پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۴۹۳۲
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶
سال 95 بیش از 120 هزار تن ذرت دامی آلوده به آفلاتوکسین وارد بندر امام خمینی (ره) شد. در همان ابتدا آزمایش‌های اولیه نشان داد شدت آلودگی در این نهاده‌ها آنقدر بالاست که نه تنها امکان استفاده دامی بلکه استفاده صنعتی نیز از آن‌ها وجود ندارد و فقط باید امحاء شود. روحانی خود مستقیما دستور توقف ورود ذرت‌های آلوده به کشور را صادر کرده است. حال سوال اینجاست که آیا در این مدت نهاده‌های آلوده به داخل کشور نشت نکرده است؟
شعار سال:سال 95 بیش از 120 هزار تن ذرت دامی آلوده به آفلاتوکسین وارد بندر امام خمینی (ره) شد. در همان ابتدا آزمایش‌های اولیه نشان داد شدت آلودگی در این نهاده‌ها آنقدر بالاست که نه تنها امکان استفاده دامی بلکه استفاده صنعتی نیز از آن‌ها وجود ندارد و فقط باید امحاء شود. این امر با مقاومت شرکت‌های واردکننده که از قدرت و نفوذ بالای برخودار بودند رو‌به‌رو شد تا جای که حالا پس از حدود 3 سال پای رئیس جمهور به این ماجرا باز شده و روحانی خود مستقیما دستور توقف ورود ذرت‌های آلوده به کشور را صادر کرده است. حال سوال اینجاست که آیا در این مدت نهاده‌های آلوده به داخل کشور نشت نکرده است؟ چه ضمانتی وجود دارد که شرکت‌های واردکننده دارای نفوذ و قدرت که توانسته‌اند حدود 3 سال امحاء این نهاده‌ها را به تاخیر بیندازد، ‌بخشی از نهاده‌ها را وارد بازار نکرده باشند؟
آیا ذرت‌های سرطان‌زا وارد بازار شده است؟
 در اسفندماه سال 96 بود که از منابع استانی خبر ورود حجم زیادی ذرت دامی آلوده به بیرون درز کرد.

شدت آلودگی در این نهاده‌های وارداتی آنقدر بالا بود که با بررسی‌های ظاهری نیز غیرقابل استفاده بودن آن‌ها محرز می‌شد. آزمایش‌های اولیه نشان داد ذرت‌های وارداتی به شدت آلوده به سم آفلاتوکسین هستند که نه تنها امکان استفاده برای خوراک دام بلکه استفاده صنعتی نیز از آن‌ها وجود ندارد و فقط باید امحاء شود.

آفلاتوکسین‌ سم تولید شده توسط گروهی از قارچ‌ها است که معمولاً ذرت، بادام زمینی و پسته را به آسانی آلوده می‌کنند.

سم آفلاتوکسین‌ها از طریق محصولات دامی مانند: تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی انسان را آلوده می‌کنند و سرطان‌زا هستند.

به رغم محرز شدن سمی بودن ذرت‌های وارداتی در همان ابتدای ورود، دیروز پس از 3 سال تاخیر نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد ایران، اعلام کرد"‌ "پس از 3 سال ممانعت و تحمل فشارهای زیاد از سوی افراد سودجو، رئیس‌جمهور دستور توقف واردات ذرت‌های آلوده به کشور و برخورد قضایی با متخلفان را صادر کرد".

وی اظهار کرد: صاحبان نهاده‌های آلوده درصدد بودند که به طرق مختلف کالا را از گمرک ترخیص و وارد کشور کنند.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به برگزاری جلسات متعدد و ورود دستگاه‌های مختلف نظارتی در این زمینه تصریح کرد: بیش از 2 هزار آزمایش برروی این ذرت ها انجام گرفت که همه حاکی از غیراستاندارد بودن و مضر بودن این محموله بر سلامت مردم بود.

 هر چند پیروز بخت تاکید کرد که رسید و گواهی انطباق برای این محموله صادر نشد و درصورت عدم انطباق محصولات با استانداردها، محموله باید به کشور مبدا مرجوع شود، ‌اما این سوال در ذهن ایجاد می‌شود که آیا در مدت این چند سال نهاده‌های آلوده به داخل کشور نشت نکرده است؟ چه ضمانتی وجود دارد که شرکت‌های واردکننده دارای نفوذ و قدرت که توانسته‌اند حدود 3 سال امحاء این نهاده‌ها را به تاخیر بیندازد، ‌بخشی از نهاده‌ها را وارد بازار نکرده باشند؟ و اساسا چه شرکت‌های دولتی یا خصوصی ذرت‌های آلوده‌ای که به اذعان کارشناسان در ظاهر نیز آلودگی آن‌ها قابل تشخیص است، این نهاده‌ها را آگاهانه وارد کشور کرده‌اند.

ورناصری: به دلیل عدم ترخیص امکان خروج از گمرک وجود نداشته است

سوالاتی که حمید ورناصری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور،‌ به عنوان متولی اصلی تامین نهاده‌های دامی در بخش دولتی  آن‌ها پاسخ داد.

وی تاکید کرد: این نهاده‌ها توسط بخش دولتی وارد کشور نشده است و متعلق به بخش خصوصی است.

 ورناصری از افشای نام این شرکت‌ها خودداری کرد.

ورناصری در پاسخ به این پرسش مهم که آیا در مدت این 3 سال نهاده‌های آلوده به داخل کشور نشت نکرده است، گفت: به دلیل عدم ترخیص امکان خروج از گمرک وجود نداشته است.

موافق قدیری: پاسخ این سوال امنیتی است

مجید موافق قدیری، رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران، فعال بخش خصوصی در تولید و بازار خوراک دام نیز به برخی از این سوالات پاسخ داد.

وی که در ابتدا از پاسخ به سوالات امتناع می‌کرد موضوع مطرح شده از سوی رییس سازمان ملی استاندارد ایران را قدیمی ‌و کهنه دانست.

موافق قدیری نیز تائید کرد که واردات توسط شرکت‌های خصوصی انجام شده است.

وی در پاسخ به این پرسش مهم که آیا در این چند سال نهاده‌های آلوده به داخل کشور نشت نکرده است، گفت: پاسخ این سئوال امنیتی است.

موافق قدیری حاضر به پاسخ به سایر پرسش‌ها نشد.
تاخیر 3 ساله سازمان استاندارد در مرجوع کردن یا امحاء نهاده‌های وارداتی که سمیت بالای آن‌ها در همان ابتدا تائید شده بود خود جای سوال دارد، اما مهمتر از آن اطمینان از این موضوع است که این نهاده‌ها به داخل کشور نشت نکرده باشند. وظیفه اطمینان از این موضوع مهم بر عهده دستگاه‌های متولی است که تا امروز در تعیین تکلیف این نهاده‌ها تعلل داشته‌اند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا،تاریخ انتشار:13مرداد1398،کدخبر:794187،www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین