پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۶۵۷۵
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
نبود نظارت بر نحوه توزیع نهاده‌های دامی که با ارز دولتی وارد می‌شود، موجب بروز مشکلاتی برای صنعت دامپروری کشور شده است. به‌طوری‌که رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور با انتقاد از توزیع نهاده‌ها از سوی واردکننده خاص می‌گوید: با وجود اینکه دولت برای واردات نهاده‌های دامی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی اختصاص داده است، اما یک واردکننده اصلی در کشور این نهاده‌ها را به بهانه‌های مختلف از جمله مشکلات حمل و نقل تحویل نمی‌دهد.
شعار سال: نبود نظارت بر نحوه توزیع نهاده‌های دامی که با ارز دولتی وارد می‌شود، موجب بروز مشکلاتی برای صنعت دامپروری کشور شده است. به‌طوری‌که رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور با انتقاد از توزیع نهاده‌ها از سوی واردکننده خاص می‌گوید: با وجود اینکه دولت برای واردات نهاده‌های دامی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی اختصاص داده است، اما یک واردکننده اصلی در کشور این نهاده‌ها را به بهانه‌های مختلف از جمله مشکلات حمل و نقل تحویل نمی‌دهد.

بازار نهاده‌های دامی در هفته‌های اخیر بار دیگر دچار نابسامانی شده است. نهاده‌ها با سه نرخ متفاوت در اختیار دامداران قرار می‌گیرد. در روش اول، نرخ تعزیراتی است که به صورت قطره چکانی، به میزان بسیار اندک توزیع می‌شود. در روش دوم نهاده تعزیراتی با قیمت گران‌تر، اما در زمان کوتاه‌تری تحویل داده می‌شود و روش سوم که نرخ بازار آزاد است و قیمت‌ها چندین برابر قیمت منطقی آن گران می‌باشد. به گفته فعالان بازار، پیش‌بینی می‌شد که با بارندگی‌های اخیر و افزایش تولید یونجه و کاه، این خوراک دام‌ها، حداقل با قیمت سال گذشته در اختیار دامداران قرار بگیرد، اما اخبار رسیده از بازار حاکی از آنست که قیمت کاه و یونجه نیز به دوبرابر قیمت سال گذشته افزایش یافته است.

دامداران انتظار دارند در این آشفته‌بازاری که برای خوراک دام‌هایشان به وجود آمده، نظارت بیشتری بر توزیع نهاده‌های وارداتی دولتی صورت بگیرد تا این نهاده‌ها در اختیار تولیدکنندگان شیرخام قرار بگیرد، نه اینکه در گمرکات دپو شود یا در بازار آزاد به وفور به فروش برسد. در این خصوص احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران در نشستی در جمع دامداران با اشاره به حذف ارز واردات کره و گوشت قرمز می‌گوید: ارز واردات کره بیش از ۱۰ روز است که قطع شده و مشاهده می‌شود که گرانی در قیمت این محصول یا لبنیات رخ نداده است. حذف ارز واردات گوشت نیز باعث ارزان شدن آن شد که این نشان می‌دهد ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی که برای واردات این محصولات اختصاص یافته بود کارآیی لازم را نداشته است.

رئیس انجمن صنفی گاوداران می‌افزاید: در این شرایط کارخانه‌های بزرگی مانند کاله که حجم زیادی شیر تهیه می‌کنند، می‌گویند دامداران شیری در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهند، به همین دلیل دنبال واردات شیر خشک هستند و دلیل این امر بدهی‌های قبلی این کارخانه به دامداران است.

مقدسی تأکید می‌کند: در شرایطی که این کارخانه‌ها پول دامداران را پرداخت نمی‌کنند برای بر هم زدن بازار، شیر برخی از دامداران را در برخی استان‌ها با قیمت‌های بالا حتی ۲ هزار و ۷۰۰ تومان خریداری می‌کنند تا اینطور به بازار القاء شود که شیر خام نیست و کمبود وجود دارد تا بتوانند واردات داشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: تداوم شرایط موجود و از طرفی آزادشدن واردات شیر خشک باعث می‌شود که دامداران نتوانند هزینه‌های خود را جبران کنند و مجبور شوند گاوهای شیری خود را ذبح کنند.

بهانه‌جویی‌های آقای خوراک برای عدم تحویل نهاده‌ها

رئیس انجمن صنفی گاوداران همچنین با اشاره به اینکه کامیون‌داران هزینه‌های مازادی پشت بارنامه برای حمل‌ونقل نهاده‌های دام اخذ می‌کنند، می‌گوید: در حال حاضر با وجود اینکه هزینه حمل نهاده‌های دامی از بندر ۱۵۰ تومان است، اما آن‌ها ۴۰ تومان نیز پشت بارنامه‌طلب می‌کنند.

مقدسی با اشاره به اینکه واردکنندگان نهاده‌های دامی محصول وارداتی خود را به بهانه اینکه بارگیری نشده است میان دامداران توزیع نمی‌کنند، می‌افزاید: در این شرایط این نهاده‌ها با قیمت بازار آزاد در داخل کشور مشاهده می‌شود. در صورتی که این نهاده‌ها از بندر بارگیری نمی‌شود، چرا در داخل کشور با قیمت آزاد به فور یافت می‌شود و این امر نشاندهنده آن است که واردکنندگان خود در روند حمل‌ونقل نهاده‌ها به داخل کشور اختلال ایجاد می‌کنند تا بتوانند محصولات وارداتی خود را توسط واسطه‌ها به قیمت بالاتری به فروش برسانند.

وی می‌گوید: وقتی تاجری به حدی بزرگ است که توان کنترل آن را در کشور نداریم، منجر می‌شود که بار نهاده‌ای که سوم دی ماه ۹۷ پول آن را دریافت کرده، در سال‌جاری هنوز تحویل ندهد این در حالیست که باید در همان ماه نهاده‌ها را تحویل می‌داد.

رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور تأکید می‌کند: تعداد زیادی از دامداران با وجود آنکه پول خود را به آقای خوراک دام ایران (یکی از واردکنندگان نهاده دامی) در سال گذشته تحویل داده‌اند، اما وی حاضر نیست که نهاده‌های دامداران را تحویل دهد.

وی یادآور شد که در شرایط فعلی سویایی که ۲ هزار و ۴۵۰ تومان نرخ مصوب دارد ۵ هزار و ۲۰۰ تا ۵ هزار و ۳۰۰ تومان خریداری می‌شود.

مقدسی می‌گوید: به دلیل فروش نهاده‌های وارد شده با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در بازار آزاد تاجران در هر تریلی سویا ۴۰ تا ۵۰ میلیون و در تریلی ذرت ۲۵ تا ۲۷ میلیون سود بیشتر دریافت می‌کنند و در این شرایط حاضر نیستند محصولات خود را به قیمت‌های مصوب به دست دامداران برسانند.

عدم تحویل نهاده‌های دامداران به بهانه مشکلات حمل‌ونقل

بنابراین گزارش در این نشست یکی از دامداران در واکنش به تحویل ندادن نهاده‌ها توسط تاجران می‌گوید: اگر به شرکت‌های واردکننده اعتراضی داشته باشیم در بلک لیست آن‌ها قرار می‌گیریم و حتی ممکن است نهاده‌های ما را تحویل ندهند.

دامدار دیگری نیز می‌افزاید: هر زمانی به تجار اعتراض می‌کنیم که چرا بار ما را تحویل نمی‌دهی می‌گوید در بنادر بارگیری انجام نمی‌شود و راننده‌ها حاضر نیستند با این قیمت‌ها بار را حمل‌ونقل کنند، اما باید توجه داشت که این امر ناشی از تبانی خود واردکنندگان با شبکه حمل‌ونقل است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی مشرق نیوز، تاریخ انتشار:19 اردیبهشت1398، کدخبر:957502،www.mashreghnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین