پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۱۳۳۷
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۰
رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان مسائلی را مطرح کردند که مورد توجه این قشر دانشگاهی قرار گرفت.خبرنگار در گفت و گو با تعدادی از نمایندگان فعالین دانشجویی که در حضور رهبری به بیان نظرات خود پرداختند، به تبیین مسائل مطرح شده از دیدگاه خود آن ها پرداخت

شعارسال: شنبه شب طبق قراری هرساله در ماه مبارک رمضان، بیش از هزار دانشجو از دانشگاه های سراسر ایران با رهبر انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه ای دیدار و گفت‌وگو کردند . این دیدار بعد از پنج ساعت در حالی به اتمام رسید که نمایندگان تشکل‌های مختلف دانشجویی در حضور رهبر خود به بیان انتقادات، پیشنهاد ها و دغدغه های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی خود پرداختند.

آنها به موضوعاتی چون ضرورت جوانگرایی در بدنه مسئولیتی کشور، تدوین سند بالادستی برای پیشرفت روستاها و گسترش فعالیت گروه‌های جهادی در مناطق محروم، تبیین نحوه مطالبه‌گری دانشجویان در قبال اشکالات و نواقص، ابراز نگرانی از خطر استحاله درونی به وسیله افراد و جریان‌هایی که اعتقاد عمیقی به مبانی انقلاب و امام ندارند، اصلاح ساختارهای فسادآور در نظام بانکی و اداری و برخورد قاطع با مفسدان و متخلفان پرداختند.

مقام معظم رهبری نیز پس از شنیدن صحبت های نمایندگان فعالین دانشجویی موضوعات و مباحثی را برای آن ها بیان کردند و توصیه هایی برای دانشجویان داشتند که بازتاب گسترده ای در میان جوانان داشت.این 12 توصیه به شرح زیر است:

«حضور فکری در مسائل اصلی کشور و حضور فیزیکی در مواقع لازم»

«تبیین و قانع‌کردن دل‌ها»

«افزایش سطح آگاهی سیاسی و دینی»

«توسعه مخاطبان دانشجو»

«دفاع صریح و بدون تقیّه از نظام اسلامی»

«تداوم و توسعه اردوهای جهادی در روستاها و مناطق محروم»

«تداوم و توسعه اردوهای جهادی در روستاها و مناطق محروم»

«توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی در اندیشه و عمل»

«تقویت گفتمان‌های اصلی انقلاب از جمله عدالت، اقتصاد دانش‌بنیان و مقاومتی، پیشرفت اسلامی ایرانی و شتاب علمی»

«تشکیل یک جبهه واحد ضد آمریکایی - ضد صهیونیستی در سطح دانشجویان جهان اسلام»

«پرهیز از زدن اتهام غیرانقلابی به افراد»

«هم‌افزایی تشکل‌های انقلابی دانشگاه‌ها از طریق تکیه بر نقاط مشترک»

«نگاه راهبردی به انقلاب و تفکر درباره آینده»

رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود با تأکید بر اینکه دیدارهای رمضانی با دانشجویان حقیقتاً شیرین و مطلوب است، گفتند: مطالب متنوع و دیدگاه‌های متفاوتی که در این دیدار مطرح شد، خوب و لذت‌بخش بود و نشانگر رشد سطح فکری و مطالبات قشر دانشجو است و نشان می‌دهد که با گذشت زمان، انگیزه‌های انقلابی و فکر روشن و استدلال متین در میان دانشجویان گسترش چشمگیر و روزافزونی داشته است.

مجتبی رئیسی ، عضو جنبش عدالتخواه دانشجویی در تاکید این موضوع اظهار کرد: فضای این جلسه کاملا آزادانه بود و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی، دیدگاه‌های خود را صریحا مطرح کردند و از بیانات رهبری نیز چنین بر می‌آمد که ایشان نسبت به سال‌های گذشته از فضای جلسه و سخنانی که از سوی دانشجویان مطرح شد، رضایت بیشتری دارند.

وی همچنین در تاکید بر ضرورت برگزاری چنین دیدارهایی گفت: بیانات سال‌های گذشته رهبری در دیدار با دانشجویان در تلطیف و بهبود فضای فعالیت‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها بی تاثیر نبوده اما توقع و انتظار ما از مسئولان برای عنایت به سخنان رهبری بیش از این است.

علی بیانی یکی از حاضرین در این مراسم در ارتباط با دیدار فعالین دانشجویی با مقام معظم رهبری، اظهار کرد: دیدار شب گذشته با رهبری مانند سال‌های گذشته بسیار پرشور و شاداب بود. دانشجویان از تشکل‌های مختلف به ابراز عقیده پرداختند. چنین دیدارهایی غنیمت است که باید قدرش را بدانیم.

وی با اشاره به توصیه‌های رهبری به فعالین دانشجویی و مسئولین،‌ گفت: یکی از نکات مهم صحبت‌های شب گذشته مقام معظم رهبری توجه ویژه دو وزارتخانه علوم و بهداشت به تشکل‌های دانشجویی انقلابی بود، ایشان فرمودند باید به این تشکل‌ها که برای انقلاب هزینه می‌دهند میدان داد.البته این موضوع به معنای نفی دیگر تشکل‌های دانشجویی نیست و عدالت در مورد آنها هم باید برقرار شود، اما اولویت با کسانی است که در همه حال برای انقلاب تلاش می‌کنند.

در بخشی از این دیدار مقام معظم رهبری فرمودند:بارها گفته‌ایم حرف مخالف رهبری،نه جرم است و نه معارضه ای با آن ها می شود.

محمد حسین قائد شریف،عضو اتحادیه تحکیم وحدت با اشاره به این صحبت رهبری اظهار کرد:‌ درسال‌های اخیر پدیده‌ای رایج شده است که هر کسی سخنی را مطرح می‌کند به او انگ مخالفت با رهبری را می‌زنند در حالی که بخشی از این افراد کسانی هستند که دوستان انقلاب هستند و بر پایه دلسوزی انتقاد می‌کنند و سخنان رهبری درباره‌ی جرم نبودن مخالف با دیدگاه‌های ایشان به تلطیف این فضا کمک می‌کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: سخنان رهبری در دیدار با دانشجویان به موقع و بجا بود و این بیانات باید درون خانواده جنبش دانشجویی مورد بازخوانی قرار گیرد.

حتی فعالین دانشجویی که در این دیدار حضور نداشتند سخنان رهبری را به خوبی مطالعه کردند . علامه عزیزی مطالبه گری دانشجویی را مهمترین بخش سخنان رهبری دانست و تصریح کرد:با توجه به فرمایشات رهبری اولین موضوعی که باید به آن اشاره کرد و ایشان هم دیشب بر آن تاکید چند باره داشتند بحث مطالبه گری است.ایشان از دانشجویان خواسته‌اند که مطالبه گری را به یک گفتمان ملی تبدیل کنند.

وی ادامه داد: در این راستا برای انتشار مطالبه گری به سطح جامعه نیازمند رسانه‌های آزاد و قوی هستیم تا مردم هم مانند دانشجویان افرادی مطالبه گر باشند. ایشان همچنین به موضوعات دیگری همچون تقویت ایمان هم اشاره کردند و دانشجویان را بال مهم کشور در جهت رشد و پیشرفت کشور دانستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین به مباحثی که درخصوص لزومِ عقلانیت در کشور مطرح می شود و ضرورت تشکیل یک جبهه واحد ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی اشاره کردند و گفتند: این روزها درباره عقلانیت و لزوم گفت‌وگوی عقلای جناح‌ها مطالب زیادی مطرح می‌شود که اصل موضوع عقل‌گرایی بسیار پسندیده و مورد تأیید اسلام و قرآن است و امام (ره) نیز یکی از عقلای بزرگ جهان بود.

ایشان در بخشی دیگر افزودند: می‌توان با وسایل پیشرفته ارتباطاتی و در فضای مجازی، کمپین‌های عمومی دانشجویان مسلمان را بر اساس مخالفت با سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی شکل داد تا در مواقع لازم، میلیون‌ها جوان دانشجوی مسلمان با موضع‌گیری خود، حرکتی عظیم را در جهان اسلام به وجود آورند.

محمد آهنگران، یک عضو گروه‌های جهادی دانشگاهی در ادامه این مبحث وظیفه ی جنبش دانشجویی را فعالیت بر مبنای نیازهای روز و در راه عقلانیت دانست و گفت: بیانات رهبری در این دیدار از بخش های مختلفی تشکیل می‌شود که در نهایت به یک پیکره واحد می‌رسند و همگی مکمل یکدیگرند به خصوص سخنان ایشان درباره لزوم تشکیل یک جبهه واحد ضد امریکایی و ضد صهیونیستی که کاملا مطابق با نیازهای روز مطرح شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان این دیدار تأکید کردند: من بر اساس وظیفه دینی و شرعی و اخلاقی، تا جان در بدن دارم خواهم ایستاد و به مردم هم اعتماد دارم؛ همچنان که به نتیجه ایستادگی یعنی پیروزی یقین دارم.

ایشان همچنین گفتند: در میان نخبگان کشور به‌ویژه دانشگاهیان و دانشجویان نیز عناصر مؤمن و معتقد به ایستادگی بسیار زیاد هستند به گونه‌ای که هر فرد دلسردی را هم دلگرم می‌کند.

حسین زینلیان ، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان وظیفه جامعه دانشجویی پس از این دیدار را بررسی دقیق‌ منویات رهبری دانست و گفت: دانشجویان علاوه بر آنکه باید منویات رهبری را دقیق بررسی کنند، باید موشکافانه به راهکارهای رسیدن به آنها نیز توجه کنند. بیانات مطرح شده در شب گذشته بسیار عمیق و راهبردی بود. اگر نیروهای دانشجویی و مسئولین درصدد تحقق آنها برآیند، نه تنها فاصله‌ میان مسئولین و دانشجویان کاهش می‌یابد، بلکه بسیاری از مشکلات کشور حل و فصل می‌شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 13تیر1395، کدخبر: 95040107532: www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین