پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۳۶۰۷
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷
شهردار،‌رئیس شورا و جمعی از نمایندگان استان و مدیران شهری برای پیگیری مطالبات مشهد، با رئیس مجلس دیدار و گفت وگو کردند .

شعار سال: خوشمان بیاید یا نه تمرکزگرایی در ساختار اداری کشور باعث شده است تا نوع نگاه و اطلاعات وزیران و مسئولان تراز کشوری در تصمیـــــم‌گیـــری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها نقش اساسی داشته باشد. این موضوعی است که مدیریت شهری مشهد نیز به آن بی‌توجه نیست و همین باعث شده است که مدیران شهری مسائل کلان مشهد را از کانال مسئولان تراز کشوری پیگیری کنند. حضور وزیر کشور، وزیر نیرو، معاون وزیر راه و شهرسازی در مشهد به مناسبت‌های مختلف را می‌توان در همین قالب ارزیابی کرد. اما روز گذشته این مدیران شهری بودند که میهمان دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی در بهارستان شدند تا درباره سهم مشهد از ظرفیت ٨٠٠٠ میلیارد تومانی اوراق مشارکت کلان‌شهرها در قانون بودجه ٩٨ رایزنی کنند. محمدرضا کلائی شهردار مشهد روز گذشته در توئیتی دستاوردهای این جلسه را منتشر کرد. بر اساس گزارش شهردار دریافت اختیار خرید ۶۰ واگن برای خط ۱ قطار شهری، امتداد و تکمیل خط ۲ در اراضی جنوب شهر، جذب اوراق مشارکت و بهرهبرداری از خط۳ در هسته بافت پیرامونی حرم مطحر و آغاز عملیات اجرایی خط ۴ و به عبارتی جهش در عملیات عمرانی قطار شهری مشهد برای تحقق توسعه پایدار و حمل و نقل پاک تا ۱۴۰۰ با گامهای هماهنگ از دستاورهای این جلسه بوده است.
بر اساس بند «د» تبصره «۵» قانون برنامه و بودجه امســال شهرداری‌های کلان‌شهرها مجاز به انتشار ٨٠٠٠ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای مصرف در پروژه‌های حمل‌و‌نقل عمومی و نوسازی بافت فرسوده هستند. بازپرداخت
۵٠ درصد سود و اصل این اوراق بر عهده دولت است و این ظرفیت می‌تواند موتور محرکی برای پروژه‌های کلان‌شهرها باشد.
اما اینکه سهم شهرداری مشهد از این مبلغ چقدر است موضوعی است که مدیران شهری و چند تن از نمایندگان مجمع خراسان روز گذشته درباره آن با رئیس مجلس شورای اسلامی چانه‌زنی کردند. در این جلسه بر تقاضای اجازه انتشار ٣۵٠٠ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای مصرف در پروژه‌های شهری مشهد تأکید شده است. از این مبلغ ٨٠٠ میلیارد تومان مربوط به نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی، ١٣٠٠ میلیارد تومان برای توسعه قطارشهری مشهد و ١۴٠٠ میلیارد تومان هم برای اتمام پروژه نوسازی بافت فرسوده است. اگر موافقت‌های لازم با این موضوع صورت گیرد سهم مشهد مقدس از این ظرفیت در میان هشت کلان‌شهر به تنهایی حدود ۴٣ درصد خواهد بود. اما این مسئله تا چه حد امکان‌پذیر است؟ این موضوعی است که در این گزارش به آن پاسخ داده‌ایم.

به مشهد باید از منظر ملی نگاه شود
رئیس شورای شهر مشهد، در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد درباره این دیدار گفت: در این جلسه محمدرضا کلائی، شهردار مشهد، حمید بنایی، رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی، حجت‌الاسلام بحرینی، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، حسین مقصودی، نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن، جلیل رحیمی، نماینده مردم تربت جام، تایباد، باخرز و صالح‌آباد، رضا خواجه نائینی، معاون مالی و پشتیبانی شهردار و مصطفی نعمتی، شهردار منطقه ثامن، نیز حضور داشتند.
محمدرضا حیدری افزود: مسائل مربوط به شهر مشهد و ضرورت تحقق حاکم شدن نگاهی ملی به این شهر از جمله مباحث مطرح شده در این دیدار بود.
وی افزود: با توجه به مصوبه خوبی که مجلس شورای اسلامی در زمینه فروش اوراق مشارکت داشته است، در این جلسه خواستار همراهی و کمک بیشتر مجلس محترم در موضوعاتی همچون تسریع در پیشبرد طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی و احداث قطار شهری، با بهره‌گیری از مصوبه مذکور شدیم.
حیدری با بیان اینکه در این دیدار به جایگاه بین‌المللی مشهدمقدس و فعالیت آن به‌عنوان کانون محوری جهان اسلام و به ویژه تشیع، تاکید ویژه‌ای شد، گفت: همین ویژگی‌ها سبب تمیز مشهد نسبت به سایر شهرهای کشور می‌شود و لذا توجه خاصی را می‌طلبد.
رئیس شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: هم‌افزایی و تعامل موجود بین مجموعه دولت، شورای شهر و شهرداری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تمامی دستگاه های دخیل دیگر موضوع مطرح شده در این دیدار بود که امیدواریم این مهم سبب شود اتفاقات خوبی را برای شهر امام مهربانی‌ها شاهد باشیم.
رئیس شورای شهر مشهدمقدس در پایان گفت: ملاقات بسیار خوبی داشتیم و امیدواریم با نظر و مساعدت رئیس محترم مجلس شورای اسلامی و همراهی دولت بتوانیم پروژه‌هایی را که با قوت در شهر مشهد در حال اجرا هستند تداوم ببخشیم و با مشکل منابع مالی روبه‌رو نشوند.

خوش‌حسابی، برگ برنده مشهد در دو سال گذشته
معاون اقتصادی شهردار مشهد دراین‌باره گفت: انتشار این اوراق وابسته به نظر وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و سازمان بورس است. البته شهرداری مشهد به دلیل خوش‌حسابی امکان جذب رقم مدنظر را دارد. یکی از پارامترهای مهم برای سازمان بورس این است که حسابرسی بودجه شهرداری‌ها به‌روز باشد. حسابرسی بودجه شهرداری مشهد تا سال ٩۶ به‌روز است و تفریغ بودجه ٩٧ هم تا یک ماه دیگر حسابرسی خواهد شد.
رضا خواجه‌نائینی با بیان اینکه نداشتن بدهی بانکی نیز یکی از شروط تعیین‌کننده در کسب اجازه برای انتشار اوراق مشارکت است، گفت: تنها کلان‌شهری که امسال و سال آینده هیچ‌گونه بدهی بانکی‌ای ندارد مشهد است. وی در توضیح جزئیات بیشتر از جلسه با رئیس مجلس گفت: این جلسه در واقع برای این بود که نگاه ویژه‌تری به مشهد بشود. هر سه سال یک‌بار جمعیتی بالغ بر کل جمعیت کشور به مشهد می‌آیند و این نشان‌‌دهنده لزوم توجه ملی به مشهد است. شهرداری مشهد اکنون فعالیت‌های شایان توجهی در حوزه مشارکت و سرمایه‌گذاری، پروژه‌های عمرانی، قطار شهری، بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی و‌... دارد. در همین راستا در این جلسه رویکرد اصلی ما جلب حمایت مجلس برای رونق‌بخشی به پروژه‌های اقتصادی مشهد بود.

سه پیشنهاد لاریجانی به شهرداری مشهد
خواجه‌نائینی ادامه داد: آقای لاریجانی، رئیس مجلس، در این جلسه سه بحث را مطرح کردند. موضوع اول قول ایشان مبنی بر این بود که اگر پیشرفت پروژه‌ها در مشهد به همین صورت ادامه پیدا کند، مجلس از طریق ظرفیت قانونی اوراق مشارکت و یا سایر اهرم‌های مالی قانونی به مشهد کمک خواهد کرد.
وی افزود: همچنین رئیس مجلس چند پیشنهاد درباره جذب سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه گردشگری داشتند. ایشان در دیدارهایی که با مسئولان کشورهای قطر و چین داشتند به یک‌سری زمینه‌های همکاری در حوزه سرمایه‌گذاری در گردشگری رسیدند که این موضوع از طریق وزارت خارجه هم در حال پیگیری است و از ما خواستند که در این زمینه نیز وارد شویم تا از ظرفیت سرمایه گذاری خارجی استفاده
کنیم.
معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد ادامه داد: رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص هماهنگی به وجود آمده میان استانداری و شهرداری برای ایجاد رونق اقتصادی و سرمایه‌گذاری در حاشیه شهر مشهد نیز نگاه مثبتی داشتند و قول همراهی مجلس را دادند. خواجه‌نائینی در خصوص سهم شهرداری مشهد از ظرفیت سقف ٨٠٠٠ میلیارد تومان قانون برنامه و بودجه برای انتشار اوراق مشارکت توسط شهرداری‌ها نیز گفت: در این جلسه توافقاتی صورت گرفت تا با تأکید مجلس و در جلسه‌ای که با معاون وزیر کشور و شخص وزیر کشور برگزار می‌شود این موضوع را بیشتر پیگیری کنیم.
وی در خصوص نحوه هزینه‌کرد ٣۵٠٠ میلیارد تومان اوراق مشارکت درخواستی از سوی مدیریت شهری مشهد نیز گفت: این رقم طبق مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد تعیین و درخواست شده است. از این مبلغ ١۴٠٠ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای پروژه نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم، ١٠٠٠ میلیارد تومان برای پروژه خط ٣ قطار شهری، ٣٠٠ میلیارد تومان برای پروژه خط دو قطار شهری و ٨٠٠ میلیارد تومان برای نوسازی ناوگان اتوبوس شهری است.

مشهد گوی رقابت در جذب اوراق مشارکت را می‌رباید
نماینده مردم سبزوار و سخن‌گوی کمیسیون شوراهای مجلس، که یکی از اعضای حاضر در این جلسه بود نیز به شهرآرا گفت: پیش‌بینی می‌کنیم به غیر از قم، شیراز و مشهد، شهرهای دیگر توان لازم برای کسب اجازه انتشار اوراق مشارکت را نداشته باشند و از ظرفیت ایجاد شده در بند «د» تبصره ۵ استقبال نکنند؛ ازاین‌رو مدیریت شهری مشهد با همکاری مجمع نمایندگان خراسان رضوی در تلاش است تا از این ظرفیت استفاده بیشتری بکند.
حسین مقصودی در خصوص احتمال جذب اوراق مشارکت در دیگر کلان‌شهرها گفت: اوراق مشارکت پول داغ محسوب می‌شود و بازپرداخت سود و اصل این پول برای شهرداری‌ها کار آسانی نیست. همچنین برخی از کلان‌شهرها در لیست سیاه بانک‌ مرکزی و بورس قرار دارند و امکان قانونی انتشار اوراق مشارکت را ندارند.

حمایت نمایندگان تمام جناح‌ها از مشهد
در فرایند انتشار اوراق مشارکت وزارت کشور، بانک مرکزی و بورس نقش‌های تعیین‌‌کننده‌ای دارند و مجلس شورای اسلامی از نظر فرایند اداری نقشی ندارد. با وجود این مدیران شهری مشهد برای رایزنی درباره سقف انتشار اوراق مشارکت از ظرفیت رئیس مجلس استفاده کردند. علت این اقدام را از مقصودی جویا شدیم و او در پاسخ گفت: در مصوبه مجلس نیز بر استفاده از ظرفیت اوراق مشارکت برای نوسازی بافت فرسوده ۴ شهر مذهبی ری، قم، مشهد و شیراز تأکید شده است. در همین راستا جلب همراهی آقای لاریجانی به عنوان نماینده مردم قم نیز حائز اهمیت
است. همچنین ایشان به واسطه اینکه رئیس مجلس هستند وجاهتی برای رایزنی با دولت نیز دارند. افزون بر این، ایشان به واسطه رابطه نزدیک با وزیر کشور آقای رحمانی فضلی می‌توانند به تحقق سهم مشهد از ظرفیت قانونی انتشار اوراق مشارکت کمک کنند.
مقصودی با قدردانی از عملکرد مدیریت شهری مشهد گفت: شهردار و رئیس شورای شهر مشهد با تدبیری که دارند از ظرفیت تمامی نمایندگان مجمع خراسان از هر گروه و جناحی استفاده می‌کنند. این در حالی است که ایشان اصلاح‌طلب هستند و اعضای مجمع شامل اصول‌گرایان، مستقلان و اصلاح‌طلبان می‌شوند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شهرآرا، تاریخ انتشار 23 خرداد 98، شماره: -


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین