پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۴۲۹۶
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴
در این گزارش نگاهی انداختیم به بازیکنانی که سال‌هاست ایران را ترک کرده‌اند یا پدر و مادر ایرانی دارند و می‌توانند برای تیم ملی بزرگسالان یا امید به میدان بروند و ممکن است در آینده مجیدی و ویلموتس نیم‌نگاهی به آنها داشته باشند.

شعار سال: فریدون زندی اولین بازیکن دوتابعیتی بود که پایش به فوتبال ایران باز شد. ستاره کایزسلاترن بود و مقابل ژاپن در مقدماتی جام‌جهانی 2006 دلبری می‌کرد. ایستگاهی زیبایش به آذربایجان هنوز در یاد و خاطره فوتبال‌دوستان باقی مانده است. گذشت تا اینکه کارلوس کی‌روش به‌عنوان سرمربی جدید تیم ملی انتخاب شد. او شیفته بازیکن‌های لژیونر بود و به همین دلیل به فوتبالیست‌هایی که در آن‌سو مشق فوتبال کرده و سال‌هاست از ایران مهاجرت کرده‌اند، نگاه ویژه‌ای داشت. اشکان دژاگه و رضا قوچان‌نژاد گل سرسبد این فوتبالیست‌ها بودند که در بازه زمانی دو، سه ساله به تیم ملی ایران دعوت شدند.

دنیل داوری‌ها، نظری‌ها و بیت‌آشورها آمدند و رفتند ولی اشکان و گوچی ماندند و محبوب شدند. آنها با ایران به جام‌جهانی و جام ملت‌ها رفتند و گل‌های حساسی هم به ثمر رساندند و حالا سال‌های آخر فوتبالی خود را پشت‌سر می‌گذرانند. لیست تیم ملی فوتبال امید که حالا فرهاد مجیدی را در راس کادرفنی خود می‌بیند، اعلام شد و بین 50 بازیکن فراخوانده‌شده دو بازیکن گمنام هم به چشم می‌خورند؛ آرش مجللی و نیما بحری. هیچ اطلاعات یا داده‌ای در رابطه با آرش مجللی موجود نیست، اما تیمش کرولی‌تاون از تیم‌های حاضر در سطح چهارم لیگ انگلستان است و سابقه بالایی دارد. نیما 19سال دارد و در کالیفرنیای آمریکا به دنیا آمده و رشد کرده که به‌تازگی به برزیل منتقل شده است. تیم کاسکاول در لیگ محلات برزیل حضور دارد و بین تیم‌های سری A تا D جایی ندارد. به همین بهانه نگاهی انداختیم به بازیکنانی که سال‌هاست ایران را ترک کرده‌اند یا پدر و مادر ایرانی دارند و می‌توانند برای تیم ملی بزرگسالان یا امید به میدان بروند و ممکن است در آینده مجیدی و ویلموتس نیم‌نگاهی به آنها داشته باشند.

رایان تفضلی

رایان‌سیروس تفضلی مشهورترین دورگه‌ای است که به تیم ملی ایران پاسخ مثبت نداده و همچنان این شانس را دارد تا بتواند ملی‌پوش شود. این مدافع بلندبالای ایرانی- انگلیسی در شهر ساتن انگلیس به دنیا آمده و سه سالی می‌شود که برای تیم پیتربرو به میدان می‌رود. تیمی که امسال به لیگ یک سقوط کرد و باید در سطح سوم فوتبال انگلیس به رقابت ادامه دهد. شنیده شد که او به درخواست کی‌روش برای پیوستن به ایران پاسخ منفی داده است. او در 101 بازی برای پیتربرو پنج گل را به ثمر رسانده است. با این حال در سال 2016 مصاحبه‌ای به نقل از او منتشر شد که کار کردن زیرنظر کی‌روش را یک آرزو می‌دانست ولی مشکلاتی را سد راه خود برای پیوستن به ایران می‌دید، مشکلاتی که شاید در دوره ویلموتس حل شود!

دالاهو ایراندوست

بازیکن 20 ساله تیم هکن در سطح اول فوتبال سوئد که پای چپ هنرمندی دارد و از خلاقیت بالایی در میانه میدان برخوردار است. این بازیکن برای تیم‌های پایه سوئد و همچنین تیم ملی بزرگسالان این کشور به میدان رفته است ولی داستانش بسیار شبیه به سامان قدوس است. او توسط یان اندرسون برای دیدار دوستانه مقابل ایسلند و فنلاند دعوت شد و در برابر فنلاند هم در تاریخ هشتم ژانویه 2019 دعوت شد. با این حال بازی مذکور در تاریخ غیرفیفادی برگزار شد و رسمیت ندارد. قدوس هم پیش از این چنین تجربه‌ای داشت و باید دید مسئولان فدراسیون فوتبال ایران می‌توانند برای جذب او گوی سبقت را از همتایان سوئدی بربایند یا خیر. شنیده می‌شود او به نزدیکان خود گفته علاقه چندانی به بازی برای ایران ندارد. ایراندوست متولد گوتنبورگ است ولی والدین کرمانشاهی دارد.

ماهان یاراحمدی‌بوکانی

بازیکن 16 ساله ایرانی که وقتی سه سال داشت ایران را ترک کرد. او پدری ایرانی و مادری عراقی دارد. پس از ترک ایران پنج سال در عراق زندگی و سپس به هلند نقل‌مکان کرد. او به‌تازگی به تیم زیر 17 ساله‌های باشگاه مطرح آیندهوون پیوسته.

پایا پیچکاه

بازیکنی که اصالتا قائمشهری است و حالا با 19 سال سن برای تیم سوندسوال سوئد بازی می‌کند. او تمام رده‌های سنی پایه سوندسوال را طی کرده و حالا در جمع بزرگسالان قرار گرفته است. پایا شهروند سوئد است و برای تیم زیر 19 ساله‌های این کشور هم به میدان رفته است. قدوبالا و استایل بازی او شباهت ویژه‌ای به سعید عزت‌اللهی دارد.

دنیس اکرت

دیگر بازیکن جذابی که می‌تواند به تیم ملی ایران کمک کند، دنیس یرای‌اکرت‌آینسا است. بازیکن 22 ساله ایرانی آلمانی متولد بن آلمان که با 182 سانتیمتر در خط حمله بازی می‌کند. او در تیم‌های پایه کلن، آلمانیاآخن و بروسیامونشن‌گلادباخ بازی کرده است. سپس در سطح بزرگسالان با تیم دوم مونشن‌گلادباخ بازی کرد و سپس به اسپانیا رفت تا برای سلتاویگو به میدان برود. او مجموعا 57 مسابقه برای تیم‌های اول و دوم سلتا انجام داد و حالا به صورت قرضی در تیم اکسلسیور در اردیویسه هلند بازی می‌کند. جالب است بدانید که دنیس یک بازی برای تیم زیر 15 ساله‌های آلمان انجام داده، اما بعد از آن دیگر هیچ‌وقت به تیم‌های پایه ژرمن‌ها دعوت نشد.

کیان گیلانی

کیان گیلانی، بازیکنی ایرانی آلمانی است که در سرزمین ژرمن‌ها به دنیا آمده است. پدر کیان متولد تهران و مادرش با ملیت مراکشی، هر دو در آلمان بزرگ شده‌اند. پدربزرگ، مادربزرگ و همه اقوام پدری او اهل ایران هستند و با کیان در آلمان زندگی کرده‌اند، به همین دلیل این بازیکن کاملا با آداب و رسوم ایرانی آشناست و حتی می‌تواند تا حدی به زبان فارسی صحبت کند و آن را متوجه شود. این بازیکن 19 سال دارد و در رده‌های پایه فوتبال آماتور آلمان فوتبال خود را آغاز کرد. کیان به هلند رفت تا در تست‌های فنی باشگاه نایمخن شرکت کند. نایمخن یکی از سردمداران فوتبال پایه در هلند و حتی اروپا به‌شمار می‌رود. او یک بازیکن پست شماره 10 است؛ یعنی بازیکنی که پشت مهاجم و به‌عنوان هافبک نفوذی و گاها حتی در قامت یک مهاجم سایه، انجام وظیفه می‌کند.

آرین خدابخشیان

بازیکن 18 ساله‌ای که پست اصلی‌اش دفاع راست است. او در لیگ جوانان آلمان برای تیم نیندورف بازی می‌کند و کاپیتان این تیم به حساب می‌آید. او پیش از این برای تیم‌های پایه هامبورگ بازی می‌کرده است و در فصلی که گذشت 22 بازی برای نیندورف انجام داد.

پوریا احمدی

مهاجم 26 ساله ایرانی در تیم ریل‌ولز ۱۴ بازی انجام داد و توانست سه گل هم به ثمر برساند. بعد از آن راهی تیم موسلی شد و در ۴۲ بازی موفق به زدن ۱۱ گل شد و در سال 2018 به تیم آبریس‌ویث‌ولز در سطح اول فوتبال این کشور پیوست و در 21 مسابقه موفق به زدن 5 گل شد.

استیون بیت‌آشور

او چندبار به تیم ملی دعوت شد اما نتوانست توانایی‌اش را نشان بدهد و با رامین رضاییان، خسرو حیدری و وریا غفوری رقابت بکند. با این حال در لیگ MLS جزء بهترین‌ها و قدیمی‌ترین‌ها به حساب می‌آید. بیت‌آشور 32 ساله برای تیم لس‌آنجلس بازی می‌کند و حالا بعید به نظر می‌رسد با توجه به سن و سال و رقبایی که دارد، مورد توجه ویلموتس قرار بگیرد و به تیم ملی برگردد اما هنوز هم در لیگ آمریکا جزء بازیکنان خوب به‌شمار می‌رود و باید دید دوباره می‌تواند پیراهن ایران را بپوشد یا نه.

و سایرین

فوتبالیست‌های اصالتا ایرانی زیادی در کشورهای مختلف ازجمله آلمان، سوئد، اتریش، هلند، آذربایجان و... توپ می‌زنند (که مهم‌ترین‌شان شاید پیمان بابایی باشد که در لیگ آذربایجان درخشش خوبی داشته) ولی اکثریت قریب‌به‌ اتفاق آنها یا سن و سال‌شان بالاست یا در سطحی بازی می‌کنند که قابل اعتنا نیست و نمی‌توان روی آنها حساب کرد. با این حال باید دید بعد از سامان قدوس که آخرین دورگه تیم ملی بوده است بازهم شاهد بازیکنی با این سبک و سیاق خواهیم بود یا خیر.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت فرهیختگان آنلاین، تاریخ 26 خرداد 98، کد مطلب: 28605:www.fdn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین