پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۵۶۵
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
صدراعظم آلمان همچنان به سیاست یک بام و دو هوای خود در قبال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ادامه می‌دهد و بدیهی است که این سیاست، تاریخ مصرف معینی دارد و مرکل ناچار خواهد بود در آینده‌ای نزدیک موضع صریح خود را در این خصوص روشن نماید.

شعار سال:

صدراعظم سرزمین ژرمن‌ها طی روزهای اخیر مواضع متناقضی را در خصوص خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اتخاذ کرده است. مرکل از یک سو تأکید کرده است که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تأثیری بر گسترش اروپای واحد نخواهد داشت اما از سوی دیگر امیدوار است که لندن نظر خود را در خصوص خروج از اتحادیه اروپا تغییر دهد. این بازی دوگانه مرکل نشان دهنده نارضایتی عمیق وی از برگزیت و همه‌پرسی برگزار شده در انگلیس است. بدیهی است که آنگلا مرکل از اصلی‌ترین مخالفان خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست. نه‌تنها مرکل به‌عنوان رهبر حزب دموکرات‌مسیحی آلمان، بلکه سران حزب سوسیال‌دموکرات آلمان نیز که در دولت ائتلافی حضور دارند از ابتدا مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرده بودند.

در هفته‌های منتهی به برگزاری همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، مرکل اساساً ترجیح داد سخنی در مخالفت یا موافقت با خروج این کشور از اروپای واحد بر زبان نیاورد زیرا افکار عمومی انگلیس به‌شدت نسبت به وی واکنش نشان می‌دادند، با این حال شهروندان انگلیسی که دید مثبتی نسبت به مرکل ندارند، نسبت به نظر منفی وی در خصوص خروج کشورشان از اتحادیه اروپا آگاه بودند. برخی تحلیلگران مسائل اروپا معتقدند این آگاهی روی رأی منفی شهروندان انگلیسی نسبت به بقای کشورشان در اروپا نقش داشته است. در هر حال، پس از برگزاری همه‌پرسی انگلیس، مرکل سیاستی دوگانه را در قبال این موضوع در پیش گرفته است.

هم‌اکنون موضوع خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، معادلات جاری در اروپای واحد را تحت الشعاع خود قرار داده است. صدراعظم آلمان اخیراً در بیانیه مشترکی با «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه که در حاشیه نشست «پاریس ــ بالکان 2016» منتشر شد، به رهبران شش کشور غرب بالکان بار دیگر اطمینان داده است  که برگزیت، گسترش اروپای واحد  را تهدید نمی‌کند.

با این حال، بر همگان مسجل است که چنین تضمینی در عمل موضوعیت و عینیت ندارد. بدیهی است که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا منجر به تحریک دیگر کشورها و افکار عمومی اروپا جهت برگزاری همه‌پرسی خروج از اروپای واحد خواهد شد، از این رو می‌توان اظهارات مرکل و اولاند در خصوص عدم تأثیرگذاری خروج انگلیس بر معادلات جاری در اروپای واحد را تبلیغاتی و غیر واقع‌بینانه خواند.

از سوی دیگر، اظهارات اخیر رئیس دفتر صدراعظم آلمان نشان‌دهنده امیدواری مرکل جهت تغییر تصمیم مقامات انگلیسی مبنی بر خروج از اروپای واحد است. این موضوع نشان می‌دهد که میان اظهارات عینی و سیاستهای اعمالی مرکل در قبال برگزیت تفاوتی جدی وجود دارد.

چنانچه نشریه اشپیگل گزارش داده است، پیتر آلتمایر، رئیس دفتر صدراعظم آلمان در این خصوص عنوان کرده است: "آلمان امیدوار است که نظر انگلیس در خصوص خروج از اتحادیه اروپا تغییر یابد.  موضوع رسمی آلمان در حال حاضر، آماده سازی اروپا برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست اما همچنان امیدواریم که انگلیس در تصمیم خود تجدید نظر کند! ما در انتظار هستیم تا ببینیم بحثها در نهایت به کجا خواهد انجامید".

این اظهارات نشان دهنده تلاشهای جدی آلمان برای تغییر نظر انگلیس است. بدیهی است که در این خصوص آلمان تلاش‌های پشت‌پرده‌ای را نیز صورت داده است، با این حال موافقان خروج انگلیس از اروپا که مطابق همه‌پرسی برگزار شده در اکثریت قرار دارند و 52 درصد آرا را به‌سود خروج این کشور از قاره سبز به گردش در آورده‌اند، زیر بار تغییر نتایج همه‌پرسی یا برگزاری همه‌پرسی دوباره نخواهند رفت.

در نهایت اینکه مرکل همچنان به سیاست یک بام و دو هوای خود در قبال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ادامه می‌دهد. بدیهی است که این سیاست یک بام و دو هوا تاریخ مصرف معینی دارد و صدراعظم آلمان ناچار خواهد بود در آینده‌ای نزدیک موضع صریح خود را در این خصوص روشن نماید.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 17 تیر 1395، کد مطلب:1123782 : www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین