پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۶۳۵۶
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰
راه‌اندازی فشن‌تی‌وی (Fashion TV) در ایران به پروژه‌ای خیال‌انگیز و دور از واقعیت تبدیل شده است. طرحی که می‌تواند روند تازه‌ای به تمام محاسبات مد بدهد و شکل و شمایل دیگری از مد ایرانی و اسلامی را به فراخور فرهنگ ملی- مذهبی کهنی که داریم، به جهانیان عرضه کند. شاید بتوان گفت راه‌اندازی شبکه نسیم، یکی از آوانگاردترین و منطقی‌ترین اقدامات صداوسیما بود که به فراخور نیاز مخاطبان جامعه ایرانی که متولدان دهه‌های 70 و 80 را در خود جای می‌دهد، تلاش می‌کند نگاهی ساختارشکن و پیشتاز به فرایند برنامه‌سازی تلویزیونی داشته باشد.

شعار سال: نسل معاصر به سلاح آپ‌های هوشمند و تلفن‌های چندمنظوره مجهز است؛ ماهواره نمی‌بیند، سینما نمی‌رود، تئاتر نمی‌بیند، در خانه و خیابان، در مترو و پاجرو، موبایل را به دست گرفته و در هر لحظه‌ای با این اعتیاد نومیدکننده، همزیستی خود را ادامه می‌دهد.

اگر متولیان مد دولتی معتقد هستند مماس با هنجارهای اجتماعی، فرهنگی، ملی و دینی حرکت می‌کنند، پس سال‌هاست جای یک سؤال اساسی و بی‌پاسخ در این میان باقی مانده است؛ اینکه اگر هنجارها به‌جا رعایت می‌شوند و هیچ‌یک از متولیان را از محاسبه باکی نیست، چرا و به چه دلیل تلاش‌ها برای پیگیری تحقق طرحی که به‌جد می‌تواند جریان دیگرگونه‌ای چه در روند مارکتینگ مد ایران و چه در روند رونق اقتصادی مد ایران در درون مرزها و در فرامرزها داشته باشد، بی‌حاصل رها شده یا اینکه انگیزه عملیاتی درخوری برای تحقق و راه‌اندازی این شبکه احساس نمی‌شود.

مد ایرانی و اسلامی و تلاش‌ها برای نمایاندن «تهران به‌مثابه پایگاه مد کشورهای اسلامی»، به صورت صد درصد ضروری و اجتناب‌ناپذیر، نیازمند تریبون مستقل تلویزیونی در انبوه شبکه‌هایی‌ است که به نام هر فرهنگ یا خرده‌فرهنگی اقدام به تولید و پخش محتوا می‌کنند. از همین تریبون به صورت شفاف و کارشناسانه، طبق نظراتی که از کارشناسان امر و برخی متولیان در بدنه دولتی استعلام شده است، به صورت رسمی اعلام می‌شود اصلا قرار نیست شبکه ملی و تلویزیونی فشن‌تی‌وی که در پلتفرم تلویزیون ملی ایران راه‌اندازی می‌شود، مطابق با الگوهای محتوایی و الگوهای برنامه‌سازی فشن‌‌تی‌وی‌های فعال در تمام دنیا حرکت کند. اگر باورها بر این است که ما از فرهنگی غنی برخورداریم و تمام مؤلفه‌های مدیوم مد و لباس را با فرهنگ غنی و بومی خود ایرانیزه کرده‌ایم، به‌طور قطع‌به‌یقین و به ضرس قاطع اعلام می‌شود برنامه‌سازی‌ها و تولید محتواهای تلویزیونی نیز دقیقا و به صورت کاملا حرفه‌ای مماس با قواعد و قوانین جمهوری اسلامی ایران و اساسنامه صداوسیما خواهد بود و هیچ‌گونه حب و بغض یا کوتاهی‌ای در روند مدیریت و محتواسازی این شبکه صورت نخواهد گرفت.

صداوسیما طبق اساسنامه و منشور سازمانی خاص خود، در تمام شبکه‌ها برای بیش از چهار دهه اقدام به محتواسازی و پخش کرده است. کارشناسان و برنامه‌سازان بخش خصوصی که علاقه‌مند به فعالیت در حوزه محتواسازی مد هستند، به گروه مد روزنامه «شرق» اعلام کرده‌اند به‌طور کامل آمادگی دارند جلسات مشترکی را با متولیان مرکز تولید صداوسیما داشته باشند و در هر تعداد جلسات توجیهی و تحلیل محتوا برای مدیومی به نام مد که قرار است در شبکه‌ای ملی به مردم ایران و جهان معرفی شود، تمام جزئیات و محتوا را به بوته نقد و تحلیل بگذارند. ضمن اینکه تیم بازبینی و ممیزی صداوسیما نیز تیمی به‌جد سخت‌گیرانه و موشکاف است و بی‌نیاز از این اعلام آمادگی، به‌راحتی می‌تواند اساسنامه و منشور فنی‌و‌حرفه‌ای مدنظر خود را برای محتواسازی در شبکه مستقل فشن‌تی‌وی ایران، در اختیار تهیه‌کننده و برنامهسازان مدیوم مد قرار دهد و در‌صورتی‌که کوچک‌ترین عبوری از خط قرمزها و اساسنامه و منشور صورت گیرد، از خان ممیزی مردود شده و شانس راهیابی به واحد پخش را از دست خواهد داد.

اکنون در برهه‌ای هستیم که بعد از تقریبا یک دهه فعالیت قانونی مد در ایران، این صنعت هنر توانسته شمایی از وجهه مردمی و فرهنگی خود را اثبات و تبیین کند. بر اساس باوری که در سیاست‌گذاری‌های بدنه انتظامی کشور دیده می‌شود، اکنون دیگر مانند سخت‌گیری‌های دهه 70 که تئاتر و سینما را اهرم تهاجم فرهنگی قلمداد می‌کردند، سایه این اتهام از سر سینما زدوده شده و مدیوم نوظهور مد، اکنون زیر سایه سنگین این اتهام قرار گرفته است که مد یکی از مبادی ورود فرهنگ غرب و مسخ فرهنگی است. اگر متولیان فقره مد در هر دو بخش خصوصی و عمومی این اطمینان و امنیت را ایجاد کنند که مدیوم مد در ایران قرار است براساس مانیفستی برگرفته از تبلیغ فرهنگ ایرانی اسلامی، به‌عنوان بازوی تقویت‌کننده این فرهنگ باشد نه عامل تحریف فرهنگی، دیگر جای نگرانی و تردید باقی نمی‌ماند. ما و تمام جامعه فعال مد در کشور بر این باور هستیم که همان‌گونه که مدیوم مد می‌تواند ریسک‌آفرین باشد و ته دل‌های سیاست‌گذاران را از نادیده‌گرفتن خط‌قرمزها خالی کند، به همان اندازه هم می‌تواند پایگاهی امن و جامع‌نگر برای ترمیم و پرکردن تمام خلأهایی باشد که درخصوص مد و فرهنگ وجود دارد و در جلسات شورای سیاست‌گذاری انتظامات و امنیت اجتماعی هم بارها بر آن تأکید شده است. در این فوران رسانه‌های جمعی و سلایق به‌شدت متغیر و مدرن نسل معاصر، مد این ارزش و اهمیت استراتژیک را دارد که در آخرین سال‌های دهه 90 خورشیدی، صاحب یک شبکه تلویزیونی شود. این کودک ارزش سرمایه‌گذاری و اعتمادورزی را دارد تا بتواند قد بکشد و بالنده شود. مسیر روشن است و مانیفست را هم می‌توان در اتاق فکر مشترکی متشکل از تمام مدعیان امر و در محل صداوسیما برگزار کرد و این نوید و حتم را به سیاست‌گذاران سازمان داد که اگر به دلایل ملاحظات فرهنگی یا سیاسی، قدرت ریسک برای راه‌اندازی یک پلتفرم مانا و بلندمدت وجود ندارد، می‌توان به صورت پایلوت و آزمایشی، طرح و ایده را پیش برد و بازتاب‌ها و سطح کیفی و فنی محتواهای تصویری را سنجید و سپس گام بعدی را مطمئن‌تر برداشت.

بسیاری از فعالان حوزه مد و لباس که عاشق ایران هستند و فرهنگ ملی و مذهبی را گرامی می‌دارند، آمادگی خود را برای مشارکت در تحقق این طرح عظیم ملی و در ادامه رسالتش طرح عظیم فراملی اعلام کرده‌اند. جای شبکه تلویزیونی «فشن‌‌تی‌وی ایرانی» مبتنی بر محتوای مد ایرانی و اسلامی به‌شدت خالی است و مخاطبان تشنه به فرهنگ این مرز و بوم، دنبال گمشده خویش در شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های ماهواره‌ای هستند. از آنجا که زود دیر می‌شود، چراغ سبزی از سوی سازمان صداوسیما یا متولیان اصلی راه‌اندازی شبکه اختصاصی مد ایرانی اسلامی، با آن قابلیت عظیم در محتواسازی و برنامه‌سازی، امیدبخش خواهد بود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق ، تاریخ انتشار 4تیر 98، کد خبر: 223501، www.sharghdaily.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین