پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۱۵۵۹۴
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶
دانشگاه پیام نور که نماد آموزش الکترونیک است باید در حوزه‌هایی مهم از نظام آموزشی سرآمد باشد، اما مسیری که پیش گرفته آن را با مشکلاتی رو به رو ساخته است.

شعارسال: تقریبا در هر شهرستان و شهر دیده می‌شود؛ تعداد دانشجویانش نیز چشمگیر است و در کنار تعداد دانشجویان مشکلات زیادی نیز برایش مطرح است .

روح دانشگاه پیام نور را این روزها مشکلاتی آزار می دهد. مشکلاتی که از زبان خیلی ها شنیده می شود؛ آنقدر این مشکلات خودش و دیگران را آزار داد که عده ای به صدا درآمده اند. مسئله ریشه دارتر شد و با پاسخگویی محمدرضا زمانی، مدیر دانشگاه پیام نور، حل نشد تا اینکه تبدیل شد به یکی از عوامل بالقوه استیضاح وزیر علوم.

در جلسه پرسش از وزیر علوم در مجلس شورای اسلامی، مشکلات این دانشگاه نیز مطرح شد. برخی از سوالات را غلامی، وزیر علوم پاسخ داد و یا قانع کرد که این مسئله چه بوده و چه شده که حالا این است اما در این بین پرسش هایی مطرح است که پاسخ هایی متقن لازم دارد.

محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، تعدادی از مشکلات این دانشگاه را بیان کرد. از ضعف مدیریتی این دانشگاه گفت که سر منشأ مشکلات متعددی است تا رکود در حوزه آموزش الکترونیکی و ترکیبی.

زاهدی معتقد است تمامی مشکلاتی که بیان کرده، طی 60 سال گذشته، به ویژه یک سال اخیر، دست به دست هم داده اند تا به جایگاه این دانشگاه لطمه های جبران ناپذیری وارد کنند.

عمده نارضایتی وی در رابطه با ضعف مدیریتی این دانشگاه است؛ زاهدی در روز پرسش از وزیر علوم بیان کرد:« عدم اشراف ریاست فعلی دانشگاه به ساختار سازمانی و رسالت دانشگاه موجب تضعیف این زیر نظام شده است.» زاهدی این ضعف مدیریتی را محصول عدم اعتقاد زمانی به حضور در دانشگاه و واحدهای این دانشگاه در استان های مختلف می داند.

حضور رییس دانشگاه در محل انجام وظیفه، به تعامل بیشتر و بهتر با کارکنان و اعضای هیئت علمی منجر می شود؛ ملاقات با کارکنان و اساتید در واحد های مختلف این دانشگاه حتما نتایجی هم چون شناخته و کشف شدن چهره های شاخص علمی و پژوهشی در دانشگاه پیام نور و لمس کردن دغدغه های آنان از نزدیک را در پی خواهد داشت.

به گفته زاهدی که به داشتن منابع معتبری نیز اشاره کرده است، رییس اصلی دانشگاه، مسئول دفتر مدیر دانشگاه است. بدیهی است که مسئول دفتر هر مقامی به هیچ عنوان نمی تواند در همه وظایف مقام مربوطه دخالت کند؛ دلیل گلایه این عضو کمیسیون تحقیق و آموزش مجلس به غلامی، دخالت های بیجای مسئول دفتر رییس دانشگاه پیام نور در اموری است که ارتباطی با او و مسئولیت وی ندارد؛ اموری هم چون عزل، نصب و جذب هیئت علمی تا اتخاذ پرسنل دانشگاه.

از دیگر گلایه های این نماینده مجلس پیرامون مشکلات دانشگاه پیام نور، در رابطه با تعداد جذب دانشجویان غیر ایرانی و مقیم در خارج از کشور بود اما به گفته زمانی از بین 400 هزار دانشجوی در حال تحصیل دانشگاه پیام نور 3079 دانشجو، بین الملل هستند و هم چنین این دانشگاه در صدد است تا تعداد دانشجویان بین الملل خود را در کنار تقویت مراکز بین المللی افزایش دهد.

زاهدی با بیان اینکه دو سال از برنامه توسعه ششم گذشته است، سوال کرد:«آیا در بستر های لازم این دانشگاه می تواند با همکاری قطب های علمی بین المللی جهت ارائه آموزش عالی اقدام نماید؟» در ادامه پرسید که این دانشگاه با کدام دانشگاه های بین المللی همکاری داشته است؟

این دانشگاه با شعار «آموزش عالی برای همه» جزو زیر نظام های مهم کشور قرار گرفته است اما تا کجا برای مرتفع کردن مشکلات و تحقق این شعار اقدام کرده است؟ صرفا در دسترس قرار دادن آموزش برای همه، بدون توجه به کیفیت و کمیت آن و مشکلاتی که در کنارش به وجود می آید نه تنها دردی از جامعه و سیستم آموزشی را مداوا نخواهد کرد بلکه خود نیز جزیی از مشکلات همان سیستم خواهد بود.

آموزش الکترونیک کلیدواژه ای است که دانشگاه پیام نور را برای بیشتر افراد تداعی می کند. باید دید که این دانشگاه در پیشرفت این نوع از آموزش به حد ایده آل و چشم اندازی که تعیین کرده اند، تا چه حد موفق عمل کرده است. اکنون بسیاری منتظرند تا پاسخ سوالاتی که در جلسه پرسش از وزیر مطرح شد را بشنوند. این انتقادات و پرسش ها باید جوابی داشته باشند.

باید در انتها مشاهده کرد کدام سوالات غلو در مسائل بوده و کدام حاصل کم کاری تا کارهایی که لازم است، برای رشد هر چه بهتر این دانشگاه صورت گیرد. مگر که پنبه ای در گوش بگذارند برای آسودگی هر چه بهتر و ادامه دادن این مسیر پر سنگلاخ!

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 1تیر1398 ، کدخبر: 769269: www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین