پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۱۶۱۴۳
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
از سال 93، قیمت نان دولتی ثابت مانده است و نانوایان می‌گویند:«توان تولید نان با قیمت‌های فعلی را ندارند، چرا که دیگر نمی‌توانند هزینه‌های کارگری، اجاره ، آب، برق و گاز خود را پرداخت کنند.»

شعار سال: فعالان این صنف با اشاره به نرخ تورم، تأکید می‌کنند: «اگر بر اساس نرخ تورم قیمت‌گذاری نان صورت می‌گرفت، اکنون قیمت‌ها واقعی بود و نانوایی‌ها در معرض تعطیلی نبودند.»
هر‌چند که نگرانی از تعطیلی نانوایی‌ها به تعدد این صنف در کوچه و خیابان‌های تهران هم برمی‌گردد. سال 83 به یکباره تعداد نانوایی‌های پایتخت افزایش پیدا کرد و برخی از منابع می‌گویند که مدیران وقت اتحادیه نانوایان در دادن مجوز به ایجاد نانوایی حتی برای خودشان هیچ قاعده و قانون خاصی نداشتند. همین امر باعث شد در برخی مناطق تهران که تعدادشان هم کم نیست با فاصله‌ای کوتاه نانوایی‌ها شکل بگیرد که یک نوع نان تولید می کنند. حال با افزایش قیمت‌ها و کاهش خرید نان از سوی مردم، نانوایی‌ها به دوران رکود و حتی ضرردهی رسیدند. نارضایتی نانوایان از قیمت‌ها و ناتوانی در تأمین هزینه‌ها و از سویی گلایه مردم از افت کیفیت نان باعث شد که اتحادیه نانوایان از ابتدای سال‌جاری به‌ دنبال اصلاح قیمت نان باشد. به همین دلیل از چند ماه پیش فرآیند پیچیده برای اصلاح قیمت نان آغاز شد، به‌گونه‌ای که درخواست افزایش قیمت طی چندین جلسه در کمیسیون اقتصادی مجلس، کمیته ملی نان، ستاد تنظیم بازار و وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
آن‌گونه که بیژن مقدم رئیس اتحادیه نانوایان گفته است: دوشنبه هفته گذشته جلسه نهایی برای اصلاح قیمت نان دولتی برگزار شد و قرار است سازمان حمایت با بررسی دقیق‌تر و قیمت‌های پیشنهادی از سوی اتحادیه و سایر منابع، قیمت نهایی این کالای اساسی مردم را هفته آینده مشخص کند. قیمت‌های متعددی برای نان پیشنهاد شده است اما معلوم نیست که دولت با کدام نرخ موافقت خواهد کرد.
وی تأکید کرد: نانوایی‌های دولتی منتظر تأیید و ابلاغ دولت برای قیمت‌های جدید نان هستند. افزایش قیمت نان در تمام بخش‌ها از جمله کمیته نان، ستاد تنظیم بازار، کمیسیون اقتصادی مجلس و سایر دستگاه‌ها بررسی شده است.

منتظر اصلاح قیمت‌ها باشید
یک منبع آگاه در وزارت صنعت، معدن و تجارت به «ایران» گفته است: اصلاح قیمت نان بررسی می‌شود، اما زمان دقیق اصلاح قیمت‌ها را نمی‌توان عنوان کرد. نان موضوع حساس و استراتژیک در کشور است، از این‌رو تصمیم‌گیری درباره آن با حساسیت ویژه‌ای دنبال می‌شود.

تولید با قیمت‌های فعلی محال است
این منبع مطلع اذعان داشت: طبق رصدهای صورت گرفته، تولید نان دولتی با قیمت‌های فعلی امکانپذیر نیست، چرا که فقط هزینه‌های کارگری 36 درصد افزایش پیدا کرده است.

اکنون نان را چند می‌خریم؟
در حال حاضر قیمت نان لواش در تهران 210 تومان، تافتون سنتی 400 تومان، تافتون گردون 210 تومان، سنگک 800 تومان و بربری 650 تومان است. البته گزارش میدانی خبرنگار روزنامه ایران نشان می‌دهد که معدود نانوایی هایی این قیمت ها را رعایت می‌کنند. آنها با ریختن کمی کنجد قیمت‌ها را به قول خودشان رُند می‌کنند. به‌عنوان مثال سنگک دولتی 1000 تومان و بربری هم 1000 تومان است.
کارگران ماهر اخراج شدند
رئیس اتحادیه نانوایان با بیان اینکه نانوایی‌های دولتی به سختی امرار معاش می‌کنند و روز‌به‌روز بر چالش‌های آنها افزوده می‌شود، تصریح کرد: با افزایش 36 درصدی حقوق کارگران، نانوایی‌های دولتی که بینه مالی خوبی ندارند مجبور به اخراج کارگران ماهر خود شدند و به‌جای آن کارگران ساده استخدام کردند. همین امر بر پخت و پز نان اثر منفی گذاشته است.

پنج سال به زور تحمل کردیم
وی گفت: از سال 93 قیمت نان دولتی ثابت بوده و این امر بشدت عملکرد نانوایی‌ها را تحت تأثیر قرار داده است. از این‌رو چاره‌ای جز اصلاح قیمت‌ها وجود ندارد، ما از دولت می‌خواهیم که عادلانه قمیت‌ها را تعیین کند.
دلیل گران کردن نان آزادپزها
چند روزی است که نانوایی‌های آزادپز به سمت افزایش قیمت نان رفتند. چرایی این موضوع را از مسئولان اتحادیه پرس‌وجو کردیم. بیژن مقدم رئیس اتحادیه نانوایان گفت: اتحادیه اجازه ندارد برای نانوایی‌های آزادپز قیمت‌گذاری کند، لذا نانوایی‌هایی که مجوز آزادپزی گرفتند با توجه به موقعیت و هزینه‌های خود قیمت‌ها را تعیین می‌کنند. بدین جهت افزایش قیمت نان در آزادپزها به پنج دلیل است. یک؛ منطقه و محله‌ای که نانوایی وجود دارد. در محله‌هایی که به شمال تهران شناخته می‌شوند هزینه‌های اجاره و سرقفلی بالا است از این‌رو نانوایی مجبور به گران کردن است. دو؛خرید آرد با کیفیت، سه؛ استفاده از خمیرمایه مرغوب. چهار؛ استفاده از کارگران ماهر و پنج؛ افزایش هزینه‌های جاری است.
وی تأکید کرد: دست نانوایی‌های آزادپز برای قیمت‌گذاری باز است و عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت‌ها است.


اکنون نان آزاد را چند می‌خریم؟
مقدم درباره قیمت نان در نانوایی‌های آزادپز که البته با قیمت‌ها در شمال تهران متفاوت است، افزود: نان سنگک آزادپز 2000 تومان، بربری 2000 تومان، لواش 250 تومان و تافتون گردون 350 تومان است. نرخ‌های یاد شده در تمام نانوایی‌های آزادپز نیست اما به‌طور معمول چنین نرخ‌های جود دارد.
کنجد گرانی را قانونی می‌کند
گزارش میدانی از نانوایی‌های آزادپز تهران نشان می‌دهد که قیمت نان سنگک 3000 تومان، بربری3000 تومان و لواش 250 تومان است. البته در این نان‌ها چند دانه کنجد هم یافت می‌شود. در برخی دیگر از مناطق (شمال تهران) فراتر از این اعداد و ارقام نان عرضه می‌شود، به‌عنوان نمونه قیمت نان سنگک در قیطریه 4000 تومان و بربری 3500 تومان است.
چانه‌ها آب رفت
قیمت نان در برخی آزادپزها در شرایطی افزایش داشته است که از میزان چانه نان هم کم شده است. گفته می‌شود در نانوایی‌هایی که با قیمت دولتی کار می‌کنند اتفاق مشابه هم رخ داده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 3 تیر 98، شماره: 7090


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین