پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۲۰۱۲
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۱
با بالا رفتن نرخ ارز قیمت نهاده‌های دام و طیور نیز در بازار آزاد بالا رفت و به همین سبب دولت با تخصیص ارز چهار هزار و 200 تومانی به آن‌ها سعی در کنترل بازار کرد، اما در این میان هرچند نهاده‌های مورد نیاز با ارز دولتی وارد می‌شود، اما تولیدکنندگان می‌گویند این نهاده‌ها با نرخی بالاتر از قیمت مصوب به دستشان می‌رسد، هرچند این مقدار باز هم متناسب با نیازشان نیست و مجبور به تهیه بقیه مایحتاج خود با قیمت بالا از بازار می‌شوند. در همین راستا محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، گفت: هم‌اکنون در این رابطه کمبودی نداریم، اما در طول سال چند شوک وارد شد که آثار تبعی از خود به جا گذاشت. حجتی یادآور شد: در اوایل پاییز بحث اعتصاب کامیون‌داران را داشتیم که چند روز عرضه را با وقفه روبه‌رو کرد، اما سریع به تعادل رسید.

شعار سالوزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: متأسفانه یک ماه گذشته نیز در رابطه با جابه‌جایی ارز مشکلاتی پیش آمد که در بحث نهاده‌ها نیز تأثیر گذاشت، چراکه ذرت، کنجاله و سویا را وارد می‌کنیم و وابسته‌ایم. وی تصریح کرد: وقفه چند روزه‌ای پیش آمد، اما از ذخایر راهبردی استفاده کردیم و این موضوع کنترل شد. حجتی اظهار کرد: هم‌اکنون بیش از دو میلیون تن نهاده در بنادر داریم که در حال حمل بوده و کشتی‌هایی نیز در حال ورود هستند. وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: در زمینه تأمین نهاده‌های دامی هیچ نگرانی‌ای وجود ندارد.

دولت دست دلالان را از بازار نهاده‌های دامی کوتاه کند

رئیس انجمن صنفی گاوداران هم از روان‌سازی توزیع نهاده‌های دامی یارانه‌ای شرکت پشتیبانی امور دام خبرداد و گفت: برای ادامه حیات صنعت دامی کشور انتظار می‌رود دولت، دست دلالان و واسطه‌گران را از بازار نهاده‌های دامی کوتاه کند. سید احمد مقدسی افزود: اکنون بخش عمده نهاده دامی توسط تجار با دریافت ارز رسمی چهار هزار و 200 تومانی تأمین و به کشور وارد می‌شود. وی مدعی شد که این نهاده‌ها با قیمت یارانه‌ای به واحد تولیدی نمی‌رسد و با دست به دست شدن کالا و حضور پررنگ دلالان و واسطه‌گران، با قیمت‌های بازار آزاد به دست تولیدکنندگان می‌رسد که در نتیجه بر قیمت تمام شده تأثیر می‌گذارد. به گفته وی، هر کیلوگرم کنجاله سویای وارداتی با قیمت بیش از سه‌هزار و 500، ذرت یک‌هزار و 800 و جو یک‌هزار و 700 تومان در بازار آزاد به فروش می‌رسد، درحالی که همه این اقلام با ارز رسمی توسط تجار وارد کشور می‌شود. وی اظهارداشت: اکنون بخشی از نیاز صنعت دامی کشور توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور تأمین می‌شود. این شرکت توان تأمین همه نهاده‌های مورد نیاز تولیدکنندگان را ندارد؛ بنابراین تولیدکنندگان ناچارند بخش دیگری از نیاز را از محل بازار آزاد با قیمت‌های بالا تأمین کنند. رئیس این تشکل صنفی ادامه داد: آن بخش از نهاده‌های دامی که توسط دولت توزیع می‌شود، برای هر کیلوگرم کنجاله سویا وارداتی و داخلی مبلغ دوهزار و 450 و برای ذرت و جو وارداتی یک‌هزار و 350 تومان در بنادر کشور پرداخت می‌شود. رئیس انجمن صنفی گاوداران با بیان این‌که در هفته‌های گذشته تولیدکنندگان با مشکل تأمین علوفه دامی مواجه بودند، اضافه کرد: در روزهای اخیر تأمین و توزیع نهاده‌های دامی یارانه‌ای روان شده است. وی افزود: طبق آمارهای وزارت جهاد کشاورزی، امسال 10 میلیون و 733 هزار تن شیرخام در کشور تولید شده که نسبت به سال گذشته حداقل 7/5 درصد افزایش را نشان می‌دهد؛ بنابراین اکنون کمبودی در زمینه تولید این محصول نداریم. همچنان تولیدکنندگان این بخش با مشکل نقدینگی برای تأمین علوفه دامی مواجهند و با توجه به نوسان قیمت ارز و افزایش نرخ گوشت قرمز، برخی تولیدکنندگان دام‌های شیری که ناتوان از تأمین علوفه مورد نیاز هستند، اقدام به حذف دام و روانه‌سازی آن‌ها به کشتارگاه‌ها می‌کنند که این مسأله در سال آینده می‌تواند در بحث کاهش تولید شیر خام نگران‌کننده باشد. مقدسی راهکار پیشنهادی برای دولت در این زمینه را تأمین به موقع علوفه مورد نیاز صنعت دام، جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و کاهش تولید در سال آتی عرضه نهاده‌های دامی به شکل مستقیم به تولیدکنندگان و تشکل‌های این بخش بیان کرد. به گفته وی، دولت نباید اجازه دهد علوفه دامی که با ارز رسمی وارد کشور می‌شود، به دست دلالان رسیده و با قیمت‌های آزاد به دست تولیدکنندگان برسد.

نهاده‌های با نرخ مصوب، خیلی کم به دست مصرف‌کننده می‌رسد

ناصر نبی پور نیز با بیان این‌که نهاده‌های دامی در بازار دو نرخی شده است، گفت: بخشی از نهاده‌ها با نرخ دولتی و بخش عمده آن با نرخ آزاد عرضه می‌شود. وی افزود: تأمین نهاده با نرخ مصوب زمان زیادی می‌برد و مشخص نیست که بعد از واریز پول، این نهاده‌ها چه زمانی به دست تولیدکننده می‌رسد؛ گاهی پنج روز، گاهی یک ماه و گاهی سه ماه طول می‌کشد تا نهاده را تحویل بدهند. رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با بیان اینکه در واقع نهاده‌های با نرخ مصوب، خیلی کم به دست مصرف‌کننده می‌رسد، ادامه داد: تولیدکنندگان عمده نهاده مورد نیازشان را از بازار آزاد تهیه می‌کنند. در واقع وقتی نهاده با نرخ مصوب می‌خرند، به راحتی از بندر بار نمی‌شود و به موقع تحویل ما نمی‌دهند، اما وقتی آن را به نرخ آزاد می‌خریم، سریع از بندر بار شده و تحویل می‌دهند. نبی‌پور گفت: خیلی از مرغداران پول نهاده را پرداخت کرده‌اند، اما هنوز نهاده آن‌ها بار و تحویل نشده است.

علوفه و نهاده دامی کافی دراختیار دامداران قرار نگرفته است

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به این‌که علوفه و نهاده دامی کافی تاکنون از طریق شرکت پشتیبانی امور دام در اختیار دامداران قرار نگرفته است، اضافه کرد: حواله‌های صادر شده توسط شرکت پشتیبانی امور دام از طریق بندر امام است و با توجه به هزینه بالای تحویل و حمل و نقل برای کشاورزان تهیه خوراک دام از شرکت پشتیبانی امور دام گران تمام می‌شود. دامداران ترجیح می‌دهند با فروش بخشی از دام خود در بازار آزاد علوفه و نهاده مورد نیاز دام‌های خود را تهیه کنند. وی با تأکید بر این‌که باتوجه به هزینه بالای تحویل حواله‌های شرکت پشتیبانی امور دام، دامداران ترجیح می‌دهند با فروش بخشی از دام خود در بازار آزاد علوفه و نهاده مورد نیاز دام‌های خود را تهیه کنند، عنوان کرد: نهاده‌ها و علوفه وارد شده توسط شرکت پشتیبانی امور دام در مراکز استان‌ها توزیع نمی‌شود. به شکل مستقیم برای عشایر استان کرمان پیگیری‌هایی انجام داده‌ام، اما توزیع صورت نگرفته است. نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که در مناطق سردسیر با توجه به سرمای هوا و شروع زایش دام‌ها دامداران به‌شدت در تأمین علوفه و نهاده‌های مورد نیاز با مشکل مواجه شده‌اند، خاطرنشان کرد: اعلام شد که حجم واردات نهاده‌های دامی به میزان کافی بوده، اما تاکنون به دامداران عرضه نشده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه تاریخ انتشار ------، کد خبر: 63012، www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین