پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۷۴۲۴
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶
بهداشت و سلامت فردی از جمله نکات حائز اهمیتی هستند که زائران باید در طول سفر حج به آنها توجه کنند.

شعار سال: تعداد قابل توجهی از افراد هر ساله به سفر حج تمتع مشرف می‌شوند و همپای فرشتگان در بیت المعمور به طواف خانه حق می‌پردازند، بنابر همین حفظ سلامت و بهداشت فردی از جمله مواردی هستند که باید در طول سفر معنوی حج به آنها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

زائران با رعایت نکات بهداشتی، سلامتی خود را در طول سفر تضمین می‌کنند تا بتوانند مناسک و اعمال خود را به درستی انجام دهند.

آنها هر زمانی که بخواهند وارد شهر مقدس مکه شوند باید در یکی از مساجد جحفه یا شجره محرم شوند، سپس وارد مکه مکرمه شده و به طواف خانه خدا بروند، نماز طواف و سپس سعی بین صفا و مروه را به جا بیاورند و پس از تقصیر از احرام خارج و از آن به بعد منتظر ایام تشریق شوند تا حج تمتع را به جا بیاورند.

بنابراین زائران در طول انجام این اعمال که عمره تمتع نام دارد حتما لازم است به نکات زیر توجه نمایند:

_ جهت رفتن به طواف از مدیر محترم کاروان خود بخواهید که پس از یک استراحت و در زمان مناسب زائران را به طواف ببرند، زیرا برای طواف باید انرژی کافی را داشته باشید.

_ در طواف به دلیل ازدحام، حتما سالخوردگان و ناتوانان را همراهی کنید. اگر چیزی در دست داشتید و در طواف به زمین افتاد، برای برداشتن آن خم نشوید، زیرا ممکن است زیر دست و پا بروید و به دیگر زائران فشار نیاورید و لازم است بدانید که در نقطه شروع طواف بیشترین فشار و تراکم جمعیت وجود دارد، در آنجا بیشتر از خود مواظبت کنید.

_در طواف مستحبی از ماسک استفاده کنید. در تعداد دور‌های طواف شک نکنید، وسواس به خرج ندهید و بعد از اتمام طواف سعی نکنید بلافاصله از جمعیت خارج شوید.

_محل سجده خود را تمیز و حتما از سجاده استفاده کنید.

چند نکته ضروری که رعایت آن برای زائران لازم است

_ خدمات درمانی و دارویی مورد نیاز زائران اختصاصا در محل اقامت کاروان انجام می‌پذیرد. دارو‌های اولیه و مورد نیاز در اختیار پزشکان کاروان بوده و نیازی به مراجعه به درمانگاه و مرکز پزشکی نمی‌باشد. پزشکان درمانگاه تخصصی و داروخانه مرکز، فقط در صورت تشخیص و احساس نیاز پزشک کاروان و تنها با معرفی نامه (فرم ارجاع) خدمات ارائه می‌کنند.

_ دارو‌های ارسالی به کشور عربستان با زحمت فراوان تهیه، حمل و با مقررات سخت آن کشور ترخیص و نگهداری می‌گردند، ضمنا تمامی اقلام دارویی تولید ایران بوده و هیچ دارویی از کشور عربستان تهیه نمی‌شود، لذا در خصوص دریافت داروی خارجی از مرکز پزشکی تقاضای مطرح نفرمایید.

_ دارو‌های موجود در داروخانه‌های عربستان با قیمت‌های بالا عرضه می‌شود و بعضا زائران به علت همراه نداشتن دارو‌های مصرفی روزانه خود به مقدار کافی یا عدم دقت لازم در نگهداری آن، مجبور به تهیه همان داور با قیمت‌های بسیار زیاد و گاهی عدم امکان تهیه آن می‌گردند؛ لذا در این خصوص موکدا توصیه می‌گردد که دارو‌های مصرفی خود را به اندازه نیاز به همراه داشته باشید.

_ چنانچه نسبت به داروی خاصی حساسیت دارید پزشک کاروان را در جریان موضوع بگذارید و بیمارانی که وسایل پزشکی خاص همچون شنت، پیس میکسر (باطری قلب) و استفاده می‌کنند، پزشک خود را مطلع نمایند.

به زائران توصیه می‌گردد حتما اقلام مورد استفاده شخصی ذیل را به همراه داشته باشند:

- چند عدد چسب زخم
-
قرص مسکن
-
افرادی که در طول سفر دچار تهوع می‌گردند قرص دیمن هیدرینات
-
پودر یا پماد جهت سوختگی
-
کرم‌های ضد آفتاب
-
کلاه و عینک آفتاب گیر

مسائل مربوط به بهداشت تغذیه که زائران باید به آن توجه داشته باشند

یکی از موضوعات پر اهمیت در سفر معنوی حج تغییرات عادات غذایی از نظر کمی و کیفی است؛ بنابراین رعایت این نکات می‌تواند گامی در جهت تضمین سلامت شما باشد. حجاج باید توصیه‌های بهداشت تغذیه را جدی بگیرند. زیرا حضور در سرزمین وحی و در آب و هوای گرم عربستان ممکن است آن‌ها را دچار مشکل کند.

-پرخوری نکنید و اگررژیم غذایی خاصی دارید، آن را در طول سفر حفظ کنید.

- عدم رعایت رژیم غذایی به خصوص در بیماران دیابتی، قلبی و کلیوی موجب بستری شدن و هدر رفتن بخشی از این سفر معنوی می‌شود.
-
همواره از مصرف سبزیجات و میوه جات بهداشتی در طول سفر حج غافل نشوید.
-
از تهیه غذا در بیرون از کاروان به ویژه از دستفروشان اجتناب کنید.
-
همواره قبل و بعد از هر وعده غذایی به شست و شوی صحیح دست‌ها ها با آب و صابون مایع توجه کنید.
-
بیماران مبتلا به نارسایی کلیه و افراد دیالیزی در مصرف گوشت قرمز، شیر و میوه‌های مملو از پتاسیم مانند موز توجه کافی داشته باشند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ 8 تیر 98، کد مطلب: 6973865:www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین