پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۷۸۲۰
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۷
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی معتقد است: معیارهای عضویت در نشست جی۲۰، سیاسی است. بنابراین کشوری مانند ایران که در رتبه هجدهم دنیا از نظر تولید ناخالص داخلی است، به این نشست‎ها دعوت نمی‎شود، اما در عوض کشورهایی مانند عربستان و ترکیه، دعوت می‎شوند.

شعارسال: حشمتالله فلاحت‌پیشه، نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره نشستهای جی ۲۰،  توضیح میدهد: جی ۲۰، یک نشست صرفاً اقتصادی نیست و یک نشست اقتصادی-سیاسی است. یعنی علاوهبر مؤلفه‌های اقتصادی، مؤلفه‌های سیاسی هم در آن نقش دارد. جی به معنای گروه است و این نشست را گروه هفت برگزار میکرد. گروه هفت متشکل از هفت کشور صنعتی و بزرگ دنیاست که در تصمیمات سیاسی هم نقش داشت. در واقع بعد از دهه هشتاد میلادی و همراه با مطرح شدن مسئله جهانی شدن، این کشورها دور هم جمع شدند و قوانین کلی اقتصاد بینالمللی را شکل دادند و به مرور هم کشورهای منطقهای، صاحب نقش شدند و برای خودشان حوزههایی تعریف کردند.

فلاحت‌پیشه ادامه میدهد: در طول ایامی هم که روسیه، با غرب همکاری میکرد، بهعنوان گروه ۸، دعوت میشد و بعد به‌خاطر اختلافات دعوت نشد. گروه هفت برای اینکه دایره تصمیماتش را در حوزههای منطقهای هم وارد کند، یک سری از قدرتهای اقتصادی و سیاسی منطقهای را به این گروه اضافه کرد که این کشورها با آنها، همسو بودند یا مزاحمتی نداشتند.

به گفته این عضو کمیسیون امنیت ملی، معیارهای این عضویت هم بیش از آنکه اقتصادی باشد، سیاسی است. لذا کشوری مثل ایران که اقتصاد هجدهم از نظر تولید ناخالص داخلی است، به نشست گروه ۲۰ دعوت نمی‌شود و کشورهای دیگر از جمله ترکیه و عربستان، دعوت میشوند.

او در ادامه تصریح میکند: بههرحال، گروه ۲۰ متشکل از سران ۱۹ کشور دنیا و رئیس اتحادیه اروپاست و در این گروه، درباره مسائل کلان جهانی تصمیمگیری میشود و مداخلاتی هم برای طرح بیانیهها در حوزههای منطقهای انجام میشود. عملاً حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد در حوزههای مختلف دنیای امروز، قدرت نفوذ دارند.

آمریکا و کانادا، مخالف عضویت ایران در جی ۲۰

این عضو کمیسیون امنیت ملی درباره علت دعوت نشدن ایران به این نشست بیان میکند: علت اینکه ایران دعوت نمیشود این است که مخالفتهایی جدی، در رابطه با حضور ایران وجود دارد. بهخصوص از طرف آمریکا و کانادا که در این نشست، صاحب نقش هستند و علیه ایران صحبت میکنند. علاوهبر این، حتی بعضی قدرتهای منطقهای هم که دعوت شدهاند، یا دشمن ایران هستند یا به‌نوعی رقیب ایرانمحسوب می‌شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است: گروه ۲۰ الان در دل اتحادیهها و نشستهای جهانی تعریف شدهاست، اما در مقابل آن برخی دیگر از کشورها، روندهای حاکم بر گروه ۲۰ و گروه ۷ را نمیپذیرند و به سازوکارهای نو منطقهای روی آوردهاند که گروههای شانگهای و بریکس نیز از جمله این موارد هستند.

فلاحت پیشه در پاسخ به این پرسش که آیا عدم عضویت ایران در گروه ۲۰، نشانه منفی محسوب میشود، میگوید: خیر؛ البته اگر ایران بتواند در نشستها و موضوعات بین‌المللی صاحب نقش باشد که خوب است، اما نبودنش به معنای امتیاز منفی نیست. در آنجا کشورهایی که هستند از این موضوع به‌عنوان فرصت استفاده می‌کنند و مقامات عالی کشورهای مختلف دور هم جمع هستند، میتوانند همکاریهایی صورت بدهند و حاشیه این نشستها هم بر متن غلبه میکند و شرایط خوبی دارد.

او همچنین اضافه میکند که گروه ۲۰، یک دهه است تشکیل شده و ایران هیچوقت در آن دعوت نبودهاست. مهم این است که کشور بتواند سازوکارهایی شکل بدهد و در اجلاسها و نشستهای بینالمللی حضور جدیتری داشته باشد.

به اعتقاد این عضو کمیسیون امنیت ملی، در شرایط کنونی این امکان فراهم نیست که ایران به گروه ۲۰ بپیوندد، چون طبیعتاً مواضع کشورهای عضو این نشست در مقابل جمهوری اسلامی مشخص است.

او همچنین تأکید میکند که در شرایط کنونی، آرمانی است که بخواهیم در اتحادیههای بین‌المللی جایگاهی برای ایران تعریف شود، اما ایران میتواند یک مدت در نشستهای نومنطقه‌گرایی نقش فعالی داشته باشد، یعنی نشستهایی که محدود به جغرافیا نیست و موضوعی مانند اوراسیا، شانگهای و بریکس شکل میگیرد. نشست‌هایی البته با قدرت کمتر که مهم‌ترین آن نیز، گروه بریکس متشکل از کشورهای برزیل، روسیه، هندوستان، چین و آفریقای جنونی است.

فلاحت‌پیشه در ادامه تصریح میکند که بریکس نیز در تلاش است نهادی مانند صندوق بین‌المللی پول که در دنیا شکل گرفته را تشکیل دهد. به نظرم باید عضویت ایران در بریکس جدی گرفته شود تا کشور دچار انزوا نشود.

بریکس (به انگلیسی: BRICS) نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده‌است.در ابتدا این گروه بریک نام داشت اما پس از پیوستن آفریقای جنوبی، به بریکس تغییر نام یافت. ایده شکل‌گیری گروهی به نام بریک، در سال ۲۰۰۱ توسط مؤسسه سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس، به منظور پیش‌بینی وضعیت اقتصادی جهان و قدرت‌های برتر آن در نیم قرن آینده مطرح گردید. جیم اونیل اولین بار نام مخفف این گروه را در سر تیتر یک روزنامه اقتصادی به کار برد. در ۶۱ اُمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد وزرای امور خارجهٔ کشورهای برزیل، روسیه، هند و چین گفتگوهای مقدماتی را آغاز کردند. بعد از این اجلاس، رهبران ارشد بریک، در ۴ نشت دیپلماتیک دیگر (یکاترینبورگ، سائوپائولو، ژاپن و لندن) به منظور محکم ساختن پایه‌های شکل‌گیری این گروه شرکت کردند. اولین اجلاسیهٔ گروه بریکس در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ در یکاترینبورگ روسیه با حضور لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، دمیتری مدودف، منموهن سینگ و هو جینتائو به عنوان نمایندگان کشورهای برزیل، روسیه، هند و چین برگزار شد.در این اجلاسیه کشورهای عضو بریکس بر موضوعاتی نظیر روش‌های بهبود وضعیت اقتصادی و اصلاح نظام مالی جهان متمرکز گردیدند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 10تیر1398 ، کدخبر: 83376839: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین