پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۱۳۳۳
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۴
مدت‌هاست تولیدکنندگان دام و طیور از کمبود نهاده‌ها در بازار و انحصار در واردات سخن می‌گویند و مسئولان هم منکر این قضیه می‌شوند و می‌گویند نهاده‌ها در بازار به‌وفور وجود دارد و کمبودی نیست. بسیاری از مسئولان هم بر این باورند انحصار در واردات و اختصاص ارز چهار هزار و 200 تومانی زمینه را برای سودجویی عده‌ای فرصت‌طلب فراهم کرده است. در ماه‌های اخیر توزیع نهاده با نرخ مصوب از سوی تجار به بهانه‌های مختلف با تأخیر در بازار انجام می‌شود که با این وجود مرغداران و دامداران مجبور به خرید کنجاله و ذرت مورد نیاز با نرخ‌های گزاف از بازار آزاد هستند. بسیاری از مسئولان بر این باورند که انحصار در واردات و اختصاص ارز چهار هزار و 200 تومانی زمینه را برای سودجویی عده‌ای فرصت‌طلب در بازار فراهم کرده است و در مقابل مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام می‌گوید که هیچ انحصاری در کار نیست، چرا که توزیع نهاده توسط دولت انجام می‌شود.

شعارسال: مدت‌هاست تولیدکنندگان دام و طیور از کمبود نهاده‌ها در بازار و انحصار در واردات سخن می‌گویند و مسئولان هم منکر این قضیه می‌شوند و می‌گویند نهاده‌ها در بازار به‌وفور وجود دارد و کمبودی نیست. بسیاری از مسئولان هم بر این باورند انحصار در واردات و اختصاص ارز چهار هزار و 200 تومانی زمینه را برای سودجویی عده‌ای فرصت‌طلب فراهم کرده است. در ماه‌های اخیر توزیع نهاده با نرخ مصوب از سوی تجار به بهانه‌های مختلف با تأخیر در بازار انجام می‌شود که با این وجود مرغداران و دامداران مجبور به خرید کنجاله و ذرت مورد نیاز با نرخ‌های گزاف از بازار آزاد هستند. بسیاری از مسئولان بر این باورند که انحصار در واردات و اختصاص ارز چهار هزار و 200 تومانی زمینه را برای سودجویی عده‌ای فرصت‌طلب در بازار فراهم کرده است و در مقابل مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام می‌گوید که هیچ انحصاری در کار نیست، چرا که توزیع نهاده توسط دولت انجام می‌شود.

با وجود آن‌که مسئولان دولتی با اختصاص ارز چهار هزار و 200 تومانی به واردات نهاده‌های دامی قصد دارند با عرضه نهاده با نرخ مصوب ضمن حمایت از تولیدکنندگان از افزایش کاذب محصولات پروتئینی در بازار جلوگیری کنند، اما تورم و افزایش شدید قیمت‌ها در سال ۹۷ نشان می‌دهد که توزیع ارز دولتی، در کنترل تورم ناموفق بوده است که به همین خاطر حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی و پرداخت مابه‌التفاوت آن به حساب سرپرستان خانوار تنها راهکار کنترل قیمت محصولات پروتئینی و نهاده دامی و جلوگیری از سودجویی دلالان در بازار به شمار می‌رود.

حال به سراغ مسئولان ذی‌ربط می‌رویم تا از آخرین وضعیت توزیع نهاده‌های دامی با نرخ مصوب، دلایل انحصار در واردات و مزایا و معایب حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی از واردات نهاده‌های دامی باخبر شویم.

چند نرخی‌بودن ارز، عامل اصلی تنش در قیمت نهاده‌های دامی

ناصر مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران، با انتقاد از تأخیر در تحویل نهاده‌های دامی با نرخ مصوب به دامداران به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: باوجود آن‌که بزرگ‌ترین واردکننده نهاده دامی از ماه‌های پایانی سال گذشته وجه نهاده را از دامداران دریافت کرده، اما تاکنون باری به آن‌ها تحویل نداده است که این امر منجر به تضعیف بنیه مالی تولیدکنندگان شده است.

وی افزود: با توجه به اختلاف قیمت نهاده‌های دامی در بازار آزاد با نرخ مصوب، از مسئولان تقاضا داریم که به تجار برای عمل به تعهدشان فشار آورند تا تولیدکننده مجبور نشود کنجاله سویا و ذرت را با نرخ‌های گزاف از بازار آزاد تهیه کند.

مقدسی با اشاره به این‌که تمامی نهاده‌ها روی کاغذ با نرخ مصوب در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد، بیان کرد: در عمل تنها مقدار ناچیزی نهاده با نرخ مصوب در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد.

رئیس انجمن صنفی گاوداران ادامه داد: با وجود گذشت بیش از سه ماه از واریز وجه نهاده‌های دامی، تجار هر روز به بهانه‌‌های مختلف همچون تخصیص ارز، جذب ارز و مشکل حمل و نقل نهاده از توزیع بار امتناع می‌کنند تا بتوانند با نرخ‌های بالایی محصولشان را در بازار آزاد به فروش رسانند.

به گفته وی، در حال حاضر اختصاص ارز چهار هزار و 200 تومانی به واردات نهاده‌های دامی و کمبود نظارت دستگاه‌های ذی‌ربط بر توزیع موجب شده تا عده‌ای از این امر سود‌های هنگفتی به دست آورند.

مقدسی چندنرخی بودن ارز را عامل اصلی تنش در قیمت نهاده‌های دامی در بازار برشمرد و گفت: با وجود اختصاص ارز یارانه‌ای به واردات نهاده‌های دامی، تولیدکننده، مصرف‌کننده و دولت نسبت به عرضه رضایت خاطر ندارند که به این ترتیب حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی و ایجاد رقابت میان واردکنندگان امری ضروری است تا تولیدکنندگان در فضای آزاد رقابتی بتوانند به تولید بپردازند.

نهاده با نرخ آزاد به‌وفور موجود است

عظیم حجت، عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی، هم با اشاره به این‌که بازار نهاده‌های دامی همچنان دو نرخی است، اظهار کرد: با وجود آن‌که نرخ کنجاله سویا نسبت به دو هفته اخیر تا حدودی در بازار کاهش یافته است، اما همچنان با نرخ مصوب خود اختلاف دارد.

وی نرخ مصوب هر کیلو کنجاله سویا را دو هزار و ۴۰۰ و ذرت را یک‌هزار و ۳۵۰ تومان اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون هر کیلو کنجاله سویا با نرخ سه‌هزار و ۴۰۰ تا سه هزار و ۷۰۰ و ذرت یک‌هزار و ۷۰۰ تا یک‌هزار و ۸۰۰ تومان در بازار آزاد به مرغداران عرضه می‌شود.

حجت تک‌نرخی شدن ارز را راهکار تعادل بازار نهاده‌های دامی دانست و افزود: هم‌اکنون نهاده‌های دامی با دو نرخ متفاوت در بازار عرضه می‌شود، در حالی که مشخص نیست چه کسی از مابه‌التفاوت قیمت بهره می‌برد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: با تک نرخی شدن ارز و توزیع نهاده با نرخ ثابت، امکان محاسبه هزینه تمام شده مرغ در بازار وجود دارد، اما در حال حاضر ستاد تنظیم بازار در اعلام نرخ مصوب مرغ به سبب نرخ متفاوت نهاده‌های دامی در بازار آزاد دچار تردید شده است.

به گفته وی، با وجود آن‌که کنجاله سویا با نرخ بالاتر از دو هزار و ۶۰۰ و ذرت یک هزار و ۵۰۰ تومان نباید در مراکز استان‌ها عرضه ‌شود، اما در شرایط فعلی با نرخ‌های بالاتری به دست تولیدکنندگان می‌رسد که این امر منجر به افزایش هزینه‌های تولید و سردرگمی تولیدکنندگان شده است.

حجت حمل و نقل و دریافت مبلغ مازاد پشت بارنامه را یکی دیگر از مشکلات پیش روی تولیدکنندگان دانست و افزود: با توجه به آن‌که تجار مشکلات حمل و نقل را عامل اصلی تأخیر در تحویل بار نهاده‌های دامی به تولیدکنندگان مطرح می‌کنند، اما این سوال مطرح است که چرا نهاده با نرخ آزاد به وفور در بازار موجود است؟

وی با انتقاد از عرضه نهاده‌های دامی با نرخ کاذب در بازار آزاد بیان کرد: تأخیر در تحویل نهاده‌های دامی بر التهاب بازار و کمبود نقدینگی مرغداران تأثیر به‌سزایی دارد که در نهایت تأخیر در ارسال کالای خریداری شده منجر به توزیع نهاده با نرخ‌های کاذب در بازار شده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: با توجه به تأخیر در توزیع نهاده‌های دامی این سوال مطرح است که چرا در صورت نبود کالا زودتر از موعد از تولیدکنندگان پول دریافت می‌کنند و در صورت ذخیره کالا در انبار‌ها، چرا ظرف سه تا پنج روز نهاده‌ به دست تولیدکننده نمی‌رسد؟

حجت در پایان با بیان این‌که صدای تشکل‌ها به جایی نمی‌رسد، تصریح کرد: در شرایط کنونی، مرغداران با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند، در حالی که به سبب نبود ابزار در اختیار تشکل‌ها، صدای مرغداران به جایی نمی‌رسد؛ از این رو مرغداران مجبورند که نیاز خود را از بازار آزاد خریداری کنند.

۷۵ درصد واردات نهاده‌های دامی توسط یک نفر انجام می‌شود

برومند چهار آیین، عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی، هم با اشاره به این‌که تولید مرغ در ورطه نابودی است، اظهار کرد: با توجه به اختلاف قیمت مصوب نهاده‌های دامی با بازار آزاد و افزایش هزینه‌های تولید، مرغداران با مشکلات متعددی در تأمین نهاده‌ها روبه‌رو هستند.

وی افزود: با توجه به آن‌که ۷۰ تا ۷۵ درصد واردات ذرت و کنجاله سویا توسط یک نفر وارد می‌شود، از این رو اظهارنظر برخی مسئولان مبنی بر نبود انحصار کذب است.

چهار آیین ادامه داد: پشتیبانی امور دام براساس اساسنامه مقداری نهاده دامی برای تنظیم بازار وارد می‌کند که در شرایط فعلی تحریم و تنش‌های بین‌الملل، میزان واردات نهاده به ۲۰ درصد رسیده است.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی شفافیت در توزیع نهاده‌های دامی با نرخ مصوب را امری ضروری دانست و گفت: از پشتیبانی امور دام انتظار می‌رود که برای شفاف‌سازی همانند بانک مرکزی لیست دریافت‌کنندگان نهاده با نرخ مصوب را منتشر کنند تا بدین منظور مشخص شود که نهاده دامی به دست تولیدکننده‌ها می‌رسد یا دست واسطه‌ها. به گفته وی، با توجه به آن‌که ۱۰۰ درصد کنجاله سویا از بندر امام (ره) می‌آید، از این رو انتشار لیست دریافت‌کنندگان نهاده با نرخ به سهولت امکان‌پذیر است.

ذخایر خوبی در نهاده‌های دامی داریم

با وجود تمام انتقادها، حمید ورناصری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، با بیان این‌که در سال گذشته حجم مناسبی نهاده دامی وارد کشور شده است، اظهار کرد: بنا بر آمار سال گذشته حدود ۹ میلیون تن ذرت، 5/2 میلیون تن دانه سویا و حدود 5/1 میلیون تن کنجاله سویا وارد کشور شد که این ارقام بسیار خوب و مطلوب است و همواره این روند را در سال ۹۸ ادامه خواهیم داد.

وی افزود: با توجه به میزان خرید نهاده‌های دامی از سوی دولت و بخش خصوصی، ذخایر بسیار خوبی داریم و در حال تکمیل ذخایر خود هستیم.

ورناصری با اشاره به این‌که این اعداد و ارقام بیش از نیاز داخلی است، بیان کرد: بخشی از واردات برای مواقع اضطراری ذخیره می‌شود تا اگر بازار دچار نوسان شد، ستاد تنظیم بازار و دولت بتوانند اقدامات احتیاطی را با استفاده از این ذخایر انجام دهند.

مدیرعامل پشتیبانی امور ادامه داد: هر زمان که انحراف از قیمت‌های مصوب را ببینیم، دستورالعمل‌های جدید صادر می‌کنیم. طی چند ماه گذشته چنین اتفاقی رخ داد و باعث شد وزارت جهاد کشاورزی به‌طور کلی اجازه فروش کنجاله سویا را از واردکننده این نهاده بگیرد و تنها سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها با صدور حواله بتوانند این نهاده را به قیمت مصوب دو هزار و 450 تومان بفروشند.

ورناصری با تأکید بر این‌که مسأله حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی باید از سوی دولت مورد بررسی دقیق قرار گیرد، افزود: براین اساس باید کارشناسی شود که با حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی یا اعمال ارز نیمایی برای واردات کالا چه اتفاقی رخ می‌دهد. آیا این اثر در همه کالا‌ها قابل پذیرش است؟ برای مثال اگر نهاده مرغ با ارز نیمایی وارد شود (که خوشبختانه تاکنون این امر جزو برنامه‌های دولت نیست) چه تأثیری بر مصرف‌کننده خواهد داشت و آیا مصرف‌کننده نهایی قادر است کالای موردنیاز خود را با قیمت دو برابر خریداری کند؟

وی در پایان با بیان این‌که بنا بر مصوبه دولت واردکنندگان اجازه توزیع نهاده‌های دامی را ندارند، تصریح کرد: با توجه به آن‌که توزیع توسط دولت انجام می‌شود، مطرح شدن برخی اظهارنظرات مبنی بر آن‌که واردکنندگان به صورت انحصاری نهاده‌های دامی را توزیع می‌کنند یا در اختیار دولت نمی‌گذارند، امری نادرست است.


 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری سبزینه ، تاریخ انتشار:12 خرداد 1398 ، کدخبر:www.sabzineh.org ،  67928

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین