وانتقال وجوه معاملات- می‌توان گفت این شرکت عملکرد نسبتاً خوبی داشته ‌است. اکبری افزود: بخشی از نقصِ توزیع نهاده‌های دامی در این است که شرکت‌های واردکننده آمادگی چنین شرایطی را نداشتند، چون نقش‌ آن‌ها عمدتاً ایجاد موازنه در بازار است و تولیدکننده نهایی نیستند؛ بنابراین برای توزیع مناسب نهاده‌ها بین دامداری‌ها باید یک سازکار جدید تعریف شود که به این ترتیب مصرف‌کننده‌ها و تولیدکننده‌ها شناسایی شوند و ضمن تأمین سهمیه مشخص، گردش مالیشان نیز شفاف‌سازی شود. وی در پایان گفت: الان شرایط تحت تأثیر عوامل و فشارهای بیرونی است، اما شرکت‌های واردکننده نهاده‌های دامی، خود را متناسب با این فشارها سازماندهی نکرده‌اند؛ بنابراین برای رفع این شرایط نیاز به یک سازماندهی جدید احساس می‌شود.

در پی گران‌شدن قیمت گوشت قرمز و ایجاد التهاب در بازار، علل مختلفی از سوی کارشناسان امر در این خصوص عنوان شده است، ازجمله قاچاق دام زنده، سوداگری دلالان، قاچاق دام زنده از ایران به دیگر کشورها، اختصاص ارز دولتی به واردات گوشت و نهاده‌های دامی، توزیع نامناسب نهاده‌های دامی و... . برخی کارشناسان معتقدند بهترین اقدامات در راستای توزیع عادلانه گوشت و نهاده‌های دامی و به‌تبع آن کاهش قیمت گوشت این است که در وهله اول با اتخاذ سیاست‌هایی ویژه شرایطی فراهم شود که نهاده‌های دامی مستقیماً به‌دست دامدارن برسد و از سوی دیگر زیرساخت‌های لازم برای تولید نهاده‌های دامی در داخل کشور فراهم شود. همچنین برخی کارشناسان معتقدند با خارج‌کردن انحصار واردات و توزیع گوشت و نهاده‌های دامی از دست چند شرکتِ خاص، می‌توان بازار رقابتی سالم‌تری برای دیگر واردکنندگان فراهم ساخت و به این ترتیب مافیای ایجادشده برای این محصول را از بین برد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه ، تاریخ انتشار: 21اردیبهشت1398 ، کدخبر: 66174 : www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین