پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۲۳۳۱۱۸
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مشکلات دانشگاه‌ها با اتفاقات خوبی که در آینده نزدیک رخ می‌دهد، کمتر می شود.
شعارسال: «منصور غلامی» در همایش روسای دانشگاه ها که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، افزود: مدیریت آموزش عالی در شرایط خاص زمانی و ویژه قرار گرفته است که ایجاب می کند در این دوره به مسیرهای جدید مدیریت ازجمله توجه به خواسته ها و نیازهای مطرح شده و انتظارات توجه داشته باشیم.

وی مدیریت در دانشگاه‌ها را بخش ویژه ای از مدیریت در کشور توصیف کرد و ادامه داد: با مجموعه پویا و فعال در تمام ساعات شبانه روز اعم از بخش های آموزشی و پژوهشی روبرو هستیم.

وزیر علوم اظهار داشت: دانشگاه ها و مراکز علمی کشور جایگاه خودشان را در کشور پیدا کرده اند هر چند گاهی نقدهایی می شود و ممکن است با پاسخِ رد این نقدها روبرو شویم یا حتی بخواهیم برخورد کنیم اما پشت هر نوع نقد، ایده ای است.

غلامی همچنین گفت: یاس و ناامیدی که برخی جریان ها در فضای دانشگاه ها منتشر می کنند برای دانشجویان آسیب زا است.

وی تاکید کرد که ما وظیفه داریم از کلاس ها و نشست هایی که به مناسبت های مختلف با دانشجویان تشکیل می شود، استفاده کرده و امیدواری به آینده را در دانشجویان بیشتر کنیم، چرا که باعث می شود ذهن خلاق جوانان فعال‌تر عمل کند و در همکاری های تحقیقاتی منشاء اندیشه های جدید شود.

وزیر علوم در ادامه سخنان خود به فعالیت های دانشگاه ها اشاره و خاطرنشان کرد: در فهرست اسامی دانشگاه هایی که به عنوان دانشگاه های همکار در پروژه های دستگاه های اجرایی وجود دارد اسامی بسیاری از دانشگاه های جوان را شاهدیم.

غلامی همچنین گفت: انتظار می رود دانش آموختگان در جامعه روی پای خود بایستند و توانمندی بیش از پیش داشته و صاحب مهارت در سطح جامعه برای اشتغال باشند.

وی یکی از بخش هایی را که از امیدواری جامعه دانشجویی و سلامت آنها حفاظت می کند، بخش فرهنگی دانست و گفت: چرا که ممکن است برخی جریان ها و گروه های مخالف توفیق دانشگاه ها، انحرافاتی ایجاد کنند.

وزیر علوم تاکید کرد: روسای دانشگاه ها می توانند با مدیریت صحیح حمایت هایی در این حوزه داشته باشند به خصوص در زمان های خاص از تحصیل این حمایت ها مهم و تاثیرگذار است و در همین مقاطع اگر حمایت ها اتفاق بیفتد، محیط های دانشجویی فعال تر می شود.

غلامی ادامه داد: گسترش کمی دانشگاه ها به هیچ وجه در حال حاضر کشش و توجیه ندارد اما ضرورت و تاثیرگذاری رشته های جدید و بین رشته ای که تعریف می کنیم به معنای محدودیت برای دانشگاه ها نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نزدیکی شروع سال تحصیلی جدید دانشگاه ها اشاره کرد و افزود: طبق هر سال دانشگاه ها درگیر تدارکات وسیع برای شروع سال تحصیلی جدید هستند که زحمات روسای دانشگاه ها قابل تقدیر و درک است.

وزیر علوم همچنین گفت: اکثریت ما که در ستاد وزارت علوم حضور داریم در دوره هایی در دانشگاه ها نیز حضور داشتیم و این ایام را درک می کنیم و شرایط خاص زمان هم بخشی از امور را مشکل تر کرده است که با تلاش روسای دانشگاه ها و مدیریت دقیق و اتفاقات خوبی که در آینده نزدیک رخ می دهد این مسائل هم کمتر می شود.

غلامی اظهار داشت: در جامعه نگاه تعداد زیادی از افراد به سمت دانشگاه است؛ نخستین قشر خانواده ها هستند و انتظاری که از مدیران و نخبگان دانشگاه ها دارند حل مسائل کشور و پرداختن به مباحث مهم مطرح در اذهان عمومی است.

وی یادآورشد: آینده پژوهی در آموزش عالی می تواند راهگشا باشد و مدیران دانشگاه ها باید شناخت بیشتر و وسیع تری نسبت به مدیریت آموزش و پژوهش پیدا کنند.

وزیر علوم درخصوص مدیریت سبز در دانشگاه ها نیز خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر در حوزه اجرای مدیریت منابع انسانی، منابع مالی و دانشگاه های سبز اتفاقات خوبی رخ داده است.

غلامی افزود: با وجود محدودیت ها در ارائه واحدهای عملی در دانشگاه ها اما با استفاده از ظرفیت دستگاه های مختلف مثل کارآموزی در صنعت و بخش کشاورزی این موضوع را جبران کنیم.

وی یادآور شد: پوشش خدمات دانشجویی هنوز کافی نیست اما در حال حاضر پوشش ها افزایش یافته و کیفیت خدمات هم بهتر شده است.

وی درمورد بودجه دانشگاه ها نیز تاکید کرد: نگرانی ما در بحث بودجه این است که به موقع بودجه اختصاص نیابد اما قول مساعد در زمینه اختصاص بودجه به تجهیزات دانشگاه ها داده شده است.

وزیر علوم ادامه داد: در زمینه بودجه جاری هم قول اختصاص حداقل چهار درصد به دانشگاه ها داده شده است اما از سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم مسائل با تامین کامل اعتبارات دانشگاهی حل و فصل و نگرانی ها مرتفع شود.

غلامی از روسای دانشگاه ها خواست در ارتباط با بودجه سال ۹۹ فعالانه برخورد کنند و چالش ها، موضوعات اساسی و لازم را به معاونت مالی بگویند تا امسال در تصویب لایحه بودجه آتی موثر واقع شویم.

وی درمورد ساماندهی آموزش عالی کشور خاطرنشان کرد: ساماندهی به معنای ارتقاء کیفی است و نقاط ضعف باید شناسایی شود. علاوه بر این، باید از واحدها و موسسات کوچک حمایت کرد و به سمت ماموریت گرا شدن پیش روند.

وزیر علوم یادآور شد: بخش غیردولتی نقش مهمی در انجام ماموریت آموزش عالی برعهده دارد و نظارت قوی تر بر روی این بخش حائز اهمیت است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 24 شهریور 1398 ، کدخبر: 83475603 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین