پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۶۴۷۱
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰
در عرصه دفاع مقدس یکی از ماندگارترین روزها چهارم تیرماه است که حماسه بزرگ پد خندق در این روز رقم خورد.

شعار سال: استان کهگیلویه و بویراحمد در هشت سال دفاع مقدس با فرزندان شجاع و غیرتمند خود حماسه‌ها آفرید به نحوی که بسیاری از اولین‌ها و ترین‌های جنگ به نام این استان رقم خورد.

استانی که با جمعیت تنها بیش از 300 هزار نفری در آن دوران تعداد یک هزار و 800 شهید تقدیم کرد و استانی که رتبه اول اعزام به جبهه‌ها را در بین همه استان‌های کشور از آن خود کرد.

اما در عرصه دفاع مقدس یکی از ماندگارترین روزها چختر تیرماه است که حماسه بزرگ پد خندق در این روز رقم خورد.

چهارم تیرماه مظلومیتی عاشورایی و غربتی نینوایی داشت با جلوه هایی از یک رزم حماسی عاشقانه و خاطراتی فراموش نشدنی، صحنه های غم بار اما غرورآفرین عملیات پدخندق از رشادت، شهادت و اسارت.

حماسه دژ و پدخندق یکی از روزهای سرخ فام دفاع مقدس بویژه برای شیرمردان کهگیلویه وبویراحمدی است که از آن به عنوان تابلوی ایستادگی و ولایت مداری رزمندگان شجاع ایران اسلامی یاد می شود.

برای آن 78 کبوتر خونین‌بال

در عملیات پدخندق ۷۸ دلاور مرد کهگیلویه و بویراحمد شهید و ۸۷ نفر دیگر نیز مجروح و اسیر شدند که البته با احتساب شهدای روزهای قبل آن ۱۲۴نفر از این استان در این منطقه شهید شدند.

در صبحدم چهارم تیر ۶۷ در منطقه هورالعظیم از جبهه های جنوب تک دشمن در منطقه جزیره مجنون و مقاومت گروهی اندک از غیور مردان دیار سردار آریوبرزن، خلق حماسه ای از پیروزی خون برشمشیر را از خود به یادگار گذاشت.

آتش جهنمی دشمن

یکی از بسجیان این حماسه در این باره می‌گوید: حدود ساعت سه و نیم بامداد بود که تک دشمن آغاز شد و ما جزو گردان ویژه شهدای پدخندق بودیم و هر لحظه بر دامنه آتش بی امان دشمن افزوده می شد.

این جانباز و آزاده سرافراز عملیات پدخندق افزود: در برخی عملیات‌های دیگر نظیر کربلای پنج و آزادسازی مهران حضور شرکت داشتم اما حجم آتش دشمن در تک پدخندق شرایط خاصی داشت.

وی با بیان اینکه حمله دشمن کاملا غافلگیرانه بود افزود: تیپ های مجاور عقب نشینی کرده بودند جاده بین خندق با پشت جبهه قطع شده بود و دلاورمردان پدخندق در زیر باران آتش دشمن و در بن بست دژ با هجوم دشمن مواجه شده بودند.

این مجروح عملیات پدخندق افزود: بسیاری از نیروهای گردان ویژه شهدای پدخندق بر اثر حجم آتش دشمن شهید و مجروح و برخی نیز ناگریز به عقب نشینی شده بودند.

این دلاور کهگیلویه‌ای بیان کرد: تا نزدیکهای عصر مبارزه کردیم و زمانی که دیگر اسیر شدیم، عراقی ها تعداد پرشماری اسیر را بر یک قایق سوار کردند که حدود چند دقیقه بعد در حالی که قایق ظرفیت آن همه اسیر را نداشت واژگون شد و دو نفر از برادرانی که شدید مجروح بودند متاسفانه در عمق آب شهید شدند و دیگر افراد به زحمت خود را نجات دادند.

پد خندق از زبان رزمنده 17 ساله

یدالله فاطمی گفت: پس از حدود سه ساعت دوباره بر قایق دیگری سوار و به پشت جبهه دشمن انتقال و بعد به الاماره عراق اعزام شدیم در حالی که رنج شرایط روحی، زخم مجروحیت، داغ شهادت همسنگران و کتک کاری شقاوت پیشگان بودیم، شرایطی که با هیچ زیانی هرگز قابل وصف نیست.

فاطمی گفت: آن زمان دارای ۱۷ سال سن و سابقه حدود ۱۱ماه حضور در جبهه بود و پس از دو ماه از حضور در جبهه درحالی که خانواده منتظر برگشت این رزمنده بود، اسیر شد.

رزمنده شجاع دیروز میادین جنگ و آزاده پدخندق از دیگر افتخارآفرینان و آزادگان عملیات پد خندق است که می گوید: حماسه پدخندق خود یک جنگ تمام عیار، کربلا، مظلومیت و ایثارگری دیگری بود که با هیچ زبانی و قلمی قابل بیان نیست.

در سوگ سرداران شهید جانمحمد کریمی و ابراهیم نویدی

محمد مرادی می گوید: به عنوان بی سیم چی گروهان بودم و کمی بعد از گذشت تک دشمن ارتباط ما با دوستان عقبه جبهه قطع شد و همه به دفاع و مبارزه روی آوردیم.

وی اظهار داشت: در مقابل ما دشمن مجهز با تمامی سلاح های مدرن و آتش گسترده و این طرف رزمندگان دلاوری بود که با کمبود تجهیزات دفاعی مواجه بودند اما برای شکست دشمن تا آخرین قطره خون سنگ تمام گذاشتند.


این رزمنده عضو گروهان قاسم افزود: رزم محدود نیروهای ما که در پیشانی نبرد آن منطقه بود در واقع دشمن را با آن همه سلاحهایی که داشت زمین گیر کرد، اگر چه فرماندهان دلاوری را از دست دادیم .

این بسیجی دلاور با بیان اینکه فرمانده گروهان قاسم ابن علی شهید جانمحمد کریمی و جانشین آن یل دلاور عملیات های مختلف ابراهیم نویدی جزو اولین شهدا بودند، تصریح کرد: جدال های تن به تن، پرتاب های سنگ و کلوخ رزمندگان صحنه هایی است که همواره برایم آزار دهنده و در عین حال فراموش نشدنی است.


وی گفت: در هنگام عصر که کاملا دژ سقوط کرده بود و بسیاری از رزمندگان شهید و مجروح شده بودند با همراه دو رزمنده دیگر سید فاضل فضلیان و پاگوشه خود را به آب زدیم که در مسیر پاگوشه بر اثر اصابت گلوله مجروح شد.

مرادی بیان کرد: وقتی با زحمت زیاد به چند قایق عراقی ها در گوشه آب رسیدیم، شکسته بودند اما دو تا جلیقه نجات از تن عراقی ها به هلاکت رسیده کندیم و از این طریق خود را به نیزارهای هور رساندیم و پس از طی مسافت طولانی در کمین از پشت عراقی ها اسیر شدیم.

پیشگویی اله‌خاص پرگانی از روز شهادتش

محمود داربام هم می گوید: وقتی از تشکیلات تیپ ۴۸استان به لحاظ یک دلخوری از دوستان جدا شده بودم، شهید اله‌خاص پرگانی به دنبالم آمد و گفت: سید به ما محلق شو وقتی از او نپذیرفتم با اصرار گفت این در خواست را در حالی مطرح می کنم که فردا جناره ام را تحویل خواهی گرفت.

وی افزود: وقتی روز بعد به دژبانی قرارگاه رسیدم تا اینکه سراغ فرمانده شجاع شهید پرگانی را گرفتم، جنازه اش را که بر روی موتورسیکلتش افتاده بود،نشانم دادند چون جزو گروه های اطلاعات عملیات بود و چه دقیق زمان شهادتش را پیش گویی کرده بود.

یک رزمنده کم سن سال پدخندق نیز می گوید: چگونه می شود خاطره تلخ آن حادثه خونین با آن همه ایثار، مظلومیت، غربت و مهجوریت رزمندگان و شهدا را بیان کنم، جنگی سخت و آرمانی اما نابرابر که تداعی یک عاشورای خونین و غربت بار بود.

حسن وکیلی که با ۱۵ سال سن در آن عملیات شرکت داشت می گوید: عملیات پدخندق از رویدادهای منحصربفرد جنگ بود و تابلویی از ایثار و حماسه آفرینی غیور مردان کهگیلویه و بویراحمدی در دفاع مقدس است که هرگز فراموش نخواهد شد.

رزمندگانی که تا سرحد جان جنگیدند

فرمانده گردان یارسول تیپ ۴۸ فتح کهگیلویه و بویراحمد از پد خندق به عنوان کربلای خونین جبهه‌های جنوب یاد کرد و افزود: اوج ایثار، شجاعت، ولایت مداری رزمندگان این استان در این عملیات تجلی یافت.

سردار سید شکرالله واهبی افزود: رزمندگان تیپ ۴۸ فتح در این عملیات تا سرحد جان مبارزه کردند و برگ زرینی به کارنامه سلحشوری دلاورمردان ایران زمین و کهگیلویه وبویراحمد افزودند.

معاون سابق سیاسی امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از عملیات پد خندق به عنوان یک حماسه کم نظیر و نماد ایستادگی و ولایت مداری رزمندگان این استان در هشت سال دفاع مقدس یاد کرد.

فتاح محمدی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حماسه غرور آفرین پد خندق و نقش برجسته رزمندگان کهگیلویه وبویراحمد در این حماسه گفت: ثبت و ضبط این حماسه غروآفرین گامی در جهت ارج نهادن به رشادت رزمندگان استان در دفاع مقدس است.

این آزاده سرافراز مستند سازی این حماسه برای ترویج ارزشهای دفاع مقدس در بین نسل آینده از راهبردهای مهم انتقال فرهنگ استقامت و شهادت را مورد تاکید قرار داد.


تعداد بازدید : 104

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 5 تیر 98، کد مطلب: 13980404000670:www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین